دگرگونی هویتی خیابان های تبریز و ناسازگاری با آیین های خیابانی


ساعت: 19:02
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893607

با فرا رسیدن اربعین حسینی و خیابان های عزاداری انفرادی و روضه خوانی در خیابان های تبریز این سوال همیشه در ذهن مردم ایجاد می شود که آیا خیابان ها و خیابان های شهر برای برگزاری مراسم محرم و صفر مناسب هستند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تبریز بیدار ، امروزه برخی از مراسم مذهبی در خارج از مسجد برگزار می شود و به دلیل نبود فضای مناسب در شهر معمولا شبکه راه ها و محورهای مواصلاتی را اشغال می کند.

شهر تبریز با خاستگاه مذهبی خود در محلات خود شاهد برگزاری مراسم مذهبی مختلف از جمله عزاداری سالار شهیدان در ماه های محرم و صفر بوده است. این مراسم در گذشته بیشتر در فضاهای باز مانند میادین شهر، حیاط مساجد، معابر و خیابان ها برگزار می شد، اما به تدریج با ورود خودروها، میادین هویت خود را از دست دادند و به قطب حمل و نقل تبدیل شدند.

با فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری انفرادی خیابانی و روضه خوانی در خیابان های تبریز این سوال همیشه در ذهن مردم ایجاد می شود که آیا خیابان ها و خیابان های شهر برای برگزاری مراسم ایام محرم و صفر مناسب هستند. ?

در ابتدا عده ای با دید منفی به موضوع نگاه کردند و گفتند که مراسم باید در داخل مساجد برگزار شود اما گروهی دیگر بر لزوم طراحی فضاهای عمومی جدید و مناسب در شهر تاکید کردند.

کاظمی کارشناس جغرافیای شهری به سابقه برگزاری مراسم در میادین شهر و دگرگونی جغرافیای شهری در شرایط کنونی اشاره می کند و تاکید می کند: تاثیر ارزش های دینی و مذهبی در ساخت فضاهای شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی معتقد است که متولیان شهرسازی جایی برای برگزاری مراسم عزاداری خیابانی اندیشیده اند و مانند یک ضرورت گمشده نهفته در کالبد شهر است.

اما در تمام این شرایط چگونه می توانیم این فضای گمشده را در معماری جدید پیدا کنیم؟ در گذشته مراسم عزاداری در میادین شهر برپا می شد، اما با دگرگونی فضای شهری به دلیل ورود خودروها، خیابان ها و ایجاد تقاطع ها، پدیده جدیدی به نام «فلکه» ایجاد شد که امروزه همه شهرها هستند. مبارزه با اثرات ترافیک ترازوها روزنه هایی در محل تلاقی محورها و جزیره ای در وسط این دهانه ها هستند که وظیفه اصلی آن توزیع حرکت سواران است. مربع بر اساس تعریف و کاربرد گذشته دقیقاً برعکس مربع است، مربع محل تقسیم و تفریق است، اما مربع محل جمع است! و این گونه تغییرات را نوعی ساخت و ساز و توسعه شهر خود می دانند و فضاهای همزیستی در حال فروپاشی است.

البته ناگفته نماند که یکی از دلایل دیگر نبود فضای مناسب در سطح شهر برای برگزاری مراسم عزاداری، عدم توزیع مناسب مساجد در سطح شهرها برای دسترسی عموم و کوچک بودن سالن آنها برای برگزاری مراسم است. .

به گفته علیلو، پژوهشگر جغرافیای شهری، در حال حاضر تغییر و تحول مطلوب میادین بنا به دلایلی در کوتاه مدت امکان پذیر نیست چرا که بر اساس برنامه ریزی ها می توان محورهای مواصلاتی را به معنای واقعی به میدان تبدیل کرد. بر اساس نه، پایبندی به ارزش ها و مبانی اسلامی در مدت زمان محدودی امکان پذیر است و در نظر گرفتن فضایی برای برگزاری مراسم عزاداری در کنار مسجد سازگار به نظر می رسد، بنابراین در نظر گرفتن فضایی در جلوی اصلی مطلوب است. شبستان مسجد و برای برپایی مراسم عزاداری از صحن آن جدا شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید