نان تولیدی کهگیلویه و بویراحمد از نظر اسانس قند پایش می شود


ساعت: 16:41
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895627

مدیر معاونت غذا و داروی آزمایشگاه کهگیلویه و بویراحمد:

مدیر آزمایشگاه معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویار احمد گفت: کنترل و پایش نان تولیدی استان در خصوص وجود جوهر پتویی یا شکری انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر پیکار در گفت و گو با صبح زاگرس گفت: نان نیروی غالب در سبد غذایی مردم است. از آنجایی که مصرف سرانه نان در کشور ما چندین برابر جهان است، اهمیت کنترل و نظارت بر این محصول استراتژیک بیش از پیش آشکار می شود.

وی اذعان داشت: یکی از دغدغه های مصرف کنندگان اطمینان از کیفیت و سلامت نان مصرفی است. در حوزه بهداشت و درمان، کارشناسان و بازرسان ادارات غذا، دارو و بهداشت هنگام بازرسی محصولات تولیدی از آنها نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال می کنند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر یکی از دغدغه های کارشناسان و بازرسان بهداشتی استفاده غیرمجاز از جوهر پتو یا شکر در نانوایی ها است، خاطرنشان کرد: این ماده برای سلامت مصرف کنندگان به شدت مضر است. این ماده معمولاً برای سفید کردن و روشن کردن برخی ترکیبات استفاده می شود. متاسفانه در میان برخی از مصرف کنندگان نان این تصور غلط وجود دارد که نان های سفیدتر کیفیت بهتری دارند، در حالی که نان های سفید عموما سبوس بیشتری دارند و بهتر و سالم تر هستند.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به اهمیت مشکل بهداشتی، پایش نان از نظر وجود پتو در معاونت غذا و داروی استان انجام می شود و از 160 نمونه برداری که در سال گذشته انجام شده است. هیچ نمونه مثبتی برای استفاده از این ماده گزارش نشده است.

مدیر آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نکته مهم دیگر در صنعت نانوایی مهارت و فناوری فرآوری نان است که متاسفانه هنوز در استان نهادینه نشده است.

وی تصریح کرد: اگر متولیان عرصه و تولیدکنندگان در بحث آموزش، فراوری نان و استفاده از مواد بهبود دهنده بیشتر وارد شوند، قطعا نان سالم و با کیفیت به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید