جنجال اینترنتی در خفا / جرگلان / تنش های اجتماعی و مهاجرت در سایه زیرساخت های ضعیف اینترنتی

ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797189

گزارش وضعیت پوشش اینترنتی شهرستان های راز و جرگلان;

پوشش ضعیف و سرعت پایین اینترنت در بسیاری از مناطق روستایی شهرستان های راز و جرگلان باعث ایجاد تنش های اجتماعی در بین روستاییان و حتی مهاجرت برخی از مردم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی شهری متشکل از سه شهرستان و 83 روستا با 62 هزار نفر جمعیت است.

در این شهرستان با 62 هزار نفر جمعیت، 4 هزار نفر در راز، 6 هزار نفر در یکه سعود و 3 هزار نفر در گلمان و 47 هزار نفر دیگر در مناطق روستایی زندگی می کنند.

منطقه راز و جرگلان پس از تبدیل شدن به شهرستان در سال 1362، از همان ابتدای تبدیل شدن به شهر، از امکانات چندانی به ویژه زیرساخت ها از جمله آب، برق، گاز، جاده و اینترنت برخوردار نبود، اما تعقیب و جست و جوی مردم، همچنین برخی از مسئولان اجرایی در زمان شهرستان و استان مسائل برق و گاز را حل کرده اند. با این حال، این شهر همچنان با کمبود آب آشامیدنی، نبود جاده مناسب و نبود اینترنت پرسرعت دست و پنجه نرم می کند و نظارت مستمر بر ساکنان پایان نیافته است.

اگرچه تا چند سال پیش کمبود اینترنت پرسرعت در این شهر احساس نمی شد، اما با افزایش ارتباطات از طریق فضای مجازی در جهان و کشور، اهالی این شهر نیز تمایل داشتند به آن دسترسی داشته باشند، اما زیرساخت های آن اجرا در این شهر در دسترس نبود.

در این شهر در زمان شیوع بیماری عروق کرونر قلب نیاز به اینترنت پرسرعت بسیار زیاد بود و دانش آموزان به صورت مجازی مشغول یادگیری بودند اما به دلیل پوشش ضعیف زیرساختی در این شهر، دانش آموزان دچار افت شدید تحصیلی شدند.

یکی دیگر از پیامدهای نبود اینترنت پرسرعت و گسترده و همچنین نبود جاده مناسب و فرصت های شغلی در این شهرستان، مهاجرت چشمگیر جمعیت از روستاهای سه هزار نفری گرکز و روستای 2500 نفری در این شهرستان است. باغلاک. خارج از شهر.

یکی دیگر از اتفاقات ناشی از نبود اینترنت پرسرعت و گسترده در این شهرستان، اقدام جداگانه هر روستا برای بهبود پوشش اینترنتی محدوده خود است که در این راستا معتمدین و اعضای شوراهای اسلامی بسیاری از روستاها موفق به جذب دستگاه های مربوطه شدند. اپراتورها را در مناطق روستایی خود به دوش می‌کشید، اما باعث ایجاد اختلاف بین ساکنان روستاهای محروم و ایجاد تنش‌های اجتماعی شد.

این در حالی است که اهالی روستای 2200 نفری گرکاز معترض هستند که چرا با وجود وعده هایی که به این روستا برای بهبود اینترنت در این منطقه داده شده است، باید شاهد بهبود سرعت و پوشش اینترنت روستاهای کارا پالچک، داویدوچ، حصارچه، مزارلک و … باشیم. کاریز وعده مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس محقق شد.

از جمله وعده های داده شده می توان به جلسه هیات مدیره راز و جرگلان در پاییز 99 اشاره کرد که در آن مدیر عامل شرکت مخابرات و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی از ارتقای اینترنت در این شهرستان خبر دادند که 55 درصد از این میزان شهرستان تحت پوشش دو اپراتور و 22 روستای دیگر نیز تحت پوشش است.

در پی این وعده، پوشش اینترنتی روستاها و محله هایی مانند ایری گی، امام دره، کارا آغاج محمد نفس، مزرعه بچه دره و گزل محقق شد، اما اهالی روستاهای گرکز و کاریز که دارای جمعیت روستایی قابل توجهی هستند همچنان چشم انتظارند. اینترنت پرسرعت

به گفته زاهدی یکی از اعضای شورای اسلامی روستای گرکاز شهرستان جرگلان به نقل از روح اله حسین پور فرماندار راز و جرگلان، گفته شده بود که تا سه روز آینده ارتقای پوشش اینترنتی روستای گرکاز امکان پذیر است اما اهالی در کمال ناباوری متوجه شدند. که پوشش بهبود یافته است اینترنت روستاهای حصارچه و مزارلک.

شایان ذکر است پوشش ضعیف اینترنت و سرعت پایین در این شهرستان تنش هایی را حتی بین دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستایی به همراه داشته است که دستگاه های اجرایی استان باید هرچه سریعتر به این موضوع فکر کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید