نبوغ و بصیرت ؛ دو رکن تغییر در صدا و سیما

ساعت: 13:13
منتشر شده در: 14/03/08
کد خبر: 1778854

پیمان جبلی ، رئیس جدید صدا و سیما ، در شعار هویت و عدالت در اولین روزهای ریاست جمهوری خود تغییراتی در مدیریت سازمان ایجاد کرد.

یادداشت خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سازمان گسترده و طولانی رادیو و تلویزیون با بیش از 50،000 کارمند یکی از بزرگترین سازمانهایی است که رئیس آن در دهه گذشته افراد مختلفی را دیده است. پس از ریاست ده ساله عزت الله ضرغامی تا سال 1993 ، محمد سرافراز جوان ، معاون خارجی رادیو و تلویزیون ، رهبری سازمان را بر عهده گرفت تا ساختمان شیشه ای تغییرات اساسی تری را شاهد باشد. تغییراتی مانند تغییر ساختار و حذف شبکه برای کاهش اندازه و تغییرات مدیریتی. عمر این تغییرات دو سال بیشتر طول نکشید که با استعفای آقای رئیس به پایان رسید و در اردیبهشت 95، عبدالعلی علی عسکری ریاست این سازمان را برعهده گرفت.

برخلاف حکومت ده ساله این سازمان ، رهبری علی عسکری پنج سال بعد پایان یافت و پیمان جبلی ، معاون سیاسی سابق صدا و سیما و اخیراً معاون وزیر امور خارجه ، به عنوان مدیر صدا و سیما منصوب شد.

انتصاب هشتمین اپراتور تلویزیون به دلیل نارضایتی زیاد جامعه نخبگان از مردم از نحوه کار اپراتور تلویزیون، صدای تغییرات ساختاری و سیاست های جدید؛ تغییراتی که از نخستین روزهای ورود جبلی با شعار هویت و عدالت در مدیریت این سازمان آغاز شد، منجر به ورود افراد جدیدی به حوزه های خبری، برون مرزی و اطلاع رسانی صدا و سیما شد.

البته تجربه رهبران قبلی سازمان در ایجاد این تغییرات ساختاری و بنیادی نشان می دهد که این تغییرات همواره با مقاومت بسیاری از جمله مدیران ارشد خودشان، کارکنان سازمان و حتی فعالان رسانه های فرهنگی همراه بوده است. ساختار بزرگ و ضخیم این سازمان سال هاست که بدون تغییر اساسی می گذرد و مدیران صدا و سیما معمولاً در لایه ای بسته از شبکه ای به شبکه دیگر کوچ کرده اند و با کمترین سیاست های نوآورانه این سازمان را به جلو سوق داده اند. در برابر این آب راکد با مقاومت همراه است.

علاوه بر مخالفت مدیریت سازمان صداوسیما با این تغییرات، گاهی صدای فعالان رسانه ای فرهنگی و نخبگان این حوزه به گوش می رسد که توجه رئیس جمهور را به چند نکته کلیدی برای اثربخشی این تغییرات می طلبد. تغییرات ؛ اولین انجمن نخبگان ، فعالان رسانه های فرهنگی و موسسات فرهنگی مردمی تأثیرگذار با این تغییرات است. همه این گروهها تأثیرات کلامی و رفتاری زیادی بر جامعه و مردم دارند و هرچه رئیس سازمان صدا و سیما ارتباط معناداری با این گروهها داشته باشد ، از نگرانیها و انتظارات این گروه از جامعه و دلایل ساختاری و آگاهی آنها بیشتر آگاه است. تغییرات مدیریتی به این اصول توجه دارد و در آینده نزدیک نتیجه این ارتباط و تغییرات آنتن را مشخص خواهد کرد که منجر به حمایت و پذیرش گروه های مذکور خواهد شد.

نکته م ofثر این داستان مشاهده نتیجه این تغییرات در خروجی آنتن رادیو و تلویزیون است که باعث می شود مردم از رهبری جدید حمایت و اعتماد کنند. آقای رئیس جمهور اگر به بهانه جوانی این تغییرات را انجام دهد یا تجربه و حساسیت این حوزه مدیریتی را نادیده بگیرد، نه در درازمدت، بلکه در کوتاه مدت، نتیجه این تغییرات اشتباه بر ریاست جمهوری و صدا و سیما تاثیر می گذارد. مواجهه قبل از بحران عمیق خواهد بود. بحرانی که قبل از ورود جبلی صدای آن بی صدا شنیده شد و امیدواریم با تلاش رهبری جدید ، صدا و سیما به روزهای طلایی خود بازگردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید