نقش مارها در اختلالات اینترنتی

نقش مارها در اختلالات اینترنتی

ماه هاست که آرامش نسبی به شهرها و خیابان ها بازگشته است، اما وضعیت اینترنت در کشور همچنان با مشکلات زیادی مواجه است. با در نظر گرفتن تاریخچه دولت سیزدهم و نهادهای تحت رهبری آن، نمی توان چشم انداز روشنی از استفاده آسان از اینترنت در کشور متصور شد. باید منتظر ماند و دید که رویاهای مسئولان دولتی برای اینترنت رایگان در آینده کشور چیست.

مقامات می گویند وضعیت اینترنت عادی است و حتی سرعت انتقال داده ها افزایش یافته است. اخلال در نظم شبکه اینترنتی کشور اما بیش از 7 ماه از اعتراضات به مرگ مشکوک مهسا امینی در کشور می گذرد. شاید دسترسی به اینترنت از آن روزها آسان‌تر شده باشد، اما اگر به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید، تعداد کاربرانی که از وضعیت اینترنت شکایت می‌کنند توجه شما را جلب خواهد کرد. امروزه هیچ گزارش خبری مبنی بر قطعی های ملی یا اختلالات گرامری گسترده در اینترنت وجود ندارد، اما به گفته کاربران، استفاده از اینترنت هر روز مخل و ​​غیرقابل تحمل تر می شود.

به گزارش فراز و به نقل از پایگاه آیودا، شبکه اینترنت موبایل و اینترنت خانگی در 24 ساعت گذشته حداقل در 5 استان کشور دچار اختلال شده است. استان البرز با بیشترین اختلالات در صدر فهرست اختلالات طی شبانه روز گذشته قرار گرفت. با نگاهی به نقشه سایت آیودا می بینید که اینترنت کاربران این استان اخیرا در ساعات مختلف شبانه روز و در فواصل زمانی مختلف قطع شده است. دسترسی به اینترنت جهانی هیچ گاه قطع نشد، اما نوسانات دسترسی به آدرس های IP منحصر به فرد حاکی از آن بود که اینترنت در استان البرز وضعیت خوبی ندارد.

بعد از استان البرز، استان کهکیلویه و بویراحمد بیشترین ناآرامی را تجربه کرد. دسترسی جهانی به اینترنت از حدود ساعت 22:00 روز دوشنبه قطع شد و تا حدود ساعت 7:00 صبح ادامه یافت. همچنین دسترسی کاربران به اینترنت در ساعات مختلف شبانه روز شاهد افت سرعت بود.

استان های تهران، آذربایجان غربی و کردستان نیز وضعیت مشابهی داشتند.

در یادداشت دیگری، داده های وب سایت مورچه نشان می دهد که 198 وب سایت اصلی یا فرعی در ایران در 24 ساعت گذشته از کار افتاده اند. علت این رویداد می تواند از حملات سایبری دوره ای و قطع شدن پایگاه داده تا محدودیت های اینترنتی باشد.

بر اساس داده های آیودا، دشواری دسترسی به اینترنت هرگز به اندازه ماه های اول اعتراضات نبوده است، اما گزارش های کاربران نشان دهنده نارضایتی آنها از وضعیت اینترنت نسبت به ماه های قبل از حوادث اخیر است. مشکل چیه؟

به گزارش فراز، بر اساس داده های پینگ سرور، سایت گوگل در ایران پس از هنگ کنگ، قزاقستان، اوکراین و اسرائیل بیشترین پینگ را دارد. یعنی اگر اینترنت را یک بزرگراه 3 خط فرض کنیم، ناظران آن بزرگراه در ایران تنها به کاربران گوگل اجازه عبور از یک خط را می دهند. این خط هر روز باریکتر می شود و ترافیک کاربران بیشتر می شود. در نتیجه، اتصال کاربران به سرورهای گوگل و برگرداندن اطلاعات از گوگل به دستگاه های کاربران هر روز کندتر و کندتر می شود. به عبارت دیگر، مأموران فیلترینگ ایران در اعمال سانسور نقش مار را بازی می‌کنند تا پایگاه‌های نظارتی را گمراه کنند. در پاسخ به اعتراضات، سرعت اینترنت سرورهای دیگر را «تست» می کنند و نتایج مورد نظر خود را اعلام می کنند!

مهرماه سال گذشته اولین موج قطعی اینترنت در کشور آغاز شد. در بحبوحه اعتراضات خیابانی به مرگ مشکوک مهسا امینی، شبکه های اینترنت موبایل و خانگی مختل شد. تا جایی که دسترسی به اینترنت جهانی بسیار دشوار و حتی غیرممکن شده بود. مقامات رسمی کشور علت ناآرامی ها را «شرایط امنیتی» نامیدند. ماه ها از بازگشت آرامش نسبی به سطح شهر و خیابان ها می گذرد، اما وضعیت اینترنت در کشور همچنان با مشکلات زیادی مواجه است. با در نظر گرفتن تاریخچه دولت سیزدهم و نهادهای تحت رهبری آن، نمی توان چشم انداز روشنی از استفاده آسان از اینترنت در کشور متصور شد. باید منتظر ماند و دید که رویاهای مسئولان دولتی برای اینترنت رایگان در آینده کشور چیست.

دیدگاهتان را بنویسید