تهران جزو 10 شهر آخر از نظر سکونت پذیری است

تهران جزو 10 شهر آخر از نظر سکونت پذیری است

شاخص زیست پذیری شهرهای سراسر جهان با معیارهایی مانند ثبات، محیط زیست و مراقبت های بهداشتی مشخص می شود. امسال شهر وین از نظر زیست پذیری مقام اول را به خود اختصاص داد به گزارش تجارت نیوز، شهر وین برای سومین بار در پنج سال گذشته رتبه نخست شاخص زیست پذیری جهانی ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد. در گزارش سالانه منتشر شده توسط واحد اطلاعات اکونومیست (EIU)، پایتخت اتریش اولین شهری است که در جهان زندگی می کند.

بر اساس گزارش یورونیوز از 10 شهر برتر جهان برای زندگی، شهرهای اروپای غربی نیمی از شهرهای این فهرست را تشکیل می دهند. کپنهاگ پس از وین دوم است و زوریخ با کلگری در کانادا سوم، ژنو ششم و فرانکفورت هفتم است. آمستردام همچنین رتبه نهم شهر قابل زندگی در جهان است. شهرهای غیر اروپایی در این فهرست عبارتند از ونکوور کانادا در رتبه پنجم، تورنتو کانادا در رتبه هشتم و ملبورن استرالیا در رتبه دهم.این گزارش می گوید که شهرهای متوسط ​​در ثروتمندترین کشورها عملکرد فوق العاده ای دارند. این مطالعه اما جدای از بحث ثروتمند بودن، امسال 10 شهر برتر آنهایی هستند که با محدودیت های کمتر کرونایی توانسته اند به وضعیت عادی قبل از کرونا برگردند.

این گزارش در دو سال گذشته تا حد زیادی تحت الشعاع همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته است و قرنطینه‌ها و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی بر همه شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی زیست‌پذیری واحد اطلاعات اکونومیست تأثیر گذاشته است.

اما بر اساس داده های جمع آوری شده در این گزارش، در سال 2022 جهان بالاخره در حال بازگشت به حالت عادی است. به لطف تداوم پیشرفت مثبت این بیماری، میانگین نمره زنده ماندن جهانی نیز از سال گذشته از 69.1 به 73.6 بهبود یافته است. این رقم بسیار نزدیک به سطوح قبل از همه گیری 75.9 امتیازی است.

شهرهایی که قبل از همه گیری در این رتبه بندی قرار داشتند نیز جایگاه واقعی خود را به دست آوردند.
وین که در رتبه بندی سال 2021 به رتبه دوازدهم سقوط کرد، به رتبه اول خود در سال های 2018 و 2019 بازگشت.

معیارهای تعیین سکونت پذیری شهرها چیست؟

مفهوم زیست پذیری ارزیابی می کند که کدام شهرها در سراسر جهان بهترین شرایط زندگی را ارائه می دهند. این گزارش چالش‌هایی را که ممکن است یک فرد در هر مکان معینی با آن مواجه شود را کمیت می‌کند و سپس نتایج را بین مکان‌های مختلف مقایسه می‌کند.به هر شهر امتیاز خاصی برای راحتی نسبی خود بر اساس بیش از 30 عامل در پنج دسته کلی داده می‌شود. این 5 دسته عبارتند از: ثبات، بهداشت و درمان، فرهنگ و محیط زیست، آموزش و زیرساخت.

به عنوان مثال، وین در شاخص نهایی خود به امتیاز تقریباً عالی 99.1 (از 100) دست یافت. این به معنای امتیاز 100 برای ثبات، 100 برای سلامت، 96.3 برای فرهنگ و محیط زیست، 100 برای آموزش و 100 برای زیرساخت است.

در انتهای این فهرست دمشق در سوریه با رتبه 172، لاگوس در نیجریه با رتبه 171 و طرابلس در لیبی با رتبه 170 قرار دارند. در میان شهرهای رتبه‌بندی شده در این گزارش، تهران در رتبه 163 و در بین 10 شهر انتهایی در قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان قرار دارد.

تهران جزو 10 شهر آخر از نظر سکونت پذیری است

این گزارش امتیازات این شهرها را به ناآرامی اجتماعی، تروریسم و ​​درگیری در هر یک از این کشورها نسبت می دهد. EIU هشدار داد که اگرچه ویروس کرونا در حال ناپدید شدن است، اما با حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری، تهدید جدیدی برای حیات جهانی پدیدار شده است. هیچ ارزیابی از کیف پایتخت اوکراین در گزارش سال 2022 وجود ندارد زیرا گزارشگر EIU مجبور به انجام این مطالعه بود. رها شده، زمانی که جنگ شروع شد. مسکو و سن پترزبورگ به رتبه های پانزدهم و سیزدهم این رده بندی سقوط کردند. سایر شهرهای متاثر از جنگ، مانند بوداپست و ورشو، شاهد کاهش امتیاز پایداری خود بودند.

دیدگاهتان را بنویسید