نشست سه جانبه در تهران نشان داد که تحریم ها و فشار دشمن شکست خورده است


ساعت: 12:46
تاریخ انتشار: 30.04.1401
کد خبر: 1884593

عضو شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه امروز ایران در اوج تحریم ها و فشارهای غرب به قدرت جهانی تبدیل شده است گفت: نشست سه جانبه تهران نشان داد که تحریم ها و فشارهای دشمن شکست خورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران، اظهار داشت: این دیدار باید در دو بعد سیاسی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گیرد و در هر دو بعد ما آیا می توان نشانه های مشهود را دید اقتدار، پیروزی و عزت جمهوری اسلامی ایران و شکست دشمنان ملت ایران را در دشمنی ها و تحریم ها.

وی ادامه داد: از نظر سیاسی نیز تحلیلگران روابط سیاسی این دیدار را نوعی پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران و شکستی برای دشمنان نظام ارزیابی کردند که همواره با تحریم و فشار حداکثری سعی در انزوای ایران داشته اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وی گفت وگوی پوتین و اردوغان با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران را نشان از ابتکار مقتدرانه تهران و حرکت های آبرومندانه در راستای حل اختلافات منطقه ای و کاهش تنش های منطقه ای ارزیابی کرد.

وی افزود: در دیدار رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور ترکیه مواضع و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را به صراحت اعلام کردند که نشان از مواضع و اقتدار شریف جمهوری اسلامی دارد. هشدار به ترکیه در خصوص حمله به شمال سوریه و همچنین عزم جدی ایران برای جلوگیری از اقدامات ترکیه و نقض مرزهای همسایگان ایران از مهمترین این مواضع بود که در این نشست به صراحت و آشکار بیان شد. البته پیش از این در سال 2011، مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور ترکیه هشدار دادند که جمهوری اسلامی هرگز اجازه نخواهد داد بشار اسد در اوج فشار بر سوریه و غرب، رئیس جمهور قانونی سوریه را سرنگون کند. که رئیس جمهور قانونی سوریه سقوط می کند.

حجت الاسلام ملک زاده تصریح کرد: در آن زمان سیاست ترکیه با سیاست جمهوری اسلامی ایران همخوانی نداشت اما بعدها مجبور شد به سیاست ایران بپیوندد و با وجود لطمات زیادی که به سوریه وارد کرد، غرب به آن وارد شد. نتوانست به اهداف خود برسد.

وی خاطرنشان کرد: سخنان اخیر مقام معظم رهبری با رئیس جمهور ترکیه مبنی بر عدم حمله ترکیه به شمال سوریه را باید در ادامه همان سیاستی دانست که به نظر می رسد ترکیه راهی برای بازگشت از سیاست ایجاد خود دارد. تنش برای حمله به سوریه بالاخره شمال سوریه چنین نخواهد شد. به همین دلیل می بینیم که روزنامه لبنانی درباره این دیدار می نویسد که به نظر می رسد جلسات مذکور در تهران راه را بر عملیات نظامی ترکیه در سوریه بسته است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: موضوع دیگر در خصوص سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران عدم تغییر مرزهای موجود با کشورهای همسایه به ویژه مرز ایران با ارمنستان است که در گذشته سعی شده توسط ترکیه و آذربایجان تغییر کند و در می توان گفت که مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران بارها با حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان هشدار داده اند که هرگز اجازه تغییر در مرزهای همسایگان را نخواهند داد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در این دیدار اعلام کردند که جمهوری اسلامی سیاست هایی که منجر به بسته شدن مرز ایران و ارمنستان شود را تحمل نخواهد کرد.

خجت الاسلام ملک زاده گفت: زمانی که رهبری با پوتین دیدار کردند ایشان مواضع ایران را به صراحت در مسائل منطقه ای بیان کردند که از نظر کارشناسان موضع شریفی است و اتفاقاً با سوریه تاکید کردند که آمریکایی ها از این کشور اخراج شوند. شرق فرات در سوریه که منطقه ای ارزشمند و مفید برای آن کشور است و این سیاست مورد تایید آقای پوتین رئیس جمهور روسیه قرار گرفت.

وی تاکید کرد: همچنین در این دیدار بر تداوم روابط و همکاری های دوجانبه سیاسی و اقتصادی در شرایط حساس امروز تاکید شد. ادامه این همکاری ها قطعا به نفع ایران و روسیه است.

یکی از اعضای انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم افزود: این مشکل دلیل دیگری بر شکست دشمنان نظام است که پس از چهار دهه تحریم و فشار غرب، اکنون نقش یک بازیگر فعال در نظام را ایفا می کنند. منطقه با قدرت بنابراین می بینیم که یک کارشناس برجسته ترکیه با اشاره به نشست سه جانبه اخیر می گوید ایران یک قدرت در حوزه انرژی جهانی است و در واقع قدرتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی گفت: وی همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظامی دستاوردهای مهمی داشته است تا جایی که روسیه به عنوان یک ابرقدرت جهانی نیازمند استفاده از پهپادها یا فناوری موشکی ایرانی است که نشان می دهد ایران در شرایط فعلی قرار دارد. یک مکان وجود دارد.

خجت الاسلام ملک زاده گفت: روسیه به دنبال استفاده از تجربه ایران در مقاومت در برابر تحریم ها و ناکام گذاشتن دشمنان غربی است.

وی بیان کرد: نتیجه اقتصادی این نشست سه جانبه افزایش مبادلات تجاری با پول ملی و کاهش وابستگی به دلار است. در این راستا می توان دید که کاخ سفید نمی تواند خشم و نگرانی خود را از عمق تقویت روابط تهران و مسکو پنهان کند. خشمی که به گفته تحلیلگران سیاسی ناشی از ظهور ایران به عنوان یک قدرت جهانی در بحبوحه تحریم های غرب و فشار بر ملت ایران است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید