مبارزه حق و باطل پایانی ندارد/ انقلاب های بزرگ برگرفته از مکتب عاشورا


ساعت: 08:44
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889738

حجت الاسلام محمدحسن محمدی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مبنای قیام امام حسین (ع) گفت: مبارزه حق و باطل پایان ناپذیر است و حق طلبی، مبارزه ظلم ستیزی و ولایت عهدی. از مهم ترین درس های مکتب عاشورا هستند. انقلاب های بزرگ با آموختن این درس ها به وجود آمده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد حسن محمدی امام جمعه خزری دشت بیاض با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض الهی است که در قرآن و حدیث بر آن تاکید شده است، در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: امام حسین (ع) یکی از اسباب قیام بود او اعاده امر به معروف و نهی از منکر را می داند و امام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر کشته شد.

به گفته وی، هرکس می‌خواهد تا حد زیادی به ماهیت، ماهیت و حقیقت قیام عاشورا پی ببرد، ابتدا باید به امام حسین (ع)، سیره، شخصیت و جایگاه امام به عنوان امام معصوم نگاه و مطالعه جامع و جامع داشته باشد. باید آگاهی لازم و کافی را بیابد و سپس با مطالعه و درک بیانات و سخنان پیامبر اکرم در مراحل مختلف قیام و حتی قبل از شروع قیام به حقیقت و ماهیت قیام این حضرت پی برد. تا حد امکان بسیار آشنا خواهد شد.

خوجت الاسلام محمدی می گوید: امام حسین علیه السلام وصیت برادرش محمد بن حنفیه را هنگام خروج از مدینه نوشت و هنگام خداحافظی، هدف از حرکت خود را چنین بیان کرد: وَ لا ظالِماً، وَ اِنَّما خَرَجْتُُ. لِطَلَبِ الِاسلاحِ فِی اُمةِ جَدِّی محمد اُریدُ انْ امُرَ بِالْمَعْروِ و انْهی عَنِ الُمْکَرِ وَسیرَ بِسیرةِ جَدِّی محمد و اَبی من از رویِّ و سرم و اَبی برای رویِّ. بلکه فقط برای اصلاح طلبی در امت سلفم حرکت کردم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و از جدم و پدرم علی بن ابیطالب الگو بگیرم.» و در جای دیگر می گویند: پروردگارا به معروف میل دارم و از منکر بیزارم.

وی تاکید می کند: منظور امام حسین (ع) در این جمله «من قیام کردم به امر به معروف و نهی از منکر» این است که این بیان جایگاه اساسی امر به معروف و نهی از منکر را نشان می دهد. امام حسین (ع) با این بیان می خواهد نقش محوری امر به معروف و نهی از منکر را نشان دهد. به گونه ای که انجام این کار را هدف نهایی قیام خود می دانند. اگر به جایگاه اصلی امر به معروف و نهی از منکر توجه شود، منظور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روشنتر می شود.

حجت الاسلام محمدی افزود: اصل «امر به معروف و نهی از منکر» در همه ادیان ابراهیمی آمده و وظیفه همه پیامبران، رسولان، ائمه (علیهم السلام) و مؤمنان است. این امر صرفاً یک تکلیف قانونی و قضایی نیست; بلکه معیار و ملاک و در واقع دلیل ارسال رسولان الهی است; زیرا دنیای مادی، دنیای آمیختن خوب و بد، حق و باطل، خوب و بد، ظلمت و نور، فضایل و رذایل است و این چیزها گاهی چنان به هم گره می خورند که شناخت آنها و سپس درک آنها مشکل است و عمل می کنیم. نسبت به آنها، اشکالی ندارد

به گفته وی، ادیان الهی با معرفی خوب و بد، در واقع خوب و بد، حق و باطل، ظلمت و نور، فضایل و رذایل به انسان و به دنبال آن امر به معروف و پرهیز از بدی ها، هدایت الهی را برای مردم فراهم می کند. به انسان می آموزند و او را به راه راست هدایت می کنند.

امام جمعه حضری ادامه داد: رسول خدا (ص) درباره اهمیت و جایگاه ویژه امر به معروف و نهی از منکر فرمودند: «کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند، جانشین خدا در روی زمین و جانشین کتاب است. الله و نائب الرسول.» این خداست» و حضرت علی (ع) فرمود: «انسجام شریعت. [دین] «امر به معروف و نهی از منکر» و در قرآن کریم ویژگی «امر به معروف و نهی از منکر» در مؤمنان مقدم بر نماز و دادن زکات و اطاعت از خدا و رسول است.


از بین بردن بی تفاوتی

وی تاکید کرد: امروز وظیفه ما این است که نسبت به یک انحراف بی تفاوت نباشیم، کما اینکه اگر بیمار در هر قسمتی از بدنش سرطان داشته باشد، پزشک دستور می دهد آن نقطه را هدف قرار دهند تا به تمام بدن نرسد و این فرد را از بین ببرد. نبرد.

به گفته حجت الاسلام محمدی، هر مکانی لانه فساد و هر مکانی کانون گناه است که آرمان های انقلاب را زیر سوال می برد. همه مردم وظیفه شرعی، الهی، قانونی، وجدانی و اجتماعی دارند که از این پدیده شیطانی که خلاف اسلام و ارزش های آن است جلوگیری کنند. اسلام و خون شهدای ما در این مکان، مقابله با آن را سخت می کند وگرنه کم کم به همه خانه ها سرایت می کند و جامعه ما به جامعه گناه و فساد تبدیل می شود.

امام جمعه هزاری تأکید می کند: یکی از انگیزه های سیدالشهداء امر به معروف و نهی از منکر است و امام حسین (ع) می فرماید: «می خواستم مردم راه و روش جدّم رسول الله صلی الله علیه وسلم را طی کنند. .ع) و سیره و سیره پدرم ملا امیرالمومنین (علیه السلام) را تقدیم

فرمود: آنچه روشن است و همه مردم می دانند و قبول دارند که امام حسین (ع) در راه دین شهید شد و خود را فدای دین کرد و در روز عاشورا می گویند که دین جد من حتی یک قطره هم نمی ماند. با مرگ من، ای شمشیرها، مرا دریاب!

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: امام حسین(ع) در راه دین به شهادت رسید و وظیفه ما حمایت از دین است، اسلام که می گوید اگر بدنت زخم داشته باشد و بخواهی بشوی آب ضرر دارد. اسلام و قرآن در خطر است، باید بمیرید و اسلام را نجات دهید.


زنده نگه داشتن اسلام

به گفته این کارشناس مذهبی، امام حسین(ع) خون خود را در پای درخت اسلام ریخت تا اسلام زنده بماند و درس دیگری که از قیام امام حسین(ع) می توان گرفت، این است که امام حسین(ع) با هر فردی است، پای میز مذاکره نمی نشینند و با کسی دست نمی دهند و امامت و رهبری کسی را نمی پذیرند.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: معاویه می خواست با یزید بیعت کند، همه مردم بیعت کردند، امام حسین(ع) و برخی دیگر بیعت نکردند. یزید را امامت کن، اگر نپذیرفتی، آماده جنگ باش که امام حسین(ع) می فرماید: من ذلیلم، هرگز دست ذلت و بندگی به سوی تو دراز نمی کنم. من مرگ با عزت می بینم که شهادت است و زندگی با عزت.» ذلت زیر پرچم سیاه و شرم آور که یزید پای میز مذاکره بنشیند و رهبر ما باشد.

به گفته وی، امام حسین (ع) به همه آزادگان جهان پیام داد: دلت را از من دور کن، مرگی مبارک جز شهادت نمی بینم و زندگی با یزید را جز شرمساری و ذلت نمی بینم. در چنین روزی مانند 22 بهمن 57 اعلام کرد که از حسین بن علی درس مستقل زیستن را آموخته است.

امام جمعه هزاری گفت: بنابراین امام حسین (ع) برای آزادی، آزادی و برای دین کشته شد و دین وظیفه هر مسلمانی است که باید به هر قیمتی حتی به قیمت جان خود از دین پاسداری و حمایت کند.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی نیز برخاسته از انقلاب سیدالشهدا بود، امام قیام کرد و همه جهان علیه انقلابی که از قیام امام حسین (ع) نشأت گرفته بود بسیج و توطئه کردند، اما به لطف خدا انقلاب شد. در کارش استوارتر و استوارتر» ادامه داد، زیرا مردم در صحنه و پای امام حسین (ع) هستند.

وی افزود: امام خمینی (ره) با قدرت و شجاعت علیه آمریکا و دشمنان صحبت کردند و امروز می بینید که مقام معظم رهبری نیز همین قدرت را دارند و امیدواریم خداوند به همه مردم بیدار و آزاده ایران عنایت فرماید. باید از انقلاب، راه امام و خون شهدا، ارزش ها و دستاوردهای انقلاب به خوبی پاسداری کرد تا مدیون خون شهدا نباشیم.


عشق و ارادت به امام

به گفته خجت الاسلام محمدی، اکثر شهدا در وصیت نامه خود نوشته اند که جنگ حق و دروغ است و من به دستور امام به جبهه می روم، افرادی که ولایت فقیه را قبول ندارند باید در تشییع جنازه من حضور داشته باشید

وی ادامه داد: حتی در وصیت نامه خود به مادرشان نوشتند که من شهید دین می شوم، اگر جنازه ام بیاید از گریه شما خشنود نیستم زیرا شاید در این دیدار منافق شود و خوشحال شود. شما گریه می کنید و لطفا گریه نکنید

به گفته وی، مادران شهدا از حضرت زینب(س) و مادران حاضر در واقعه کربلا الگو گرفتند زیرا امام حسین(ع) خطاب به زنان حاضر در عاشورا فرمودند: به صورت آنها سیلی نزنید. و کاری نکن که دشمن و شهدای ما را خوشحال کند.» وصیت نویسی را نیز از امام حسین (ع) آموختند.

وی تاکید کرد: امروز همه ما مدیون شهدا هستیم. آنها مثل شمع سوختند و بشریت را روشن کردند و تمامیت ارضی کشور را حفظ کردند. آنها قرآن، اسلام و دین را زنده کردند. به ما مسؤولیت دادند و در روز قیامت هولناک شهدا از ما خواهند پرسید: ما برای اسلام و دین جان دادیم و شما بندگان پس از ما چه کردید؟ همه ما باید به آنها پاسخ دهیم. باشد که عاقبت زندگی ما برای گناهکاران خوب باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید