نبود زنجیره تولید و امکاناتی که «داروی پس از مرگ سهراب» محسوب می شود.

ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1782869

شرایط اقلیمی مناسب، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد اقتصادی و درآمد مناسب، ارتقای دانش فنی تولیدکنندگان زعفران و سهولت در نگهداری زعفران از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در روستاها است، به طوری که در حال حاضر زعفران در هشت شهر کشور کشت می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، این شرایط باعث شده است که استان خراسان شمالی پس از خراسان رضوی و خراسان جنوبی که به ترتیب در تولید زعفران رتبه اول و دوم کشور را دارند، رتبه سوم را در کشت و استخراج این محصول به خود اختصاص دهند و اکنون این محصول در تمام شهرستان های استان کشت می شود و فاروژ در کشت این فرهنگ در استان رتبه اول را دارد.

کشت گندم، جو، پسته و اکنون زعفران

مردم شهرستان جاجرم که در گذشته به کشت محصولاتی مانند گندم و جو می پرداختند، اکنون در کنار این دو محصول استراتژیک، پسته و گیاهانی که همگی به طلای سرخ معروف هستند می کارند. رضوی و جنوبی را می شناسند اما طبیعت و آب و هوای جاجرم باعث شده این محصول ارزشمند در این شهر نیز کشت شود.

محصولی که فصل برداشت آن در مهر و آبان فرا می رسد و تولیدکنندگان زعفران این محصول ارزشمند را جمع آوری می کنند.

در خراسان شمالی مردم فاروج، شیروان، بوینورد، گرمه و جاجرم این محصول را در سبد کشت خود قرار داده و 4200 هکتار از اراضی خود را به کشت این محصول اختصاص داده اند. زعفران در خراسان شمالی کشت می شود که بیش از 2000 هکتار زیر کشت دارد.

در شهرستان جاجرم شاهد کشت این محصول هستیم و این محصول نیز مانند پسته به محصولی خاص و استراتژیک در این شهرستان تبدیل شده است.

7bca532a 053b 4230 b5f9 99c618b1e076 خبر خاکستری

زعفران در 5 سال اخیر توانسته است جایگاه خود را در شهرستان جاجرم باز کند که بخشی از آن به دلیل دیدگاه مدیران مبنی بر تغییر مدل کشت به دلیل بحران با کمبود آب و بسته های تشویقی و حمایتی بوده است.

تسهیلات بانکی از سوی صندوق توسعه ملی و وام مسافرتی از سوی مقام معظم رهبری با پرداخت های بلندمدت، انگیزه بیشتری برای کشاورزان جاجرمی برای کشت محصولات ایجاد کرد.

این در حالی است که نبود زنجیره تولید، هزینه های بالای کارگری، پرداخت تجهیزات در زمانی که زمان خرید پیاز زعفران به پایان رسیده و نبود بازار مناسب در شهرستان باعث شده تا این محصول در شهرستان جاجرم کشت شود. از آنجایی که نباید برای کشاورزان ارزش اقتصادی داشته باشد و حداکثر سود را داشته باشد دلالانی را که گل زعفران را خام می خرند.


کشاورزان آموزش های لازم را نمی بینند

یکی از کشاورزان زعفران کار در زمینه کشت زعفران به خبرنگار ما گفت: زعفران جاجرم از نظر فروش و کمبود فناوری خشک کردن و همچنین عدم آموزش سازمان های مشاور کشاورز چه در مرکز و چه در روستاهایی که دارای مشکل هستند. دانش کافی کشاورز

وی افزود: هجوم دلالان به مزارع زعفران در زمان برداشت گل و خام فروشی به دلیل گرانی کار در برداشت و نظافت گل، عرصه را برای کسب سود برای کشاورز تنگ می کند.

کشاورز با اشاره به مشکلاتی که در بخش اعطای تسهیلات به کشاورزان وجود دارد، گفت: ابلاغ دیرهنگام بسته های مالی تشکل ها و اتمام زمان کاشت پیاز زعفران در عمل باعث بی فایده شدن تسهیلات شد.

وی بیان کرد: قارچ پیاز زعفرانی به دلیل عدم نظارت سازمان های متولی در اخذ تاییدیه آزمایشگاه های گیاهپزشکی، زمانی که محموله های پیاز به دلیل عدم اطلاع کافی از کشاورز وارد مزارع شهرستان می شود، خسارات هنگفتی را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: ناقص بودن زنجیره تولید زعفران در شهرستان، کم کاری تشکل های گسترده برای دانش افزایی کشت زعفران و هجوم دلالان به دلیل نبود بازار زعفران در شهرستان جاجرم باعث شده تا این شهرستان به این مهم دست یابد. بستری مناسب برای پرورش این محصول از شهرهای دیگر استان. ماندن.

a2049345 e4b5 4f6d b74c 375a2337a49e خبر خاکستری


یک تن زعفران از مزارع شهرستان جمع آوری کنید

ابوالفضل عباسیان مدیر جهاد کشاورزی جاجرم در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه جاجرم یکی از مستعدترین مناطق برای کشت زعفران در استان است، گفت: 70 میلی متر کشاورزان را به سمت محصولات کم آب تر سوق می دهد.

وی با اشاره به اینکه کشت زعفران یکی از محصولاتی است که نیاز کمی به آب پردرآمد دارد، گفت: بالا بودن هزینه های کاشت و برداشت و دستمزد کارگران از مشکلات اصلی تولیدکنندگان زعفران است، بنابراین دولت در این زمینه نیازمند تسهیلات است. منطقه کمک به زعفران کاران کم دستمزد.

عباسیان افزود: سال گذشته 250 هکتار از مزارع این شهرستان به مرحله برداشت گل رسید که از این میزان 1000 کیلوگرم زعفران خشک به دست کشاورزان رسید.

وی تاکید کرد: رهبری جهاد کشاورزی در شهرستان آمادگی کامل برای آموزش مراحل کاشت و حمایت از کشاورزان را دارد و مردم می توانند با مراجعه به مراکز آموزش فنی و حرفه ای و یا جهاد کشاورزی در زمینه کشت زعفران ثبت نام کرده و آموزش های لازم را دریافت کنند. .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم گفت: با توجه به اینکه هزینه تهیه پیاز زعفران بالا است و کشاورزان شخصاً آن را تهیه می کنند، لازم است برای جلوگیری از انتشار قارچ و آسیب، پیاز را با تهیه محلول ضدعفونی کننده درمان کرد. کاشتن. شروع به کشت کنید

عباسیان در خصوص فروش محصولات زعفران گفت: در خصوص خرید تضمینی در شهرستان با توجه به اینکه تنها یک مرکز خرید در استان وجود دارد، کشاورزان می توانند از 10 روز آینده با مراجعه به رهبری، معرفی نامه و محصول خود را دریافت کنند. یا مرکز جهاد در مقاطع زعفران نگین 20 میلیون و پانصد هزار تن به صورت تضمینی به فروش می رسد.

وی گفت: البته امسال به دلیل کاهش بارندگی و کم بازدهی مزارع در کشور قیمت بازار از این بالاتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد: این محصول در هر هکتار یک شغل ثابت و 200 شغل فصلی دارد که می تواند به اقتصاد روستا کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید