نقش نظارتی پلیس در پیش تولید و قبل از ورود خودرو/ ایمنی و جان مردم همیشه خط قرمز پلیس بوده و هست.


ساعت: 09:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912004

سردار حسینی در گفتگوی اختصاصی با دانا مطرح کرد؛

جانشین رئیس پلیس راه فرجا با اشاره به اینکه ایمنی و جان مردم در سطح شهر و ترافیک جاده ای همیشه خط قرمز پلیس بوده و هست، گفت: پلیس راه از مجلس و دولت درخواست اصلاح قانون کرد. تا نقش پلیس بتواند واردات و تولید را کنترل کند تا به قانون تبدیل شود، پلیس باید در این فرآیند جایگاه خود را داشته باشد.

سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا در گفتگوی اختصاصی با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی در خصوص جایگاه پلیس راهنمایی و رانندگی و نظرات کارشناسی آن ها در موضوع واردات خودرو، گفت: خودرو به عنوان یکی از تاثیرگذارترین پارامترها در حمل و نقل و ایمنی تردد همواره نقش ویژه ای داشته و امروزه یکی از چالش های جدی پیش روی پلیس کیفیت پایین خودروها و سطح پایین ایمنی خودروهایی هستند که در کشور تردد می کنند. چرا که عملا وزن سیستم حمل و نقل کشور بر دوش این خودروها است.


نقش ایمنی خودرو در حمل و نقل و ترافیک جاده ای



امروز بیش از 30 میلیون خودرو در کشور وجود دارد و یکی از بحث های جدی ما این است که خودرو نقش خود را در ایمنی حمل و نقل و ترافیک جاده ای ایفا نمی کند. خودرو دو نقش فعال و غیرفعال در ترافیک جاده ای دارد.

بیشتر بخوانید:
سرمایه فرصت و وقت مردم در آتش ناآرامی ها سوخت / مشکل بهسازی نشدن معابر به تخصیص بودجه برمی گردد

در طراحی خودرو، خودروسازان باید در وهله اول به گونه ای عمل کنند که از تصادف جلوگیری کنند و در مرحله بعد در صورت بروز تصادف، با وجود پیش بینی های انجام شده، خودرو وظیفه دوم را بر عهده دارد که آن وظیفه حفظ جان مسافران است.

متأسفانه امروز خودروهای ما نه قادر به انجام ماموریت قبل از رویداد هستند و نه می توانند جان مسافران را در ماموریت پس از رویداد خود نجات دهند. از این رو راهور در این زمینه با مشکلات جدی مواجه است.


پلیس هیچ جایگاه قانونی در تولید و واردات ندارد



وی در خصوص سوالات مطرح شده گفت: مشکل و دغدغه جدی نیروی انتظامی اینجاست فرآیند تولید و واردات خودرو هیچ جایگاه قانونی برای پلیس دیده نشده است، یعنی سمت پلیس یک سمت عملیاتی است بر اساس آیین نامه های ابلاغی از سوی سازمان های مسئول و پاسخگو مانند محیط زیست و استاندارد و وزارت صنعت و گمرک چه در تولید داخلی و چه که در محصولات وارداتی در صورت تایید این سازمان ها، پلیس باید شماره گذاری شود.


وظیفه بزرگراه حفظ امنیت و نظم ترافیکی است



معاون راهنمایی و رانندگی پلیس راهور ناجا افزود: اگرچه هیچ تکلیف قانونی در این خصوص بر عهده پلیس نیست، اما بر اساس وظیفه قانونی خود به عنوان متولی امنیت ترافیک و به عنوان نیروی انتظامی در این حوزه، موظف به عدم سکوت در این زمینه هستند. این توجه و ردیابی عمل.

وی تصریح کرد: در سال های قبل از سال 1380 کمربند ایمنی جزء تجهیزات ایمنی خودرو نبود و پلیس مخفی استفاده از کمربند ایمنی را اجباری کرد و به یاد دارم در ابتدای این طرح برخی از خودروهای ما که از کارخانه خارج شدند. آنها واقعاً قطعه ای به نام کمربند ایمنی نداشتند و پس از اصرار پلیس، برخی از این شرکت ها سعی کردند کمربند را که به قلابی به نام کمربند متصل بود وصل کنند و کم کم این کمربند تبدیل به یک تجهیزات اجباری در ماشین.

سردار حسینی افزود: پس از بستن کمربند ایمنی، پلیس شروع به تجهیز خودروها به ترمز ABS کرد و تسهیلاتی که به صورت آپشن در خودروها ارائه می شد و خریدار باید هزینه آن را پرداخت می کرد، به درخواست پلیس به تجهیزات اولیه تبدیل شد. و به عنوان یکی از استانداردهای تعریف شده در نظر گرفته شد و سپس پلیس همین روند را در بازکردن ایربگ دنبال کرد و امروز پلیس از سرباز شدن کیسه هوا صحبت می کند.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی های جدی ما این است که با وجود پرداختی که توسط خریداران صورت می گیرد، ایربگ ها به درستی از جان مردم محافظت نمی کنند و این روزها شاهد هستیم که درصد کمی از این ایربگ های نصب شده در خودروهای داخلی به خوبی کار می کنند.

c5df7eed 3a6c 4e8c a611 c4a30107a532 خبر خاکستری


پیگیری مسیر قانون شدن، نقش نظارت پلیس بر واردات و تولید



وی با اشاره به عدم قابل پیش بینی بودن جایگاه پلیس در این روند گفت: اقدامات بعدی ما منجر به قرار گرفتن پراید و 34 محصول از شرکت های تولیدی داخلی در لیست توقف تولید شده و هیچ گاه نسبت به موضوع جان مردم بی تفاوت نبوده ایم. و بر اساس این تکلیف قانونی مبنی بر حفظ نظم ترافیکی و حمل و نقل، پلیس به صورت مطالبه گرانه وارد پرونده شد.

سردار حسینی با اشاره به اینکه امروز ورود نیروی انتظامی در جریان است بررسی امنیتی واردات و رسیدگی به درخواست عمومی است، گفت: این موضوع را هم با مجلس محترم و هم با دولت مکاتبه کرده ایم تا قانون مربوطه در قالب بازنگری و تعیین شود. پیش تولید و قبل از ورود پلیس باید نقش نظارتی ویژه ای داشته باشد و یک محصول بدون تایید پلیس نباید تولید و وارد شود که امیدواریم برای ایمنی مردم مورد تایید قانونی قرار گیرد.

در همین راستا بخوانید: آغاز عملیات اجرایی واردات خودرو/ آیین نامه واردات خودرو اصلاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید