نتانیاهو: می توانیم توافق خرد ایران و آمریکا را تحمل کنیم. این ترتیب با معامله ای که ما می دانستیم متفاوت است

نتانیاهو: می توانیم توافق خرد ایران و آمریکا را تحمل کنیم.  این ترتیب با معامله ای که ما می دانستیم متفاوت است

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت: دستور کار دیدار واشنگتن و تهران برای یک توافق هسته ای نیست، بلکه برای یک توافق کوچک است. ما می توانیم از عهده آن برآییم.» او گفت: «این با ترتیبی که ما می دانستیم متفاوت است.

روز سه شنبه 23 ژوئن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، جزئیات توافق احتمالی هسته ای ایران و آمریکا را که برای اسرائیل قابل قبول است، به مقامات اسرائیلی معرفی کرد.

به گزارش والانیوز و شبکه 13 اسرائیل، نتانیاهو اهمیت مذاکرات ایران و آمریکا را کم اهمیت جلوه داد و گفت که این گفتگوها برای رسیدن به «توافق کوچک، نه توافق» ادامه دارد.

این رسانه ها به چند قانونگذار ناشناس اشاره کردند که در یک نشست سه ساعته پشت درهای بسته با نمایندگان کمیته امور بین الملل کنست (پارلمان اسرائیل) و کمیته دفاع آن کشور شرکت کردند.

بر اساس این گزارش ها، نخست وزیر اسرائیل گفت: دستور کار دیدار واشنگتن و تهران برای توافق هسته ای نیست، بلکه برای یک توافق کوچک است. ما می توانیم آن را اداره کنیم.”

وی با اشاره به توافق هسته ای 2015 برجام که اسرائیل به شدت با آن مخالف بود و واشنگتن در سال 2018 از آن خارج شد، گفت: این با توافقی که ما می دانستیم متفاوت است.

آنهایی که در این دیدار حضور داشتند به کانال 13 گفتند که نتانیاهو معتقد است توافق پیش رو چیزی است که اسرائیل «می تواند با آن زندگی کند».

براساس گزارش‌ها، یکی از شروط این توافق این است که ایران غنی‌سازی اورانیوم بالای 60 درصد را متوقف کند و در مقابل، آمریکا پول‌های متعلق به ایران را که به دلیل تحریم‌ها در خارج از کشور مسدود شده است، آزاد کند.

بر اساس این توافق، زندانیان دو طرف مبادله خواهند شد.

در همین حال، یک مقام آمریکایی شامگاه دوشنبه (22 ژوئن) تایید کرد که واشنگتن در ارتباط با مذاکرات هسته ای که مدت هاست به تعویق افتاده است، با ایران تماس دارد، اما گزارش ها مبنی بر مذاکره با ایران بر سر «توافق موقت» را تکذیب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید