نرخ جدید دلار خارج از دسترس توده مردم است

نرخ جدید دلار خارج از دسترس توده مردم است

رورز نه : قیمت دلار در بازار آزاد در حالی افزایش می یابد که قیمت هر اسکناس آمریکا از سایت های مرجع حذف می شود و نه تنها خبری از به روز رسانی قیمت نیست، بلکه قیمت ها به صراحت حذف شده و اعداد قیمتی این ارز در بازار خالی است. جدول قیمت نمونه آن روز گذشته در سایت اتحادیه طلا و جواهر رخ داد که قیمت هر اسکناس آمریکایی از این سایت مرجع حذف شد. هر چه بود، روز سه شنبه دلار در بازار آزاد رکورد جدیدی را ثبت کرد و مخفیانه از چشم ناظران مجازی بالا رفت و به 31 هزار تن رسید. البته در زمان نگارش آخرین قیمت های اخذ شده 31220 تن بوده است. در چنین شرایطی همانطور که گفته شد بسیاری از رسانه های مجازی از اعلام قیمت طفره رفتند. همزمان با حذف دلار، قیمت یورو و درهم از مهمترین سایت های مرجع حذف شد. نکته قابل توجه در میان رکوردهای دلار اما نصف شدن قیمت دلار بود. دیروز در حالی که میانگین نیم نرخ دلار 24 هزار و 200 تومان اعلام شده بود، تخمین زده می شود که «تفاوت» دلار در بازار آزاد با نیم دلار به حدود هفت هزار تومان برسد. چیزی که فقط می تواند به معنای رانت و فساد باشد. بد نیست در مورد دلار نیمایی بدانید که این ارز در اولین روزهای سال 1397 وارد بازار شد و نقش مهمی در روند واردات و صادرات داشت. در این سال‌ها بود که دولت سیاست مالی جدیدی را برای هدایت محصولات وارداتی به مجاری رسمی یا حتی توزیع صحیح و عادلانه ارز بر اساس اولویت‌های تقاضا و جلوگیری از قاچاق و فرار سرمایه در نظر گرفت. شعر «سامانه یکپارچه معاملات ارزی» به نام «نیما» از اینجا شروع شد. گفته می شود در سامانه ارزی نیما واردکنندگان کالا و خدمات از جمله متقاضیان ارز، صادرکنندگان در نقش تامین کنندگان و بانک ها و بورس ها در نقش واسطه های مالی به منظور تسهیل فرآیند خرید و فروش هستند. در واقع سامانه نیما پل ارتباطی بین دو سامانه «تجارت جامع» (محل ثبت سفارش معامله گران) و سامانه «سنا» (نظارت بر درخواست خرید و فروش ارز توسط صرافی ها) ایجاد می کند. سامانه نیما همچنین دارای چهار بازیگر اصلی در فعالیت‌های مرتبط با دلار نیما است. واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان کاندیدای دریافت ارز و نیم دلار، صادرکنندگان کالا و خدمات (از جمله صادرکنندگان نفتی دولتی) به عنوان تامین‌کننده ارز، واسطه‌ها اعم از بانک‌ها و صرافی‌ها، هدایت منابع تامین‌کنندگان به متقاضیان و سیاست‌گذاران. از کنترل اولویت ها و سقف هزینه ها مبنای پیش بینی منابع و هزینه ها، درصد و محدوده آزادی نرخ ها از طریق سامانه نیما. بر این اساس، کلیه صادرکنندگان کالا موظفند ارز حاصل از صادرات کالاهای خود را از طریق سامانه نیما و دلار نیما را به بانک ها و صرافی های مجاز سراسر کشور بفروشند. اما آنچه اکنون قابل توجه است تفاوت عمیقی است که بین قیمت ارز سامانه نیما و دلار در بازار آزاد ایجاد شده است. چت که تاکنون به هفت هزار جلد رسیده است.

به گفته تحلیلگران، افزایش این شکاف به این معناست که به ازای هر میلیون دلار صادرات شرکت های ثبت شده، حدود هفت میلیارد از جیب سهامداران ثبت شده خارج می شود. در چنین شرایطی بهتر نیست هر چه زودتر دلار را انحصار کنیم؟ البته به نظر می رسد با افزایش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت، این سیاست تنها در صورتی می تواند به نفع فقرا باشد که تحریم ها برداشته شود و دلار برداشته شود.

سیگنال برجامی روی قیمت سکه

قیمت سکه نیز با افزایش شدید دلار در نگاه رسانه ها به شدت افزایش یافت. فعالان سکه در بازار روز سه شنبه نیز مانند دیروز توانستند کانال 15 میلیون تنی را در یک سال و نیم صید کنند. در عین حال، نرخ دلار و قیمت دلار سازمان یافته روند صعودی آرامی را دنبال کردند. روز گذشته قیمت طلا در بازار جهانی نسبت به روز دوشنبه با نوسانات اندکی مواجه شد و 1855 دلار معامله شد. همین کافی بود تا پرواز سکه به کانال 15 میلیون تومانی خیلی زود خبرساز شود.

حتی بازار داخلی ایران نیز تحت تاثیر قیمت طلای 18 عیار و قیمت سکه با سیگنال اسکناس آمریکا قرار گرفت. قیمت طلای 18 عیار دیروز یک میلیون و 429 هزار و 800 تن بود که نسبت به روز دوشنبه 10 هزار و 900 تن افزایش داشت. نگاهی به وضعیت بازار نشان می دهد دیروز سکه در ابتدای معاملات 14 میلیون و 960 هزار تن بود که نسبت به روز دوشنبه 15 هزار تن افزایش نشان می دهد. همچنین روند صعودی سکه در معاملات نقدی روز گذشته ادامه یافت و فلز زرد داخلی پیش از ظهر سه شنبه وارد کانال 15 میلیون تنی شد. آخرین باری که سکه در کانال 15 میلیون تومانی معامله شد 10 آبان ماه 1395 بود.

دلالان سکه قادر به فروش نیستند

قیمت سکه دیروز به 15 میلیون و 85 هزار تن رسید و نیمه شب 15 میلیون و 20 هزار تن تعیین شد. ارزش ذاتی یک سکه تفاوت قابل توجهی با قیمت بازار آن دارد و حباب سکه در محدوده 10 درصد است. با این حال فعالان بازار سکه می گویند دلار نسبت به آینده دلار خوش بین است و احتمال فروش کمتری دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی بازار سکه را شوکه کرد

برخی از معامله گران معتقدند افزایش سکه رفاه کالا منجر به افزایش قیمت سکه امامی شده است، اما برخی دیگر گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی را شوکی برای غنی سازی اورانیوم غنی شده در ایران می دانند. چالش جدید.

با این حال به نظر می رسد روند مذاکرات برجام نیز زمینه را برای رشد دلار و سکه فراهم کرده است.
افزایش اندک دلار بازار و بورس ملی را سامان داد
قیمت فروش دلار ملی در بورس نیز روز گذشته روندی کند افزایشی را دنبال کرد. قیمت دلار در ابتدای معاملات روز سه شنبه 25 هزار و 945 حجم بود که نسبت به روز دوشنبه شش حجم افزایش داشت. دلار مبادله ای پیش از ظهر دیروز 25 هزار و 965 تن بود و بعد از ظهر 25 هزار و 959 تن معامله شد. نرخ اسکناس آمریکا در بازار متشکل ارز نیز نوسانات محدودی مانند دلار روز گذشته داشت. دلار سازمان یافته دیروز با 25 هزار و 818 تن به بازار عرضه شد و پیش از ظهر سه شنبه به 25 هزار و 836 تن رسید.

قیمت دلار متشکل از نیمی از معاملات نقدی دیروز با 21 حجم افزایش نسبت به دو روز گذشته به 25 هزار و 831 حجم معامله شد.

دیدگاهتان را بنویسید