بهترین و بدترین شهرها برای زندگی؛ تهران جزو 10 شهر آخر است

بهترین و بدترین شهرها برای زندگی؛  تهران جزو 10 شهر آخر است

روز جدید : جدیدترین گزارش اکونومیست درباره زنده بودن شهرهای جهان نشان می دهد که تهران در لیست شهرهای مناسب برای زندگی قرار گرفته است. در گزارشی که در سال 2021 از وضعیت زندگی در شهرهای جهان و عنوان 10 شهر در ابتدا و انتهای این فهرست منتشر شد، تهران در هیچ یک از این دو بخش قرار نداشت، اما گزارش امسال تهران را در رده 10 شهر برتر قرار داد. در این رتبه بندی ..

در وین به آن Lebensconst می گویند که به معنای «هنر خوب زیستن» است و اکنون که رستوران ها و موزه ها بازگشایی شده اند، پایتخت اتریش بار دیگر مکانی ایده آل برای تمرین هنر است.

یک مطالعه جدید در مورد “زندگی” که اخیرا توسط واحد اطلاعات اکونومیست منتشر شده است، نشان می دهد که برای سومین بار در پنج سال گذشته، وین در صدر فهرست قابل سکونت ترین شهرهای جهان قرار دارد. علاوه بر فرصت‌های فرهنگی و تفریحی فراوان، این شهر دارای زیرساخت‌های خوب و ثبات کلی است. با این حال، از سال گذشته، پاریس و لندن که به دلیل مشکلات شهرهای بزرگ مانند تراکم و جرم و جنایت، عملکرد کمتری دارند، به ترتیب در رتبه های 23 و 27 به 19 و 27 صعود کرده اند. آنها به مقام 33 رسیدند. دلیل این افزایش رتبه این است که به جای اپیدمی در نظر گرفتن کووید-19، آن را یک بیماری بومی تلقی می کنند، به این معنی که تا سال 2022 شرایط شدید کرونری در این دو شهر بهبود می یابد.

بر اساس این گزارش، وین، کپنهاگ، زوریخ، کلگری، ونکوور، ژنو، فرانکفورت، تورنتو، آمستردام، اوزاکا و ملبورن به ترتیب در رده بندی 10 شهر برتر در رتبه بندی قابل زندگی ترین شهرهای جهان قرار دارند. بنابراین اوزاکا و ملبورن دهم هستند. تهران اما در گزارش اکونومیست برای سال 2022 با کسب رتبه 163 از 172 شهر در این رتبه بندی، در بین 10 شهر برتر این رتبه بندی قرار دارد.

پس از تهران دوالا، حراره، داکا، پورت مورسبی، کراچی، الجزایر، طرابلس، لاگوس و دمشق قرار دارند.

شاخص زنده ماندن واحد اکونومیست در ابتدا به عنوان ابزاری برای کمک به شرکت ها در تخصیص یارانه های ثابت به عنوان بخشی از بسته های جابجایی مهاجران ایجاد شد. این شاخص شرایط زندگی در 172 شهر در سراسر جهان را بر اساس بیش از 30 معیار اندازه گیری می کند که در پنج دسته قرار می گیرند: ثبات، سلامت، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت.

برای دومین سال متوالی، این شاخص شامل Covid-19 نیز می شود. شاخص‌هایی گنجانده شده‌اند که نشان می‌دهند تا چه اندازه هر شهر با تقاضای رو به رشد برای امکانات بهداشتی و تعطیلی مدارس و محدودیت‌های ظرفیت در این دوره مقابله کرده است.

بر اساس این گزارش، بازگشت به حالت عادی تنها به اروپای غربی محدود نمی شود. سه شهر کانادا به جمع 10 شهر برتر جهان پیوسته اند و نیویورک، لس آنجلس و واشنگتن رتبه بندی خود را نسبت به سال گذشته بهبود بخشیده اند. بازگشت اکونومیست به شاخص عادی نشان می دهد که فعالیت در ایالات متحده و کانادا در حال حاضر 90 درصد سطح قبل از همه گیری کرون است. این در میانگین زنده ماندن جهانی منعکس شده است که تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته است.

با بهبود رتبه برخی از شهرها، برخی دیگر کاهش می یابد. همه شهرهای چین در رتبه بندی جهانی سقوط کرده اند و شهرهای کشورهای جزیره ای با کنترل مرزی قوی که سال گذشته عملکرد خوبی داشتند، امسال سقوط کرده اند. سال گذشته، اوکلند در صدر شهرهای مناسب برای زندگی با موارد کمتر و محدودیت‌های کمتر قرار گرفت. اما در زمان نگارش این مقاله، سویه بسیار مسری Omicron در ماه مارس در نیوزیلند افزایش یافته است و شهر 33 پله سقوط کرده است.

تنش بین روسیه و اوکراین نیز بر زنده بودن شهرها تأثیر گذاشته است، بنابراین کیف در رتبه بندی امسال قرار نگرفته است. با خروج صدها شرکت غربی از روسیه و افزایش سانسور، مسکو و سنت پترزبورگ به ترتیب با 15 و 13 پله سقوط به 80 و 88 رسیدند. دیگر شهرهای جنگ زده، مانند بوداپست و ورشو، با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، شاهد وخامت نتایج ثبات بودند. . واحد اطلاعات اکونومیست تخمین می زند که در صورت ادامه جنگ در سال جاری، شهرهای بیشتری ممکن است در تهیه غذا و سوخت با مشکل مواجه شوند و افزایش قابلیت حیات در سال جاری ممکن است طولانی نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید