با وجود هشدارهای قبلی مبنی بر پایین بودن سطح کیفی آموزش و وضعیت علمی مدارس کشور، نتایج آزمون مروارید 2021 نشان داد که وضعیت قبلی ادامه داشته است و ایران جزو ضعیف ترین کشورهای منطقه است.
نتایج آزمون پرلز 2021 اخیراً در پایگاه داده جهانی منتشر شده است. 57 کشور و 8 ایالت در آزمون مروارید 2021 شرکت کردند.
آزمون تیمز روند تدریس ریاضیات و علوم را اندازه گیری می کند و آزمون پرلز پیشرفت در سواد خواندن را می سنجد. این دو آزمون برخی از مهمترین معیارهای ارزیابی پیشرفت تحصیلی آژانس بینالمللی انرژی است که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در حدود 60 کشور در سراسر جهان را در ریاضیات، علوم و سواد خواندن اندازهگیری میکند. نظرسنجی تیمز (TIMSS) هر 4 سال یکبار و نظرسنجی پرلز (PIRLS) هر 5 سال تکرار می شود تا روند تغییرات آموزشی و کاهش و افزایش عملکرد دانش آموزان در کشورهای شرکت کننده مشخص شود.
علاوه بر این، ایران از معدود کشورهای آسیایی است که فاقد ارزیابی ملی است و سیستم ارزیابی ملی ندارد. طی سالهایی که ایران در آزمون بینالمللی پرلز شرکت کرده است، جایگاه ایران همیشه پایینتر از میانگین بوده است و از هر سه دانشآموز ایرانی یک دانشآموز به پایین یا حداقل سطح تحصیلی نمیرسد.
سوالات Perls 2021 در سه بخش سخت، متوسط و آسان طراحی شده است.
400 هزار دانش آموز، 20 هزار معلم و 13 هزار مدرسه در آزمون پرلز 2021 شرکت کردند.
ایران در انتهای جدول قرار دارد
آزمون پرلز 2021 استاندارد بین المللی پیشرفته (نمره 625)، استاندارد بین المللی بالا (نمره 550)، استاندارد بین المللی متوسط (نمره 475)، استاندارد بین المللی پایین (نمره 400) را در نظر می گیرد.
از کشورهای همسایه ایران، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی، امارات، بحرین، قزاقستان و قطر حضور داشتند. کشورهای سنگاپور با امتیاز 587، ایرلند با 577، هنگ کنگ با 573 و روسیه با 567 در صدر جدول قرار دارند.
دانش آموزان ایرانی در توانایی خواندن امتیاز 413 را کسب کردند که کمتر از استاندارد جهانی است، ایران در آزمون پرلز (57 کشور شرکت کننده) در انتهای جدول قرار دارد و کشورهای اردن، مصر، مراکش و آفریقای جنوبی عقب هستند. ایران. نمره عملکرد دانش آموزان ایرانی در مروارید 2016 428 بود.
وضعیت بهتر کشورهای همسایه نسبت به ایران
ترکیه با امتیاز ۴۹۶، قطر ۴۸۵، امارات ۴۸۳، بحرین ۴۵۸، عربستان ۴۴۹، آذربایجان ۴۴۰، ازبکستان ۴۳۷ و عمان ۴۲۹ جایگاه بهتری نسبت به ایران دارند.
دانشآموزان دختر تقریباً در همه کشورها میانگین پیشرفت بالاتری نسبت به پسران دارند، اگرچه آذربایجان و ایران نسبت به سال 2016 کاهش یافتهاند. در ایران نمره دختران 422 و پسران 405 است. 46 درصد از دختران ایرانی به 422 و 54 درصد رسیدهاند. پسران امتیاز 405 را کسب کردند، اما در سطح بین المللی 49% از دختران امتیاز 509 و 51% از پسران امتیاز 493 را کسب کردند.
تاثیر منفی کرونا بر تحصیل دانشآموزان در سراسر جهان
این مطالعه به تاثیر همه گیری کرونا بر روند یادگیری دانش آموزان اشاره می کند و بر اساس آن، دو سوم کشورهای شرکت کننده در آزمون مروارید 2021 بین سال های 2016 تا 2021 کاهش متوسطی را در عملکرد دانش آموزان تجربه کرده اند و این نشان دهنده گسترش گسترده است. تاثیر منفی این بیماری بر پیشرفت خواندن دانش آموزان کلاس چهارم دبستان است.
در سطح ملی، تنها 14 درصد از دانش آموزان کلاس چهارم در سال تحصیلی 2021-2020 در مدارسی شرکت کردند که عملکرد عادی آنها تحت تأثیر همه گیری ویروس کرونا قرار نگرفت. در مقابل، 47 درصد تحت تأثیر تمرینات خود برای «بیش از 8 هفته» قرار گرفتند. 10 درصد از دانشآموزان در مدارسی بودند که تحت تأثیر همهگیری کرونا «کمتر از 2 هفته» تحصیل کرده بودند.
بیش از نیمی از دانش آموزان ایرانی حداقل توانایی خواندن دارند
در ایران 1% از دانش آموزان به استاندارد پیشرفته (625)، 7% استاندارد بالا (550)، 29% استاندارد متوسط (475) و 59% استاندارد پایین (400) دست می یابند. لازم به ذکر است که نمره 400 حداقل استاندارد و پایین ترین سطح می باشد. انتظارات مطالعه و تلاش کشورها باید این باشد که همه دانش آموزان به این استاندارد برسند و سنگاپور بیش از یک سوم (35 درصد) دانش آموزان کلاس چهارم خود را در سطح پیشرفته دارد.
55 درصد از دانش آموزان ایرانی درآمد خانواده پایینی دارند
در سطح بینالمللی، بهطور متوسط 30 درصد از دانشآموزان دارای شرایط خانوادگی اجتماعی و اقتصادی «بالاتر»، 48 درصد بهعنوان «متوسط» و 22 درصد بهعنوان دارای شرایط خانوادگی «پایینتر» طبقهبندی میشوند. در سطح بینالمللی، نتایج نشاندهنده شکاف بزرگ 86 امتیازی در میانگین پیشرفت خواندن بین دانشآموزان از سطوح خانواده اقتصادی-اجتماعی «بالاتر» و «پایینتر» است (543 در مقابل 457).
در بین دانش آموزان ایرانی 7 درصد در گروه بالا، 37 درصد در گروه متوسط و 55 درصد در گروه پایین قرار دارند. دانشآموزانی که در گروه اقتصادی-اجتماعی بالا هستند 493 امتیاز، گروه اقتصادی-اجتماعی پایین 381 امتیاز و دانشآموزان گروه متوسط 445 امتیاز کسب کردند.
دانشآموزانی که در مدارس با نسبت دانشآموزان ثروتمند بالاتری تحصیل میکنند، نسبت به دانشآموزانی که در مدارسی با نسبت دانشآموزان ثروتمند کمتری تحصیل میکنند، پیشرفت بیشتری در خواندن دارند.
29 درصد دانش آموزان ایرانی در مدارس مرفه، 21 درصد در مدارس متوسط و 50 درصد در مدارس محروم تحصیل می کنند.