ناامیدی و افسردگی در کودکان فقط در بزرگسالی


ساعت: 12:06
تاریخ انتشار: 1401/03/19
کد خبر: 1854614

روانشناسان تربیتی و همچنین آسیب شناسان اجتماعی امروزه با ابراز نگرانی از کودک در جامعه ایرانی، از اختلالات شخصیتی صحبت می کنند که به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه منجر به اختلالات شخصیتی در تک تک فرزندان می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، تک همسری به یکی از آسیب زاترین معضلات چند دهه اخیر و چالش برانگیزترین موضوع خانواده های ایرانی تبدیل شده است.



برخی خانواده ها به دلیل شرایط جدید زندگی یک فرزند را انتخاب می کنند و برخی خانواده ها تحت تاثیر محیط قرار می گیرند، اما برخی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط اجتماعی به تک فرزندی روی می آورند.


داشتن فرزند آرامش را برای افراد به ارمغان می آورد و آنها را از اضطراب و افسردگی درونی نجات می دهد.کودکان همیشه به والدین خود کمک می کنند و کانون خانواده با کودک قوی تر می شود زیرا والدین بیشتر برای فرزندان خود فراهم می کنند.آنها سخت کار می کنند و کمتر به مشکلات و مسائل کوچک فکر می کنند. مشکلات نمی تواند آنها را تکان دهد.


در دین مبین اسلام بر اساس آیات قرآن و روایات، معصوم به فرزندان بیشتر توصیه شده و از ترس فقر و نبود شرایط و مشکلات اقتصادی نباید از تولد فرزندان خودداری کرد.


رهبر معظم انقلاب از پیری جمعیت به عنوان یک تهدید جدی یاد می کنند و لزوم بچه دار شدن برای پیشگیری از این پدیده نشان دهنده نگاه بلندمدت ایشان به آینده کشور است.



نوک پیکان ناتوانی های شخصی پنهان در خانواده های تک فرزندی


محبوبه گاویدل حیدری; این روانشناس و مشاور با اشاره به روش فرزندپروری والدین تک والد که باعث بروز برخی اختلالات شخصیتی می شود، گفت: از نظر روانی کودک در کودکان اختلال ایجاد نمی کند اما سبک والدینی والدین بر شخصیت فرزندان تاثیر می گذارد.


وی افزود: فرزندان مجرد نمی توانند از طریق همسالان خود ارتباط برقرار کنند و مهارت های زندگی را کسب کنند زیرا تجربه کمتری در دوستی و ملاقات دارند.


این روانشناس با اشاره به مهم ترین ویژگی های کودکان مجرد خاطرنشان کرد: ممکن است غم و اندوه خود را ابراز نکنند و درون گرا شوند و اگر از مشکلی ناراحت شوند، آن را برای مدت طولانی در ذهن خود به یاد خواهند آورد.


وی ادامه داد: فرزندان مجرد به روابط علاقه مند هستند تا احساساتشان جریحه دار نشود و علایقشان در بر گیرد.


این روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به آسیب های کودک در روانشناسی و تربیت گفت: از جمله این آسیب ها غلبه فرزندسالاری است. دیده می شود که والدین آرزوهای تنها فرزندشان را برآورده می کنند.


وی گفت: اگر هر یک از کودکان بدون عمد مورد آزار و اذیت قرار گیرند، عمدا و با عمد با این رفتار برخورد می کنند. این بچه ها نمی توانند شرایط بحث و جدل با دیگران و جلب رضایت هر دو طرف را تحمل کنند.»


وی گفت: کودکی که از تنهایی رنج می برد به دنبال جایگزینی برای اوقات فراغت خود است، بنابراین به تلویزیون، جذابیت های گرافیکی و هیجانات ساختگی در بازی های رایانه ای و دنیای مجازی روی می آورد که در آینده عوارضی را در پی خواهد داشت.


این روانشناس افزود: از آنجایی که خواهر و برادری ندارند باید با بزرگترها بزرگ شوند و در معرض استرس دوران جوانی هستند و نمی دانند باید چه کنند. آنها علائم جسمی بلوغ را دارند. اما تجربه کافی ندارند و در این شرایط به بلوغ زودرس می رسند.


وی با اشاره به حضور تک فرزندان در جایگاه والدین تصریح کرد: تک فرزندی از دوران کودکی باید با تعاملات اجتماعی در مهدکودک ها و مراکز هنری و آموزشی کمبود خواهر و برادر را جبران کند و ارتباط با همسالان را بیاموزد و در بزرگسالی والدین نیاز دارند. عمو، عمه برای جبران بچه.


گاویدل حیدری با اشاره به مهم ترین پیامد تنهایی این کودکان گفت: کودک هر چقدر هم که در مهدکودک مشغول بازی باشد در بازگشت به خانه باز هم تنهاست و این تنهایی تا روز بعد باقی خواهد ماند. تبدیل شدن به این تنهایی باعث ایجاد شکاف های افسردگی در بزرگسالی می شود و به فردی تبدیل می شود که دائماً به حمایت نیاز دارد و قادر به تصمیم گیری در مورد مشکلات زندگی نیست.


وی با اشاره به پیامدهای منفی برای سلامت روان این کودکان خاطرنشان کرد: افزایش خطر ابتلا به اختلالات شخصیت نسبت به عموم مردم، افزایش خطر ابتلا به اختلالات گفتاری، کاهش سطح شاخص های سلامت روان مانند استرس و افسردگی در کودکان مجرد مشاهده می شود.


این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه امروزه یکی از عوامل قدرت در جهان، جمعیت زیاد و کارآمد است، گفت: اکنون کشوری قدرتمند با جمعیت نسبتاً خوب است و از سوی دیگر کشور ما هر روز با توطئه ها و تهدیدهای جدیدی مواجه است. برای مقابله با این تهدیدها و تبدیل ایران به کشوری قدرتمند به جمعیتی موثر نیاز است.

انتهای پیام/ http://asrehamoon.ir/vdcivvazwt1a5w2.cbct.html

دیدگاهتان را بنویسید