نحوه محاسبه عید کارگران 1401 + جزئیات

نحوه محاسبه عیدی کارگران دارای فرمول ثابتی است که برای افرادی که حداقل یک سال سابقه کار دارند استفاده می شود. البته برای افراد با سابقه کمتر از یک سال فرمولی برای محاسبه عیدی درج شده است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

نحوه محاسبه عید کارگران 1401 + جزئیات

نحوه محاسبه دستمزد روزانه عیدی مصوب امسال ضرب در 60 روز می باشد، یعنی دستمزد روزانه 139 هزار و 325 تومان است، بنابراین حداقل عیدی پرداختی 8 میلیون و 359 هزار تومان است.

تنها ماده قانون کار می گوید میزان مرخصی کارمند نباید از 90 روز حداقل دستمزد روزانه تجاوز کند. بر این اساس حداکثر بایرامی که کارگران دریافت می کنند 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان است.

برای افرادی که کمتر از یک سال کار کرده اند بر اساس 60 روز کاری و نسبت روزهای کاری محاسبه می شود. به این ترتیب حداقل حقوق ماهیانه در 2 ضرب و بر تعداد روزهای کاری تقسیم می شود. (حداقل حقوق ضربدر 2، تقسیم بر 12 و ضرب در تعداد ماه های کار)

بر این اساس حداقل مرخصی کارگر با هفت ماه کار معادل 4 میلیون و 876 هزار و 375 تومان و حداکثر مرخصی کارگر با همین مدت 6 میلیون و 257 هزار و 314 هزار تومان است.

در قانون زمان دقیق پرداخت عیدی مشخص نشده است، طبق عرف کارگاه ها، کارفرمایان در ۲ ماه آخر سال به کارگران خود عیدی پرداخت می کنند و معمولا سقف عیدی کارمندان تا پایان اسفند ماه است. .

دولت سیزدهم در سال 1401 دستمزد کارگران را 57.4 درصد افزایش داد و بر این اساس حداقل دستمزد ماهانه 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان و حداقل دستمزد روزانه 139 هزار و 325 تومان است.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک خانواده ۳.۳ نفره ۶ میلیون و ۴۳۳ هزار تومان تعیین شد.

برای محاسبه حداقل عیدی سال 1401 باید حقوق روزانه خود را در 60 ضرب کنید که فرمول این محاسبه به صورت زیر است:

حداقل عیدی 1401 = 60 x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد یک میلیون و 393 هزار و 250 ریال که مجموع دستمزد روزانه سال 1401 است را در عدد 60 ضرب کنیم، حداقل عیدی سال 1401 به دست می آید، بنابراین حداقل عیدی سال 1401 طبق فرمول هایی که قبلا ارائه شد، 83،595،000 ریال می شود. ، معادل 8,359,500 تومان.

حداکثر بایرام از سال 1401 چقدر است؟

حداکثر عیدی نباید از معادل حداقل دستمزد روزانه 90 روز در همان سال تجاوز کند. برای محاسبه حداکثر عیدی سال 1401 باید حداقل دستمزد روزانه خود را در 90 ضرب کنید که فرمول آن به صورت زیر است:

حداکثر عیدی 1401 = 90 x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد یک میلیون و 393 هزار و 250 تومان را که میزان روزمزد سال 1401 است را در معادله فوق قرار دهیم به سقف عیدی سال 1401 می رسیم بنابراین حداکثر عیدی سال 1401 طبق همین فرمول 125 میلیون و 392 هزار و 500 ریال است. ، که معادل 12539350 تومان می باشد.

نحوه محاسبه عیدی کمتر از یک سال خدمت

دو فرمولی که اعلام کردیم برای افرادی استفاده می شود که حداقل یک سال در شرکت ها کار کرده اند. اما افرادی هستند که سابقه کاری آنها در شرکت ها به یک سال نمی رسد. برای این افراد روش محاسبه متفاوت است و فرمول آن به شرح زیر است:

حقوق ماهانه ضرب در تعداد ماه حاصل تقسیم بر 12 = مبلغ عیدی

بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین مرخصی و پاداش سالیانه کارگران شاغل در کارگاههای موضوع قانون کار مصوب شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود معادل شصت روز از تاریخ مقرر حقوقی پرداخت کنند. آخرین حقوق به عنوان عیدی و پاداش یک سال کار، در این خصوص مبلغ پرداختی به هر یک از کارگران نباید بیش از نود روز حداقل مزد روزانه قانونی باشد، همچنین طبق تبصره یکی از اعضاء در واحد فوق مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند بر اساس شصت روز مزد و به نسبت روزهای کار در سال مبلغ پرداختی محاسبه می شود. در این خصوص برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده در موضوع تنها ماده این قانون تجاوز کند. در کارگاه هایی که طبق روال جاری کارگاهی بیش از مبلغ فوق پرداخت می کنند، طبق تبصره ۲ ماده فوق، سفارش کارگاه اعمال می شود.

مبنای محاسبه مرخصی یک سال کاری است و برای کارگرانی که کمتر از یک سال در محل کار فعلی خود کار می کنند، مرخصی آنها با توجه به ماه هایی که حق بیمه پرداخت شده است محاسبه می شود. این دسته از کارمندان باید حقوق پایه خود را بر 12 ماه تقسیم کرده و کل مبلغ را در تعداد ماه های اشتغال خود ضرب کنند.

اسفندماه سال گذشته شورای عالی کار افزایش 39 درصدی حداقل دستمزد یک هزار و 400 کارگر را تصویب کرد و از یک میلیون و 912 هزار تومان به دو میلیون و 655 هزار تومان افزایش داد.

پرداخت عیدی به کارگران پاره وقت، فصلی و ساعتی
همچنین بر اساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی کار می کنند، به نسبت ساعات کار محاسبه و پرداخت می شود.

در مورد کارگران ساعتی که حقوق ثابت ماهیانه ندارند و حقوق آنها ماهانه متغیر است، میانگین حقوق سه ماه آخر خدمت آنها مبنای محاسبه عیدی و پاداش قرار می گیرد.

مبلغ عیدی و پاداش به کارگران کارگاه های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه های تحت پوشش که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند به نسبت 60 روز محاسبه شود. روزهای کاری آنها در سال

کارگران آزمایشی نیز مرخصی دریافت می کنند
از سوی دیگر برخی از کارگران به صورت آزمایشی به کار گرفته می شوند و طبق ماده 11 قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار قید شود. در صورت قطع رابطه کار توسط کارفرما، وی موظف به پرداخت کلیه دستمزدهای دوره آزمایشی خواهد بود و در صورت قطع رابطه استخدامی توسط کارمند، کارمند حق دریافت کلیه مزد و مزایا را در طول مدت استخدام خواهد داشت. .

بنابراین طبق قانون کار این دسته از افراد نیز مشمول دریافت کلیه حقوق و مزایای قانونی از جمله مرخصی و پاداش پایان سال می باشند.

مرخصی استعلاجی شامل عید می شود
همچنین طبق ماده 74 قانون کار مدت مرخصی استعلاجی که به تایید سازمان بیمه اجتماعی می رسد جزو سوابق کار کارگران محسوب می شود، بنابراین روزهای تعیین شده مشمول پرداخت مزایایی از جمله حق اولاد خواهد بود. حقوق بازنشستگی، سنوات خدمت، مرخصی استحقاقی و تعطیلات و پاداش سالانه باید توسط کارفرما پرداخت می شد.

حداقل عید 1402 چقدر است؟
حداقل مرخصی کارمندان از قانون کار برای سال 1402 هشت میلیون و 359 هزار تومان است.

حداکثر عید 1402 چقدر است؟
حداکثر مرخصی کارگران و کارمندان از قانون کار برای سال 1402: 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان.

عیدی 1402 چه زمانی پرداخت می شود؟
قانون زمان دقیق پرداخت بایرام را از سال 1402 مشخص نکرده است، اما طبق عرف کارگاهی، کارفرمایان در 2 ماه آخر سال به کارگران خود حقوق بایرام را پرداخت می کنند و معمولاً آخرین زمان پرداخت بایرام به کارکنان اواخر اسفند است.

گمانه زنی ها در مورد افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان
رئیس مرکز بازنشستگان سازمان تامین استان تهران درباره رقم عیدی و افزایش حقوق 1401 مستمری بگیر توضیح داد.

علی دگانکیا، رئیس مرکز مستمری بگیران سازمان تامین استان تهران درباره تعداد مستمری بگیران عیدی امسال گفت: هنوز اقدامی برای تعیین تعداد مستمری بگیران عیدی انجام نشده است و سال گذشته بازنشستگان یک ماه حقوق دریافت کردند.

علی دهقانکیا درباره میزان عیدی بازنشستگان امسال گفت: هنوز برای تعیین میزان عیدی بازنشستگان اقدامی نشده است و سال گذشته مستمری بگیران معادل یک ماه حقوق عیدی دریافت کردند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد افزایش تعطیلی بایرام برای مستمری بگیران وجود دارد، افزود: در این راستا پیگیری هایی در حال انجام است تا مستمری بگیران نیز مانند کارگران از تعطیلات بایرم برخوردار شوند.

رئیس مرکز مستمری بگیران سازمان تامین استان تهران گفت: در حال حاضر کارگران حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه حداقل عیدی دریافت می کنند اما زمانی که افراد بازنشسته می شوند همه این ارقام به یکباره کاهش می یابد و فقط یک ماه حقوق می دهند. کمک.

دهقانکیا خاطرنشان کرد: البته سال گذشته حداقل حقوق یک ماهه عیدی پرداخت می شد و در سال های گذشته کمتر از این بود. به هر حال افزایش عیدی کارگران پیگیری خواهد شد و منتظریم ببینیم دولت در این زمینه چه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید