نقش شورای هیئات مذهبی در راهبرد فرهنگی دینی جامعه جوانان/احیای فرهنگ حسینی از وظایف شوراها است.


ساعت: 08:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887227

کارشناسان مذهبی گفتند: رسالت اصلی هیئت های مذهبی عزاداری و یادآوری مصیبت شهادت حضرت سیدالشهدا و احیای فرهنگ پرشور و هوشمندانه عاشورا است که در حال حاضر نقش اساسی در راهبرد فرهنگی جامعه دارد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی هزایان کارشناس مذهبی و عضو شورای عالی هیأت مذهبی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: به خاطر شهادت امام حسین علیه السلام این گرمی در دل مؤمنان است که هرگز خنک نمی شود

وی افزود: هیئت های مذهبی قدمتی طولانی دارند، بعد از شهادت امام حسین(ع) تشکیل شدند و زمانی که مزار شهدای کربلا از طایفه بنی اسد آمدند، شهدای کربلا را تشییع کردند و عزاداری آغاز شد.

وی ادامه داد: هیئات مذهبی یکی از قدیمی ترین نهادهای فرهنگ مردمی و اجتماعی است که حول محور محبت اهل بیت به برائت و طهارت (ع) و برپایی شعائر دینی به ویژه در گرامیداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان سید و سالار شهیدان و طهارت (ع) فعالیت می کند. سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع).

خزائیان تصریح کرد: موکب ها نشان دهنده محبت اهل بیت پیامبر است، سجده یک مراسم مذهبی است، عزاداران در موکب ها، حسینیه ها، تکایا، درس های اخلاق دینی، احادیث، آیات الهی و از سیر علمی معصومین در عملی و علمی می فهمند که او نقش عمده ای در بالا بردن آگاهی و معنویت مردم از نظر روحی و روانی دارد.

عضو شورای عالی شورای هیئات مذهبی استان اذعان داشت: اگر هیئت مذهبی با روش صحیح، علمی و عاشقانه هدایت شود، می تواند بیشترین نقش را در رشد و تعالی فرد، جامعه و فرهنگ آن داشته باشد. بدون هیچ جنبش و سازمانی با هزینه های غزاف قادر به رقابت با آن خواهد بود.

این کارشناس مذهبی افزود: برپایی مجالس عزاداری در مساجد و هیئات مذهبی و نقل وقایع عصر عاشورا و تاسوعای حسینی توسط مبلغان باعث می شود که جوانان علاوه بر آشنایی با پیام قیام عاشورا، از نظر معنوی نیز بصیرت افزایی کنند. اثرات روحی و روانی زیادی دارند.

هزایان گفت: کمیته ای که بدون هزینه تشکیل شده و با عشق و علاقه و هوشمندی تشکیل شده و پتانسیل بالایی دارد می تواند در بحران ها، جنگ ها، سیل ها و زلزله ها به کمک مردم بیاید و بازوی قدرتمندی برای دولت باشد البته. . مراجع تقلید در همه سختی های ساخت و ساز حضور داشته اند و به کمک نیازمندان می پردازند و در اکثر جاهایی که نیاز بود بویژه در ایام محرم و صفر عزاداران امام حسین(ع) آرامش خاطر دارند.

وی بیان کرد: در هیئت ها مردم با دلسوزی یکسان حضور دارند و نگاهشان دوستانه نسبت به یکدیگر است و دوست دارند به یکدیگر نیکی کنند بنابراین در چنین فضاهایی همدیگر را می بینند و این رفت و آمدها کمک زیادی به انسجام اجتماعی می کند.

وی بیان کرد: می توان به این نکته اشاره کرد که در زمان حاضر به دلیل چالش های مختلف و جنگ نرم، هیئات مذهبی نقش بسیار کلیدی و عملی در راهبرد فرهنگی جامعه ایفا می کنند.

هزایان ادامه داد: با توجه به اینکه جوانان در هر جامعه ای نقش کلیدی و موثر دارند، بنابراین نقش هیئات مذهبی در راهبرد فرهنگ دینی جوانان بسیار مهم و کلیدی است.

تأثیر ذهنی و روانی ایجاد تخته ها و مکعب ها بر جوامع

حجت الاسلام والمسلمین کاظم بامری کارشناس مسائل دینی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ماه محرم الحرام، ماه پیروزی خون بر شمشیر و عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) ع) با توجه به نقش اجتماعی مدارس حسینی و تأثیر روحی و روانی دسته‌ها و هیئت‌ها در زندگی فردی، تصریح کرد: در آغاز دین مبین اسلام، اندیشمندان در سراسر جهان مطالعات زیادی در مورد حضور و برپایی آن انجام دادند. شعائر و مناسک دینی و تأثیر آن بر زندگی انسان ها به این نتیجه می رسند که این هیئت ها و به ویژه در ایام محرم و در اوج آن، اربعین حسینی آینه بزرگ اجتماعی به شمار می رود.

وی ادامه داد: اجتماع خودجوش و مردمی اربعین آثار فرهنگی بی نظیری دارد که از جمله می توان به وحدت، انسجام و از سوی دیگر انتقال مولفه های ارزشی قیام حسینی به دیگران و این امر اشاره کرد. ناشی از عشق مشترکی است که نسبت به امام حسین (ع) دارند.

حجت الاسلام والمسلمین بامری گفت: خداوند متعال انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است، پیامبران الهی آمدند تا زمینه های این تداوم را در وجود انسان فراهم کنند.

او اذعان می کند: «اگر انسان بر اساس فرهنگ الهی تربیت نشود، در حد یک حیوان باقی می ماند. بنابراین اگر انسانی در مسیر رسیدن به کمال حرکت می کند، باید با همه فرهنگ ها تعامل کرد تا به آنچه خداوند متعال در سرنوشت انسان ها دارد، دست یافت.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: دین مبین اسلام بر اساس آیه اول نازل شده است، یعنی بر اساس دو عنصر اصلی تعلیم و تربیت، برپایی هیئت ها و مراسم مذهبی مردم را تربیت می کند و آنها را به سوی هدایت می کند. خداوند قادر.

وی افزود: یکی از اهداف مهم دین و رسالت پیامبران، فرهنگ سازی و احیای ارزش های انسانی است. دین مبین اسلام در احکام دینی، اجتماعی و سیاسی خود به دنبال احیای فرهنگ بشری است و در مذهب شیعه نیز این فرهنگ سازی در گرو تأسیس این مدارس است و هیئت ها در ایام محرم، تاسوعا، عاشورا و عاشورا هستند. اربعین.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: وقتی کشور ما یک کشور اسلامی است، باید شکل نظام، روح و محتوای آن برگرفته از اسلام باشد، نه بر اساس مکتب های بیگانه و کشوری که حرکت کند. اساس اسلام و خواست خداوند متعال عاقبت به خیری خواهد داشت، لذا همه ما باید تلاش کنیم در این مسیر حرکت کنیم و توجه خداوند متعال را در این زمینه جلب کنیم.

احیای فرهنگ حسینی از وظایف هیئت هاست

حجت الاسلام پایدر حسینی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم فلسفه قیام امام حسین را بر اساس امر به معروف و نهی از منکر و باطل تقسیم کنیم، این احیای قیام است. زندگی پیامبر (ص).

وی افزود: برپایی حکومت الهی و توحیدی، بازگرداندن ارزش های اصیل اسلام به آنچه پیامبر(صلی الله علیه و آله) مبعوث شده بود و جلوگیری از انحراف در دین از اهداف قیام امام حسین(ع) بود.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: قیام اباعبدالله(ع) به دلیل منیت و امیال شخصی صورت نگرفت، بلکه قیام امام حسین برای مقابله با ظلم و فساد یزیدیان بود که به ضرر اسلام تمام شد. و مسلمانان

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی نهضت امام حسین(ع) ترویج نماز در جامعه مسلمانان است و در روز عاشورا در میدان نبرد اقامه نماز کردند تا اهمیت نماز را به آیندگان یادآوری کنند.

وی به نقش هیئت ها در ارائه اهداف قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: هدف اصلی هیئت ها باید تحقق اهداف والای امام حسین(ع) باشد که جاهلیت در جامعه بود.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: حسینی و موکب ها نیز می توانند نقش سازنده ای در رواج شعائر حسینی داشته باشند و شعائر حسینی از زیباترین، عمیق ترین و سودمندترین شعائر دینی ماست.

موکب ها کشتی ها و کشتی های نجات از خدا هستند

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی شهری نژاد کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امام حسین(ع) کشتی و کشتی نجات است و هرکس وارد این کشتی شود نجات می یابد و هرکس پا نگذارد. در کشتی نجات خواهد یافت نه و نابود خواهد شد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: موکب ها و جایگاه های پیشواز که برای آقا اباعبدالله الحسین (ع) ایجاد شده است راه ورود به این کشتی نجات خواهد بود و هرکسی به اندازه توان خود در سازماندهی و نگهداری این موکب ها کمک خواهد کرد. در واقع برپایی این موکب ها فواید بسیاری دارد.

وی افزود: موکب ها وسیله ای برای شناسایی هستند یعنی وقتی ایستگاه های صلواتی به صورت منظم و کنترل شده برپا می شود به نوعی یادآور عزاداری محرم و حسینی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی شهری نژاد گفت: یکی از مهمترین مزیت های این موکب ها و نمازخانه ها، در دسترس بودن انواع غذاها و نذری ها مانند غذای گرم، شربت و چای و به عبارتی هر کدام است. به گونه ای و با توجه به توانایی خود در راه این مکتب گام برمی دارد و افرادی که از این نذورات استفاده می کنند از همه اقشار اعم از فقیر و غنی هستند.

شهرین نژاد اذعان داشت: استفاده از این نذری ها دو جنبه جسمی و روحی دارد، کسانی که فرصت خرید و تهیه غذای گرم را ندارند می توانند از جنبه فیزیکی آن بهره ببرند و در ایام محرم و سایر جنبه ها از این نذری ها استفاده کنند. بیشترین تأثیر معنوی این پیشنهادات است.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: موکب ها وسیله ای برای شناسایی هستند، یعنی وقتی ایستگاه های صلواتی به صورت منظم و کنترل شده برپا می شود به نوعی یادآور عزاداری محرم و حسینی است.

حجت الاسلام والمسلمین شهری نژاد گفت: برکات معنوی برپایی موکب ها بسیار است و در آخرت امام حسین (ع) دست ما را خواهد گرفت، پس خوب است در برپایی این موکب ها و جایگاه های نماز مشارکت داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید