ندای «هیهات منا الزهله» برگرفته از مکتب عاشورای حسینی است.


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888145

امام جمعه شهرستان قاین گفت: فریاد بلند مردم ایران «هیهات منا الذله» برگرفته از مکتب عاشورای حسینی و پیام مخالفت با ظلم و ستم و بصیرت بیشتر قیام است. اباعبدالحسین(ع) خوب جامعه ایمن تر خواهد بود به هر جهت قرار می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین علی رحمانی امام جمعه قاین در گفتگو با خاورستان در رابطه با تبیین و امر به معروف و نهی از منکر و آثار آن بر فرد و جامعه گفت: طنین انداز فریاد ملت ایران «هیهات منا الزال» پیام ایستادگی در برابر ظلم و ستمگران است و درس قیام امام حسین (ع) عزت و ایستادگی در برابر ظالمان است.

وی تاکید کرد: هر چه این موضوع گسترده تر و مفصل تر باشد، الهام ما از قیام ابا عبدالحسین (ع) بصیرتر باشد، جامعه ما از هر نظر ایمن تر خواهد بود.

حجت الاسلام رحمانی در تبیین این مطلب مثال زد: پیامبر اکرم (ص) برای نفوذ به معروف و نهی از منکر برای عموم مردم مثال زدند، فرمودند مردم سوار کشتی شدند که دو طبقه بود، طبقه پایین. کاملا درون بودن آب وجود داشت و طبقه بالا هم سطح آب بود، بنابراین وقتی مردم طبقه پایین می خواستند آب جمع کنند، باید از پله ها بالا می رفتند و به طبقه بالا می رفتند، برایشان دردسر بود. پرسیدند چرا این کار را می‌کنی، او گفت: «من نمی‌توانم صبر کنم تا تمام راه را بالا بروم و آب بیاورم، می‌خواهم یک سوراخ درست کنم تا برای خودم آب بیاورم. «آنها کشتی را که شکسته بودند نگرفته بودند، همه محکوم به غرق شدن بودند.

وی تصریح کرد: جامعه ما هم همینطور است که وقتی جوان سیگاری بین انگشتش می گذارد و سر چهارراه ژست می گیرد، نمی داند که این مخل سلامت یک جامعه است، وقتی با اعتیاد سر و کار دارد و وقتی با یک ماشین رانندگی می کند. موتور سیکلت، یک کار ناپسند دیگر هم انجام داد، درست است از یک نفر، اما اگر اهالی آن محل جلوی جوان را نگیرند، کل منطقه گرفتار می شود، بچه هایشان گرفتار می شوند و این بلا گریبان همه را می گیرد. خواهد گرفت


نقش دانش در پیشگیری از ناهنجاری ها

امام جمعه کین تصریح کرد: بر اساس این سؤال و اینکه آیه شریفه نیز می فرماید که مؤمنان مؤمن هستند، برخی از آنها اولیاء الهی و برخی از آنها صالح و آنها کافر هستند. گرفتن

به گفته وی، ترجمه قرآن ابه شریفه نیز می گوید که مردان و زنان مؤمن نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند و بر یکدیگر ولایت دارند زیرا قدرت امر به معروف و حفظ مردم از بدی ها را دارند.

امام جمعه کین ادامه داد: این که می گوید زنان مؤمن و مردان مؤمن چنین هستند، به این معناست که جمله به قول معروف پیشنهاد خبری است. این که می گویند چنین کاری می کنند یعنی ملزم به انجام چنین کاری هستند، وقتی امر به معروف و نهی از منکر بر مردان واجب شد، نه ترک کننده به معروف و نه منکر حق ندارد. به خیرخواهان اعتراض کن، زیرا واجب است و قبول این لطف واجب است وگرنه دو سنگ به هم متصل نمی شود.

وی تصریح کرد: جملاتی مثل جنازه من در قبر تو نمی گذارند، تو احمقی، آهسته راه برو، آهسته بیا تا گربه پارس نکند، اینها همه حرف های بی خرد، بی دلیل و فراتر از منطق است.

حجت الاسلام رحمانی تاکید کرد: مهم این است که جامعه فرهیخته اعم از روحانیت و مربیان اخلاق و مربیان اخلاق این وظیفه را با زبانی مهربان و لطیف به خردسالان و پیران بیاموزند که وقتی مهربانی به آنها می شود. امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کنند و عواقب زشتی نصیب ترک کنندگان امر به معروف و نهی از منکر می شود.


گسترش ظلم نتیجه سپردن پرسش به خیر است

امام جمعه کین ادامه داد: اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، بدخواهان بر مردم مسلط می شوند و هر چقدر هم که این مردم دعا کنند که خداوند شر این ظالم را از بین ما کم کند، دعا مستجاب نمی شود، زیرا روزی که باید عمل می کردند، عمل نکردند و اکنون دیگر درخواستشان پذیرفته نمی شود.

به گفته حجت الاسلام رحمانی متأسفانه در جامعه امروزی اینگونه است و ما به آن سمت می رویم، استکبار جهانی باعث شده که نگذارید افراد نامناسب امر و نهی کنند، اما محافظ بگیرید و شروع به زورگیری کنید و تلفن را قطع کنید. آن را بگیرید و شروع به ضبط صوت و تصویر صحنه کنید و سپس در فضای مجازی منتشر کنید تا بتوانیم آن را در سر مومنان و انقلابیون ایرانی بکوبیم که حقوق بشر در ایران رعایت نمی شود.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر جایگاهی ندارد و کسانی که شجاعت انجام این کار را داشته باشند می توانند به خون خود ختم شوند.


تأثیر انقلاب اسلامی از مکتب عاشورا

این کارشناس مذهبی در خصوص تأثیر مکتب عاشورا گفت: فلسفه قیام امام راحل معمار کبیر انقلاب و ملت ایران که از ایشان پیروی کردند، فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) بود. .

به گفته وی، اباعبدالله الحسین در وصیت نامه معروفی که نوشت و در دروازه مدینه به برادرش محمد بن حنفیه تسلیم کرد، هدف خود را چنین بیان کرد: من تصمیم دارم امر به معروف و نهی از آن کنم. که در این سفر بد است، من راه زندگی را تعیین می کنم، جدم پیامبر و علی بن ابیطالب پدرم را خیرخواه مردم می پذیرم و چون آنها خیرخواه مردم بودند. امر به معروف و نهی از منکر کرد.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: امام راحل به امام حسین (ع) فرمودند که امر به معروف و نهی از منکر کنید. شهدای رکاب امام حسین جان خود را از روی اخلاص ندادند و اگر این کار را نمی کردند نمی توانستند کاخ ظلم و ستم و سلطان ظالم زمان را از قدرت به ذلت بریزند.

امام جمعه قین افزود: اگر هشت سال دفاع جانانه در برابر استکبار جهانی انجام شد، به خاطر امر به معروف و نهی از منکر بود، به خاطر این بود که بدن من ذلیل است، یعنی کجا هستیم و کجا ذلت. است و این درس بدن من است.» ملت ایران ذلت را از اباعبدالله الحسین آموختند و هر چه گسترده تر و دقیق تر انجام شود، الهام ما از قیام اباعبدالحسین (ع) بصیرتر است. ) است، جامعه ما از هر نظر امن تر خواهد بود

وی گفت: حالا قاچاق مواد مخدر چیست، احتکار چیست، سیگار فروش چیست و… اگر مردم به معنای واقعی روحیه مطالبه گری در آنها وجود داشته باشد و در آنها تقویت شود. در مقابل مستکبرین بایستند و با قاچاقچیان مقابله کنند و جنسشان را تحریم کنند، استکبار جهانی هیچ برنامه ای علیه کشور نخواهد داشت. ایران و جهان اسلام نمی توانند عمل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید