نقد بازی رسانه ای با جمله «تومایی صالحی»

نقد بازی رسانه ای با جمله «تومایی صالحی»

دادگاه طمایی صالحی خواننده رپ که در اغتشاشات سال گذشته بازداشت شده بود و بیش از 8 ماه در بازداشت به سر می برد، طی روزهای اخیر پشت درهای بسته برگزار شد. اگرچه هیچ خبری از محتوای دادگاه به بیرون درز نکرده است، اما دو روز پیش خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که حکم اعدام طمایی صالحی به حبس کاهش یافته است. این خبرگزاری دلیل ادعای خود را «همکاری مؤثر صالحی با مراجع قضایی در پرونده» اعلام کرده است. پیش از این گفته شده بود که اتهام وارده به دادگاه طمایی صالحی «افساد الارض» بوده است. گویی خبرگزاری تسنیم این اتهام را به حدی رسانده بود که احتمال اعدام او وجود داشت.

روز بعد، رزا اعتماد انصاری، یکی از وکلای طمایی، خبر «کاهش حکم اعدام از حبس» طمایی صالحی را کذب محض خواند و گفت: هنوز پرونده به پایان نرسیده تا به مرحله نگارش حل شود.

اعتماد انصاری اظهار داشت: حدود ساعتی پیش پس از دریافت خبر خبرگزاری تسنیم برای پیگیری موضوع به یکی از شعبه های بازپرسی دادسرای انقلاب در شهر اصفهان مراجعه کردم. چنین خبری کذب محض است و پرونده موکلم هنوز به مرحله صدور حکم نرسیده است.»

وی ادامه داد: در سامانه ثنا که در حال بررسی پرونده هستیم، درباره وضعیت پرونده می‌گوید این پرونده ادامه دارد. یعنی این پرونده هنوز تمام نشده، وارد مرحله رای گیری شده ایم و تحقیقات تمام شده است.

گزارش یک رسانه قبل از صدور حکم یا دسترسی سایر رسانه ها به محتوای دادگاه واکنش وکیل دادگستری را برانگیخت.

نعمت احمدی وکیل دادگستری و حقوقدان در گفت وگو با دیده بان ایران گفت: اخبار منتشر شده از سوی تسنیم اشکالات حقوقی دارد. چون وارد منطقه ای شده نباید وارد شود. همچنین تا زمانی که رای گیری قطعی نشود، هیچ مقامی مجاز به افشای اطلاعات نیست. این گونه اخبار جامعه را آشفته و تشنج می کند; هیچکس نمی تواند قبل از اعلام حکم توسط مراجع قضایی اطلاعاتی را فاش کند.
وی ادامه داد: زمانی که موضوعی در کانون حساسیت قرار می گیرد، متأسفانه جنبه منفی آن را افزایش می دهیم و نسبت به آن سخت گیری می کنیم، در غیر این صورت قانون ربطی به این حرف ها ندارد و طبق قانون به کار مردم می پردازد. توافق قبلی؛ برای قانون فرقی نمی کند که شخص کیست. مشکل ما مسیر هموار قانون است که باید به آن رسیدگی شود. مثلاً در شرایط فعلی چرا باید آقای زیباکلام محاکمه شود؟ این شخص معروف و دانشگاهی و باسواد چه گفت؟ متأسفانه ما آنها را در نظر نمی گیریم. دادگاه استیناف باید تصمیمات دادگاه بدوی را تأیید کند و در رأی صادره نقصی وجود نداشته باشد. چرا نماد فرشته عدالت بسته است؟ چون نمی بیند آن شخص کیست.»

این حقوقدان همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه مسیر ما برای رسیدن به نتیجه نهایی مبتنی بر نگاه تک بعدی و سفت و سخت است. بنابراین وقتی شکایتی در دادگاه مطرح می‌شود، دادستانی به آن رسیدگی کرده، قرار صادر می‌شود، پس از انجام تحقیقات، فرد باید مجرم شناخته شود.»

احمدی در پاسخ به اینکه چرا باید مراحل رسیدگی را طی کند، گفت: برای پذیرش متهم نباید مجرم شناخته شود. متاسفانه ما در ایران سریع هستیم. در محاکمه محافظ همسر گاندی، نخست وزیر هند، زمانی که وی مورد حمله قرار گرفت، دادگاه هفت سال به طول انجامید. اگر پرونده با در نظر گرفتن حق متهم پیگیری شود، بر رفتار افراد جامعه تأثیر می گذارد تا تخلفی صورت نگیرد. متأسفانه، ما در روند رسیدگی به تحقیقات با این مشکل روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل کمتر شدن قتل و جنایت باید ظرف 7 روز به این پرونده رسیدگی می شد، گفت: آمار پرونده ها بسیار زیاد است. ما هم به مرحله خطرناکی رسیده ایم، در قالب شورش جامعه، حساس شدن جامعه، لبریز شدن جام صبر. من و شما قوه قضاییه نباید با هم دعوا کنیم. بیایید با تحقیقات کار کنیم و اجازه ندهیم عوامل دیگر بر روند رسیدگی تاثیر بگذارد.»

احمدی در خصوص انتشار این خبر جعلی و دلیل دسترسی این رسانه اصولگرا به پرونده طمایی صالحی به دیده بان ایران گفت: این عدم گردن و بدن در فضای رسانه ای است. تسنیم مرجع است یا روابط عمومی؟ چرا این مرجع باید این خبر را اعلام کند؟ زمانی که تحقیقات مقدماتی برای اثبات متهم بودن فرد آغاز می شود، روند رسیدگی به پرونده در دادسرا محرمانه است. در این موضوع چند روش وجود دارد، یکی این که وقتی تحقیقات شروع می شود، نتیجه آن در اختیار قوه قضاییه است. «تا این لحظه تشریفات علنی نبوده، اما در دادگاه ها علنی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه در این شرایط هیچ تفاوتی بین خبرگزاری تسنیم و سایرین وجود ندارد، گفت: اخبار منتشر شده از سوی تسنیم از نظر حقوقی دارای اشکال است. چون وارد منطقه ای شده نباید وارد شود. همچنین تا زمان صدور رأی، هیچ مقامی اجازه افشای اطلاعات را ندارد. چنین اخباری جامعه را پریشان می کند و تشنج رخ می دهد. هیچکس نمی تواند قبل از اعلام حکم توسط مقامات قضایی اطلاعاتی را فاش کند.»

این وکیل دادگستری درباره تاثیرات انتشار این خبر در رسانه ها به دیده بان ایران گفت: باید جلوی این معضل گرفته شود زیرا خلاف قانون ایجاد شده است. باید پرسید طمایی صالحی محکوم به اعدام است؟ مرجع شما کجاست که به این اطلاعات دسترسی دارید؟ این اقدامات بی اعتمادی است. برخلاف قانون اعمال نمی شود. «قانون مشخص است که دادگاه باید ظرف یک هفته رای بدهد و ما از نظر عدم رعایت قانون در مقابل افراد مشکل داریم.

و افزود: مردی که دستش باز و پشتش گرم است اعلام می کند که حکم اعدام برخلاف اصول آیین دادرسی به حبس تبدیل شده است. دیوار مرزی هم بلند است. آیا می توان حکم اعدام صادر کرد و وقتی وکیل نمی داند آقای تومایی هم نمی داند; تسنیم اسرار غیب را از کجا می آورد؟ اگر در هر جای دنیا همین خبرها و بازتاب‌ها اتفاق بیفتد، این سوال پیش می‌آید که در این کشور چه می‌گذرد؟»

دیدگاهتان را بنویسید