ناسازگاری واردات آب شرب بهداشتی با جمعیت شهرستان چابهار


ساعت: 16:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916944

علی اکبر آقایی گفت: ناسازگاری آب شیرین مصرفی با جمعیت شهرستان و همچنین فرسودگی خطوط از جمله دلایل کمبود آب شرب در شهرستان چابهار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر آقایی مدیر آبفای شهرستان چابهار در گفتگو با خبرنگار عصرهون گفت: کم آبی و کم آبی در شهرستان چابهار دلایل مختلفی دارد. نیاز آبی ما در شهر چابهار با میزان آب همخوانی ندارد طبق آمارها باید حدود 48 هزار متر مکعب آب تولید شود که باید آب داشته باشیم و به شبکه آب و فاضلاب شهر چابهار تزریق کنیم تا شبکه پایدار می شود

وی با اشاره به اینکه حدود 40 هزار مترمکعب آب در آب شیرین کن کنارک تولید می کنیم، افزود: 25 هزار مترمکعب از این سهم چابهار است که طی سه مرحله و خط انتقال 50 کیلومتر به شهرستان چابهار منتقل می شود.

آقایی بابیان اینکه 5000 مترمکعب آب به انشعابات می رسد، تصریح کرد: این انشعابات در مسیر خط انتقال و منطقه آزاد هستند که منطقه آزاد این آب را به بلوک های مسکونی، تجاری و صنعتی در طول مسیر منتقل می کند. یکی دیگر از این کاربران نیروگاه چابهار و همچنین تعدادی بلوک های کوچک در شهرک صنعتی و صدا و سیما در مسیر و چندین انشعاب دیگر است که برخی از شرکت هایی که برای منطقه کار می کنند و کارگر دارند از این انشعاب های آب استفاده می کنند. انجام دادن.

ورودی آب با ظرفیت شهرستان چابهار سازگار نیست

وی با اشاره به اینکه 58 روستای مرکزی شهرستان نیز فاقد لوله کشی آب هستند، خاطرنشان کرد: در این روستاها آب با تانکر به صورت آبیاری تامین می شود، بنابراین سه هزار مترمکعب در این قسمت ها توزیع می شود و 17 روستا نیز آبرسانی می شود. هزار متر مکعب دیگر را از طریق شبکه در قالب جیره بندی به محلات و شهر چابهار انتقال دهید.

آقایی با توجه به اینکه نیاز آبی 48 هزار مترمکعبی با ظرفیت تزریقی همخوانی ندارد، افزود: زمانی که نوبت یک منطقه به رهاسازی آب می رسد، برداشت همزمان از همه مشترکان انجام می شود و هر مشترک یک مخزن ذخیره با ذخیره سازی دارد. تقریباً چندین هزار متر مکعب است و تا زمانی که مخزن ذخیره نشود متوقف نمی شود.

وی با اشاره به اینکه تاسیسات فرسوده در خطوط انتقال سال هاست کار می کند و هیچ اقدامی برای نوسازی و بهسازی آنها صورت نگرفته است، گفت: چابهار ایستگاه های پمپاژ فرسوده ای دارد که متاسفانه اغلب خراب می شوند و مردم شاهد این کرنش هستند. بخش آب آشامیدنی

مجوز شیرین سازی 50 هزار مترمکعب صادر شده است

وی ادامه داد: علاوه بر مدیریت خطوط فرسوده، در سفر هیئت دولت به استان و شهرستان در سال 1400، مشکلات را انتقال دادیم و به آنها متقاعد کردیم که اگر 10 سال پیش این مشکلات برطرف شده بود، با کمبود مواجه بودیم. اکنون با مشکل کم آبی مواجه نیستیم، دغدغه مردم منتقل شده و دولت به ما اجازه راه اندازی 50 هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین کن را در دو فاز در مدت 10 سال داده است.

مدیرعامل آبفای شهرستان چابهار تصریح کرد: برای ظرفیت 25 هزار مترمکعب آب شیرین با سرمایه گذار قرارداد بسته ایم و دوره ارتقای منابع مالی به پایان رسیده است. در 10 شهریور وارد حراست شدیم با تکمیل این بخش، بخش عمده ای از کمبود آب تامین می شود.

وی افزود: همزمان اصلاح خطوط انتقال نیرو را آغاز کردیم و سال گذشته فاصله پلیس راهنمایی و رانندگی را که ایستگاه پمپاژ است تا ترمینال بار که مخزن تعادل ماست و این 10 کیلومتر تغییر دادیم. تا 10 روز آینده وارد زنجیره تامین آب و همچنین از سطح زمین خواهد شد.” تاکنون 11 کیلومتر لوله آب شیرین کن تحویل داده شده و 8 کیلومتر لوله دیگر نیز سفارش داده ایم، یعنی به طور همزمان و مرتب خطوط انتقال را تعمیر می کنیم که زیرساخت های اصلی آبرسانی شهر است و برنامه هایی داریم که تعمیر ایستگاه پمپاژ

وی با بیان اینکه پروژه آبرسانی از سد زیردان به چابهار در سال 1385 آغاز و عملیات اجرایی آن از سال 1386 آغاز شده است، افزود: این پروژه در سال 1391 با 14 درصد پیشرفت فیزیکی و از سال 1391 تا سال 1400 به طور کامل متوقف می شود. بنا به دلایلی متوقف شد، اما با سرکار آمدن آقای رئیسی و زحمات همه عزیزان، پروژه از سال گذشته شروع شد و توانستیم وام خوبی جذب کنیم و همین امر منجر به اصلاح برخی از خطوط پرتابل شد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید