نتیجه نهایی مذاکرات در وین به رفتار آمریکا بستگی دارد


ساعت: 21:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890739

دیپلمات ارشد روسیه می گوید که نتیجه نهایی مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین به واکنش آمریکا به پیشنهادات منطقی ایران بستگی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نتیجه نهایی مذاکرات در وین را منوط به واکنش آمریکا به پیشنهادات منطقی ایران دانست.

اولیانوف در توییتر نوشت: «پیش از این دلایلی برای خوش‌بینی وجود داشت، اما در موقعیت‌های قبلی انتظارات برآورده نشد. این بار شانس بیشتری برای عبور از خط پایان مذاکرات در وین داریم. نتیجه نهایی بستگی به این دارد که ایالات متحده چگونه به پیشنهادات منطقی ایران پاسخ دهد.»

دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران پس از یک وقفه پنج ماهه از 13 اوت در وین آغاز شد. این مذاکرات چهار روز به طول انجامید و روز دوشنبه 26 مردادماه با پرواز هیئت های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه‌حل‌های به‌روز شده برای حذف این اتحادیه است. تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران.

پس از پایان دور جدید مذاکرات، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا گفتند که به همه طرف ها “متن نهایی” ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت امور خارجه ایران تکذیب شد و اعلام کرد: با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره نهایی کردن متن توافق وین صحبت کنیم.

علاوه بر این، روسیه نیز ارائه این متن نهایی را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه چند روز پیش گفت: به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا، طرف های شرکت کننده در مذاکرات وین با این انتخاب روبرو هستند که یا متن فعلی را بپذیرند یا بدانند که مذاکرات شکست خورده است. . کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا اجازه نداد چنین اظهاراتی را بیان کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ایالات متحده پاسخ خود را به پیشنهاد اروپا به صورت محرمانه به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا خواهد داد.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شد و کارآمدی نظام تحریم ها را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و از همه مهمتر تهدید کرد. تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

در ماه‌های اخیر و پس از شکست مذاکرات در وین، کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا دست به اقدامات روانی و رسانه‌ای زدند تا ایران را مقصر جلوه دهند و از مسئولیت خود سلب مسئولیت کنند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین‌ها در خصوص دوام برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به توافق دوجانبه، که در ازای برخی محدودیت ها، منافع اقتصادی ملموسی را برای ملت ایران به همراه خواهد داشت، همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید