نقش مهم مرز رازی در تجارت فرامرزی و بین المللی ایران / احیای رونق در منطقه مرزی هوی آن به توجه دولت بستگی دارد.

ساعت: 15:58
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792424

مرز مخفی هوی با زیرساخت های هوایی، ریلی و زمینی یکی از مرزهای مرکزی اقتصادی کشور محسوب می شود و در انتظار توجه دولت مردمی برای ایفای نقش در توسعه اقتصادی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ شهرستان هوی آن به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی خود همواره نقش بسزایی در توسعه این منطقه داشته است. این مرز زمینی، ریلی و هوایی در شمال غرب کشور به دلیل فرصت‌های استثنایی از جمله نزدیک‌ترین مسیر جمهوری اسلامی به ترکیه و اروپا و یافتن جاده ابریشم، علی‌رغم کاستی‌های اساسی و غیرقابل انکار در بحث نظام‌مند، همواره پاسخگو بوده است. با سیل های عظیم، هم مرز با ترکیه و اروپا است.

با توجه به موارد فوق و اینکه ترانزیت در این مسیر بین المللی برای توسعه اقتصادی کشور موثر خواهد بود، مردم هوی آن همیشه متعجب هستند که چرا در 30 سال گذشته بحث توسعه جاده هوی کوتور رازی و … ترانزیت این محور بین المللی مطرح شده است که در مجموع مورد تاکید مسئولان و به ویژه نمایندگان مردم شریف هوی و چایپاره بود اما در عمل موفقیتی حاصل نشد!؟

البته نماینده سابق مردم خوی و چایپاره در مجلس با درج منبع تخصصی این محور و پایانه مرزی رازی خوی در ردیف بودجه ملی و آغاز توسعه جاده خوی – قطور – رازی تاثیرات مهمی داشت. .

اکنون توقع مردم از نماینده حاضر مردم درست است. زیرا وی در کمیسیون اتباع مجلس نیز عضویت دارد و ممکن است در زمینه رایزنی در مورد پیشرفت پروژه های عمرانی شهر از جمله تعریض جاده هوی کوتور رازی کمک ویژه ای داشته باشد.

به نظر می رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آذربایجان غربی و حتی سراسر کشور به جای تفکرات ملی و منطقه ای، پیگیر اندیشه های کوچک و بومی هستند و در شعارها موفقیت جمهوری اسلامی یا دور زدن تحریم ها ذکر شده است، اما در تمرین، حتی پیشبرد میدان های عمل به همین شعارها، سنگ اندازی هایی وجود دارد که قابل تامل است!!

جز اینکه جاده خوی – قطور – رازی و پایانه مرزی رازی خوی به عنوان ویترین و نماد کشور باید در شأن نظام جمهوری اسلامی باشد و حتی این ظرفیت مهم نه تنها در خوی و آذربایجان غربی احیا و استفاده شود. اما کشور به طور کلی پیروز خواهد شد. چرا در عمل شعارهای داده شده در تضاد شدید با واقعیات بود!؟

پس آنچه مسلم است با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی کشور که حاصل مدیران نالایق و نالایق در مسند قدرت است و البته موضوع تحریم های سرکوبگر آمریکا و نظام سلطه، این مشکل تشدید شده است.

روی درزها؛ عدم توجه مسئولان و دست اندرکاران برای احیا و بهره برداری از ظرفیت هایی که کشور را از این آشفتگی خارج می کند، نوعی کج دهن و به قیاسی دیگر «خیانت» به ملت تلقی می شود. کشور.

مرز اسرارآمیز خوی باید هر چه زودتر تکمیل شود

a13ed644 9fd6 46e9 91b7 18cdd6fd116c خبر خاکستری

نماینده مردم هوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با آذرباخ گفت: اهمیت توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه به ویژه با ترکیه بسیار حائز اهمیت است.

عادل نجف زاده گفت: تقویت پایانه مرزی رازی برای توسعه تجارت کالا و حمل و نقل مسافر در اولویت طرح های عمرانی است.

وی گفت: پایانه مرزی رازی باید هر چه زودتر تکمیل شود تا پیوند اقتصادی قوی تر با ترکیه برقرار شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: خوی مدفن شمس تبریزی یکی از عارفان نامی ایرانی است که توسعه آن در مرز رازی می تواند در جذب گردشگر به مناطق مختلف آذربایجان غربی و نیز تاثیرگذار باشد. کشور به ویژه آرامگاه شمس.

نجف زاده گفت: افتتاح این پروژه مهم ترین گام در توسعه منطقه است.

b0dc8fd0 b081 4e39 9266 acc58ae405e6 خبر خاکستری

مرز رازی نقش مهمی در تجارت فرامرزی و بین المللی ایران دارد

فرماندار هوی نیز در این خصوص گفت: تکمیل زیرساخت های شهرستان از جمله راه های مواصلاتی و پایانه مرزی رازی برای توسعه اقتصادی شهرستان و آذربایجان غربی حائز اهمیت است.

حسین عباسی گفت: پایانه مرزی رازی به عنوان یکی از پروژه های ملی شهرستان با وام بیش از 900 میلیارد ریال در آستانه بهره برداری است.

وی گفت: جاده منتهی به این مرز برای رفاه حال مسافران با پیشرفتی نزدیک به 20 درصد در حال حرکت است.

فرماندار هوی افزود: پایانه مرزی رازی یکی از بزرگترین پایانه های مرزی کشور است و پیش بینی می شود با تکمیل آن و محور خوی – قطور – رازی در دوره پس از تاج نشینی تحول اساسی در مرزها ایجاد شود. تجارت بین المللی. در آن سوی مرز.”

عباسی گفت: بهره برداری از این پروژه می تواند سهم صادرات غیرنفتی و درآمد حاصل از ترانزیت بین المللی را برای کشور افزایش دهد.

24 کیلومتر از محور خوی – قطور – رازی بهسازی شده است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران گفت: برای اجرای قطعه دوم محور خوی – قطور – رازی به طول 24 کیلومتر هزار و 40 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و این قطعه بهبود یافته.”

سید محسن حمزه لو افزود: بهسازی و تعریض محور خوی – قطور – رازی به چهار قسمت، عملیات جداسازی و اجرا در قطعه دوم محور خوی – قطور – رازی به طول 24 کیلومتر بهسازی شده است.

وی ادامه داد: تکمیل این پروژه در افزایش فرصت های سرمایه گذاری و دستیابی به توسعه پایدار در پایانه مرزی رازی موثر است.

وی افزود: تکمیل جاده اصلی هوی کوتور-رازی انشعاب کریدور ترانزیتی شماره 10 با یک انشعاب بسیار مهم ارتباطی منتهی به مرز ترکیه را تسهیل می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید