نسبت به عضویت ایران در کنوانسیون‌های ایمنی هسته‌ای بین‌المللی اقدام کنید

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی از مسئولان سازمان انرژی اتمی خواست در خصوص عضویت ایران در کنوانسیون های بین المللی ایمنی هسته ای با رعایت منافع و مصالح با سایر دستگاه های ذیربط همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری موج


رئیس جمهور سابق سازمان انرژی اتمی در کارگاه آموزشی بررسی سانحه فوکوشیما که روز سه‌شنبه در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف برگزار شد، با اشاره به سه حادثه هسته‌ای بزرگ در جهان؛ تری مایل آیلند، چرنوبیل و فوکوشیما گفتند: ژاپنی ها پیش بینی لازم را برای وقوع حوادثی مانند زلزله شدید و سونامی انجام دادند، اما سونامی 15 متری را پیش بینی نکردند، پیش بینی آنها در نهایت وقوع یک سونامی بود. سونامی متری در عین حال در مارس 2011 چنین حادثه ای رخ داد، سیستم ایمنی نیروگاه های فوکوشیما آنقدر قوی و ایمن بود که اثرات تشعشعات آنقدر زیاد نبود، یعنی موردی نداریم که در اثر تشعشعات و تشعشعات کشته شده باشد. آلودگی ناشی از انفجار نیروگاه فوکوشیما پس از سونامی و زلزله. ; بلکه مرگ و میر ناشی از زلزله و سونامی بوده است.

وی بیان کرد: حدود هفتاد سال از بهره برداری اولین نیروگاه اتمی برای تولید برق می گذرد و در این مدت با تعداد نیروگاه هایی که در دنیا ساخته شده، سه حادثه رخ داده است که البته من. آرزوی اتفاق نیفتاده مهم است

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید این حوادث را به دقت بررسی کنیم و برگزاری این کارگاه ها در این زمینه بسیار کمک کننده است، گفت: همانطور که آقای مالکی، مدیرعامل شرکت مدیریت پسماند سازمان انرژی اتمی در هفت تا هشت سال اخیر گفت، شبیه سازی با حادثه فوکوشیما برای تأسیسات هسته‌ای کشور انجام شد تا مدیریت پسماند به صورت استاندارد در سطح جهانی داشته باشد و کارشناسان کشور و سازمان گزارش‌های خوبی در زمینه حفاظت در برابر تشعشعات ارائه کردند. ما زباله هایی در سطح بیمارستان ها و صنایع هسته ای و تأسیسات داریم که در سطح استانداردهای بین المللی نگهداری و دفع می شوند. همچنین در این زمینه با آژانس در تماس دائمی هستیم.

صالحی ادامه داد: با توجه به حساسیت بالای صنعت هسته ای و حساسیت افکار عمومی و اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد، این حادثه از نوعی است که مرز نمی شناسد پس باید حواسمان باشد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که جامعه بین المللی نسبت به استانداردسازی در این صنعت در زمینه مدیریت پسماند حساس است و هر کشوری که فعالیت هسته ای دارد، الزاما باید استانداردهای جهانی و یکی از وظایف خود را رعایت کند. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید استانداردها را بهبود بخشد و بر ایمنی فعالیت های هسته ای در کشورها نظارت کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با انتقاد از عدم تصویب کنوانسیون ایمنی هسته ای در کشور، عضویت در این کنوانسیون ها را با توجه به حضور نیروگاه اتمی بوشهر در کشور ضروری دانست.

وی افزود: زمانی که من سازمان را هدایت می کردم، یکی دو سال این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و دولت مطرح کردیم و در نهایت مانع تصویب برخی از این توافقات در مجلس شدند. شورای نگهبان به دلایلی که اصلا تخصصی نیست.»

صالحی تاکید کرد از آنجایی که ما یک کشور هسته ای هستیم و نیروگاه ما انرژی اتمی داریم و باید عضو این کنوانسیون ها باشیم. البته ما در نیروگاه بوشهر تمام نکات ایمنی را رعایت می کنیم و در این زمینه کارنامه بسیار خوبی داریم، اما باید برای شرایط سخت آماده باشیم و در صورت عدم عضویت با مشکلات حقوقی متعدد بین المللی مواجه خواهیم شد. اصولاً عضویت در این کنوانسیون ها یک اقدام ایمنی است، لذا به عنوان یک شهروند و کارشناس از کارکنان سازمان انرژی اتمی می خواهم با همکاری سایر ارگان های ذیربط در این زمینه تلاش کنند. برای کشوری که صنعت هسته ای دارد، عضویت در این کنوانسیون ها جزئی از صنعت آن محسوب می شود.


آیا این خبر مفید بود؟