نباید اجازه داد خرابکاری اسرائیل توافق هسته ای ایران را از بین ببرد

نباید اجازه داد خرابکاری اسرائیل توافق هسته ای ایران را از بین ببرد

روز جدید قدرت های جهانی باید در رویکرد فعلی خود در قبال برنامه جامع اقدام مشترک تجدید نظر کنند و تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از توافق دیپلماتیک را رد کنند.

خرابکاری اسرائیل توسط حسین موسویان; او دیپلمات سابق ایرانی و مذاکره کننده ارشد است و در حال حاضر کارشناس امنیت خاورمیانه و سیاست هسته ای در دانشگاه پرینستون است.

به گزارش فرارو به نقل از میدل ایست آی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در 12 سپتامبر گفت بعید است که آمریکا و ایران به زودی به توافق هسته ای جدیدی دست یابند. مذاکرات ایران و قدرت های جهانی برای احیای توافق هسته ای ایران موسوم به برجام، به بن بست جدیدی وارد شده است.

آمریکا: پاسخ‌های ایران ما را در موقعیتی قرار نداد که بتوانیم به توافق برسیم
در گزارش 6 سپتامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) آمده است که “هیچ پیشرفتی” در حل و فصل سوالات مربوط به آثار هسته ای گذشته در سه سایت اعلام نشده ایران حاصل نشده است.

در آخرین بیانیه قدرت های اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا آمده است: «موضع ایران (در رابطه با تحقیقات آژانس) با تعهدات الزام آور قانونی آن کشور در تعارض است و چشم انداز احیای برجام را به خطر می اندازد. “

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در پاسخ گفت که ایران به طور کامل در مورد سه سایت ادعایی همکاری کرده و اطلاعات و پاسخ به سوالات آژانس را ارسال کرده است. وی افزود: آژانس نباید برنامه هسته ای ایران را بر اساس اسناد جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل برای اهداف خاص سیاسی قضاوت کند.

منزوی کردن ایران

نقشه راه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درست پس از توافق هسته ای امضا شد و ارزیابی PMD را در دسامبر 2015 و پیش از اجرای برجام در ژانویه 2016 نهایی کرد.

آژانس هیچ نشانه معتبری از فعالیت های مربوط به توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای در ایران پس از سال 2009 پیدا نکرده است. این نتیجه گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

در می 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، این کشور را از برجام خارج کرد و شدیدترین تحریم های جهان را مجدداً اعمال کرد و سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفت. یک سال بعد، ایران در واکنش به این اقدام، ظرفیت اورانیوم و سطح غنی‌سازی خود را افزایش داد.

علیرغم اینکه بحث ابعاد نظامی احتمالی در چارچوب توافق هسته ای حل و فصل شد، آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال 2019 از ایران خواست تا به سوالاتی درباره فعالیت ها و مواد هسته ای اعلام نشده احتمالی پاسخ دهد. سوالی که مطرح می شود این است که آیا مسائل پادمان مانع اصلی احیای برجام است؟

خرابکاری در اسرائیل

اسرائیل از آغاز مذاکرات هسته‌ای تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی انجام داده است.

در سال 2015، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در رویدادی بی سابقه، در سخنرانی خود در کنگره درباره توافق هسته ای به رئیس جمهور مستقر آمریکا توهین کرد. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، سخنرانی نخست وزیر اسرائیل را “توهین به اطلاعات آمریکا” خواند و آن را غیرقابل قبول دانست.

نتانیاهو مسئولیت تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را بر عهده گرفت. نتانیاهو گفت: رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کردیم که از توافق خارج شود و من مجبور شدم در مقابل همه دنیا بایستم و در برابر این توافق موضع بگیرم و تسلیم نشدم.

حتی در دوران دولت فعلی آمریکا، اسرائیل حتی یک فرصت را برای برهم زدن سیاست های بایدن برای احیای برجام از دست نداده است. طی دهه گذشته، اسرائیل چندین عملیات مخفیانه علیه برنامه هسته ای ایران انجام داده است.

از خرابکاری، بمب گذاری، و حملات سایبری مانند استاکس نت و دوقو گرفته تا جاسوسی و کشتن دانشمندان هسته ای ایران، اسرائیل همه این کارها را انجام داده است.

کمپین ترسناک اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران چهار دهه است که ادامه دارد. در طول چهار دهه گذشته، اسرائیل بارها ادعا کرده است که ایران تنها چند سال با بمب اتمی فاصله دارد. به عنوان مثال، نتانیاهو در سال 1995 اظهار داشت: ایران سه تا پنج سال تا توانایی تولید سلاح هسته ای فاصله دارد.

در سال 2009، یوزی بایداتز، رئیس بخش تحقیقات اطلاعاتی ارتش اسرائیل گفت که ایران حداکثر تا پایان سال 2010 به سلاح هسته ای دست خواهد یافت. در سال 2013، مقامات اطلاعاتی اسرائیل گفتند که ایران می تواند تا سال 2015 یا 2016 بمب هسته ای تولید کند. .

ایران همچنین به رابطه نزدیک رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اسرائیل، عمیقاً مشکوک است. ایران در بیانیه‌ای در مارس ۲۰۲۰ تکرار کرد که «نسخه‌هایی از اسنادی که آژانس به‌عنوان مبنای خواسته‌هایش در اختیار ایران قرار داده است، نه معتبر هستند و نه منبع باز، بلکه ظاهراً توسط رژیم اسرائیل از طریق عملیات مخفی به دست آمده است». .

در 3 ژوئن، گروسی به اسرائیل سفر کرد تا با نخست وزیر در مورد برنامه هسته ای ایران گفتگو کند. بلافاصله پس از آن سفر، در 9 ژوئن 2022، آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن ایران را ملزم به ارائه اطلاعات موثق در پاسخ به سؤالات آژانس می کرد. وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: سفر گروسی به اسرائیل فراتر از الزام بی طرفی و حرفه ای بودن آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

“تأیید شده ترین” کشور

یک منبع آگاه ایرانی که نخواست نامش فاش شود به من گفت که ایران مشکلی برای پاسخگویی به تمام سوالات آژانس ندارد. ما آماده هستیم تا همان نقشه راه سال 2015 را با آژانس امضا کنیم تا بلافاصله پس از امضای مجدد قرارداد ظرف مدت دو ماه مسائل فنی آژانس نهایی شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند با شواهدی از وجود هر میلی‌گرم اورانیوم غنی‌شده در ایران به حقیقت مکان‌های احتمالی دست یابد و آن را تایید کند. جلوگیری از این معامله، آلوده کردن و ادامه چنین خرابکاری های پنهانی.

با این حال، ما نباید اجازه دهیم که اسرائیلی ها آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را به چنین دامی بکشانند و پرونده هسته ای را به طور نامحدود در دستور کار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهند.

در سال 2011، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، در یک کنفرانس بین المللی، یکی از رئیس سابق سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) به سفیر ایران گفت: «شما در حال مذاکره با شش قدرت جهانی در مورد برنامه هسته ای خود با این بله هستید، در نهایت اجازه دهید این کار را انجام دهیم (تصمیم گیری کنیم). در مورد برنامه هسته ای ایران).

اسرائیل ترامپ را برای خروج از برجام تحت فشار قرار داد و در نتیجه، ذخایر اورانیوم غنی شده تا 60 درصد ایران 55.6 کیلوگرم تخمین زده شد که به ایران اجازه می‌دهد تا در صورت تصمیم، مواد کافی برای ساخت بمب هسته‌ای تولید کند.

کمپین اسرائیل برای خنثی کردن احیای توافق هسته ای 2015 ایران موفقیت آمیز بوده است. «یائیر لاپید» نخست وزیر اسرائیل گفت: «اسرائیل یک کارزار دیپلماتیک موفق برای توقف توافق هسته ای و جلوگیری از لغو تحریم ها علیه ایران به راه انداخته است».

با این وجود، نتیجه تلاش‌ها برای خرابکاری در احیای برجام قابل پیش‌بینی است: فشار و تحریم‌های بیشتر بر ایران، منجر به انباشت بیشتر اورانیوم بسیار غنی شده (به طور بالقوه 90 درصد) و کاهش زمان لازم برای دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای می‌شود. قابلیت سلاح های هسته ای

اگر پرونده هسته‌ای ایران برای اجرای مجدد قطعنامه‌های قبلی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود، ایران احتمالا اجرای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) را به حالت تعلیق در می‌آورد و در صورت حمله نظامی، ایران احتمالاً اقدام به تولید خواهد کرد. یک سلاح هسته ای بمب حرکت خواهد کرد

قدرت های جهانی باید در رویکرد فعلی خود تجدید نظر کنند. اسرائیل تنها کشوری در خاورمیانه است که دارای بمب هسته‌ای است و یکی از چهار کشور جهان است که اجازه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای خود را نمی‌دهد و عضو NPT نیست.

ایران جزو این چهار کشور نیست، عضو NPT است و سلاح هسته‌ای ندارد و بیشترین تعداد بازرسی از تاسیسات خود را در جهان توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ثبت رسانده است.

همانطور که ژنرال سازمان ملل گفت، قدرت های جهانی به جای از بین بردن برجام و اصرار بر ساخت بمب هسته ای از سوی ایران، باید بر احیای برجام تمرکز کنند و اسرائیل را وادار کنند که از اصول این توافق برای دستیابی به منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه پیروی کند. مجمع 1974 تصمیم گرفت که ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید