نارضایتی مردم درست است. گزارش به دولت/سازمان مالیاتی حق مطالبه مالیات بیشتر را ندارد


ساعت: 10:47
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879932

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به گلایه فعالان اقتصادی گفت: اگر فردی مالیات اضافه پرداخت کند، سازمان مالیاتی حق ندارد به نام مالیات صفر از اصناف مالیات بیشتری مطالبه کند و در صورت وجود موارد از طریق وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منطقه آزاد اروند، سیدا احسن خاندوزی در نشست جمع بندی سفر به خوزستان در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند در جمع فعالان اقتصادی و مسئولان استان گفت: برای رفع مشکلات به اینجا آمدیم. و گره زندگی را به روی مردم باز کنند و اگر فعالان اقتصادی می گویند توانایی تجمع دارند باید این کار را انجام دهند و به رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران دستور می دهیم. در این میان، مسائل اقتصادی باید به وضوح بیان شود.

وی افزود: برخی مسائل و مشکلات در حوزه پتروشیمی و پالایشگاه به وزارت نفت برمی گردد. مشکلات اعلام شده از سوی فعالان اقتصادی در کوتاه مدت قابل پیگیری و اجرایی است.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در خصوص مسائل مربوط به منطقه آزاد اروند باید گفت که شاید اگر دولت در تعیین حدود و ضوابط و شرایط این منطقه عاقلانه و با دقت عمل می کرد، می توانستیم. برای یافتن راه حل های بهتر امروز

خاندوزی ادامه داد: این منطقه ظرفیت بالایی دارد و اولین منطقه آزاد پرجمعیت کشور است. در واقع همین شاخص که باید کمترین باشد و در نقاط مختلف دنیا این مناطق آزاد در وسط شهرها ساخته نمی شود.

وی با بیان اینکه سایر مناطق آزاد از ظرفیت کاهش تعرفه ها، مشوق های سرمایه گذاری و مسئولیت های اجتماعی استفاده می کنند، تصریح کرد: اما در منطقه آزاد اروند، مدیرعامل منطقه باید توضیح دهد و پاسخ دهد.

وزیر اقتصاد و دارایی یادآور شد: برخی دیگر از موضوعات مربوط به گمرک، حقوق گمرکی و عدم هماهنگی گمرکات عراق و ایران در مرز شلمچه از جمله موارد مطرح شده بود، موضوع گذرنامه نیروهای عراقی و سایر موارد باید مطرح شود. در حوزه نیروهای مسلح مطرح شده است.

هندوزی تصریح کرد: در حوزه اقتصادی کشور نیز با توجه به اینکه در سال های اخیر با نوعی کنارگذاشتن سیستم مدیریتی و اجرایی مواجه بوده ایم، ثمره و نتیجه این ناهماهنگی، مشکل کف را ایجاد می کند. عملیات اقتصادی کشور در سایر نقاط دنیا موسسات متفاوت و متضادی در زمینه صادرات و واردات و صدور مجوز فعالیت می کنند که هر کدام روش خاص خود را دارند.

وی افزود: نتیجه این همه عدم هماهنگی در پایان عملیات زمانی خود را نشان می دهد که کارخانه روشن نشود یا کالاهای وارداتی به سرزمین اصلی نیاید و صادرات از کشور خارج نشود. مشکل اصلی امروز عدم هماهنگی بین نهادها در کشور است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: گمرک با بیش از 25 دستگاه اجرایی در ارتباط است که در صورت عدم ارائه مدارک هر کدام، کالا ترخیص نمی شود و با تأخیر مواجه می شود. در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور در تهران به این موارد اشاره کردیم که نیازمند فرماندهی یگان مرزی و مدیریت یکپارچه هستیم تا کار را به مدیری با قدرت و حق وتو بسپاریم.

هندوزی تصریح کرد: پس از مدیریت این یگان، اگر در صادرات کالاهای فاسدشدنی کسری وجود داشته باشد، به دلیل تاخیر در ایام، این مسئول و فرمانده یگان باید پاسخگو باشند و ما باید تقصیر را به گردن بگیریم که چرا این اتفاق افتاده است. قدرت ها .

وی خبر داد: در تمام دنیا گمرک مسئولیت مدیریت یگان مرزی را بر عهده دارد، اما اگر فکر کنیم باید نهاد دیگری در سیستم تصمیم گیری باشد، باز هم مشکلی وجود ندارد. اگر نهادی فکر می کند می تواند حکومت کند، باید منافع مردم در اولویت قرار گیرد و ما از حکومت واحد استقبال می کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: نارضایتی مردم به حق است و به عنوان نماینده دولت آن را ابلاغ می کنم زیرا برخی از آنها در اختیار من نیستند. در حوزه آسیب شناسی تجارت کشور راهی جز مدیریت یکپارچه مرزها برای ما وجود ندارد.

خاندوزی تصریح کرد: اختیار تصمیم گیری برای سایر نهادها را ندارم اما در حوزه شرکت های زیرمجموعه وزارت اقتصاد، بانک های دولتی، مالیاتی و گمرکی موافقیم و پیشگام هستیم که این تفویض اختیارات را به استان ها بدهیم. بنابراین هیچ کس به تهران نمی رود و بیش از 90 درصد تصمیمات را نمی گیرد، این کار را در استان ها انجام دهید.

وی تصریح کرد: در ابتدای سال جاری 35 مورد اختیارات را به مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان ها تفویض کردیم چرا که نیروی انسانی توانمند و فهیمی در این استان ها داریم.

وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به گلایه فعالان اقتصادی گفت: قانونگذار تا پنج سال پیش از عنوان معافیت مالیاتی استفاده می کرد اما برای اینکه اطلاعات در دست دولت ها باشد، همه این اطلاعات روشن و ضرب در صفر می شود ولی یک ریال هم از کسی گرفته نمی شود و آن را مالیات با نرخ صفر می نامند و از آن نام استفاده می شود.

هندوزی افزود: اگر فردی مالیات اضافه پرداخت کند سازمان مالیاتی حق ندارد به نام مالیات صفر از اصناف مالیات بیشتری مطالبه کند و اگر موردی باشد از طریق وزارتخانه پیگیری می کنیم. مالیات در مناطق آزاد به قانون مصوب دی ماه سال گذشته برمی گردد و در قانون ماده مغایر آن وجود ندارد و تنها حکم فعلی همان قانون از دی ماه است.

وی تصریح کرد: اگر هر شرکتی که به مردم دود، آلودگی و مشکلات می دهد اما شهرداری ها عواقب آن را نپذیرند همه را برمی گردانیم. از زمستان سال گذشته هر شرکتی که مالیات دهندگان بزرگ است اما در شهری غیر از پایتخت قرار دارد باید درآمدش به نام شهر ثبت شود و مالیاتش در همان شهر اخذ شود.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در مورد مالیات بر اصناف باید با توجه به دخل و خرج محاسبه لازم انجام شود; در همین استان خوزستان تعداد زیادی از اصناف زیر 5 و 6 میلیون تومان پرداخت می کنند.

هندوزی یادآور شد: دادستان‌های مالیاتی را برجسته‌تر کرده‌ایم و آنها را برای رسیدگی به تخلفات مالیاتی توانمند کرده‌ایم. اگر مردم در این زمینه مشکلی دارند اجازه نمی دهیم به عنوان یک گروه ناراضی از اصناف که هر روز به کار این مملکت و انقلاب و نظام کمک کرده اند شکایت کنند، بنابراین به همه شکایات حتی بدون نام و نشان رسیدگی می کنیم. علائم اما با مدارک

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید