ناتوانی آمریکا در اجرای اراده خود در منطقه و جهان / از فرار ننگین در افغانستان تا درماندگی در جنگ اوکراین


ساعت: 14:09
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1907976

یک کارشناس مسائل بین الملل به ناتوانی آمریکا در اجرای اراده خود در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها پس از جنگ جهانی دوم و به ویژه پس از فروپاشی شوروی بسیار آسیب پذیر شده و از آمریکا دور شده اند.

مهدی خرسند کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی به ناتوانی آمریکا در اعمال اراده خود در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم دید گسترده ای به اتفاقات نظام بین الملل داشته باشیم باید گفت که آمریکایی ها بعد از دومی بسیار آسیب پذیر شدند و با آمریکا همراه شدند. جنگ جهانی و به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیار دور است.

وی همچنین با بیان اینکه آمریکایی ها درگیر مشکلات داخلی و خارجی زیادی هستند، گفت: دولت آمریکا در دوره متشنج نظام بین الملل به دست جو بایدن افتاد. بسیاری از نهادهای بین المللی ایجاد شده تحت سیستم خود خارج شدند و این منجر به کاهش اعتماد عمومی بین المللی به ایالات متحده شد که نمونه بارز آن عدم اعتماد به روابط بین ایالات متحده و اروپا است.

هورساند با اشاره به اینکه اروپا در حال حاضر با بحران انرژی مواجه است، افزود: بسیاری از رهبران اروپایی اذعان دارند که این جنگ به دستور آمریکا ایجاد شد تا آمریکایی ها بتوانند انرژی خود را به مبالغ گزاف به اروپایی ها بفروشند، اما نمونه های آن ناتوانی آمریکا در کنترل حاکمیت جامعه جهانی آشکار است خروج مفتضحانه آنها از افغانستان وی خاطرنشان کرد که پس از گذشت 20 سال و سلاخی مردم مظلوم افغانستان مجبور به فرار شدند.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، آمریکایی ها با خروج غیرمسئولانه خود از افغانستان سعی در ایجاد هرج و مرج و فقدان حکومت مقتدر کردند تا در واقع با تسلط بر جغرافیای کشورهای این کشور آخرین ضربه خود را برای ایجاد ناامنی انجام دهند. ایران، چین و روسیه تلاش کرد به همسایگانش آسیب برساند.

آمریکا با ایجاد بحران در جهان سعی دارد مشکلات خود را بپوشاند

وی همچنین با بیان اینکه آمریکا با ایجاد بحران در دنیا سعی در سرپوش گذاشتن بر مشکلات خود دارد، گفت: آمریکایی ها نگاه می کنند فروش اسلحه و خروج کشورهای مستقل جهان که در این بین قابل انجام است جنگ بین اوکراین و روسیه نقل شده. آمریکایی ها با یک جنگ خودساخته سعی کردند اوکراین و روسیه را به یک تنش فرسایشی ژئوپلیتیکی بکشانند، در واقع در این فضا سعی کردند سلاح های بیشتری بفروشند و با ایجاد ناآرامی روسیه را به تنش فرسایشی بکشانند.

این کارشناس مسائل بین الملل در خاتمه تصریح کرد: همچنین می توان به تمرکز آمریکا بر تنش های چین و تایوان اشاره کرد. آنها علاوه بر کنترل چینی ها، به دنبال متوقف کردن رشد آنها بودند که در نهایت منجر به تنش های فرسایشی می شد تا به اقتصاد و قدرت دفاعی آنها آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید