نقض حقوق برابر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه رهبری مجدی/ اینجا فدراسیون فوتبال؛ هیچ شفافیتی وجود ندارد!


ساعت: 08:16
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1879439

اساسنامه نامشخص و نامشخص برای 2 کرسی هیئت مدیره.

به نظر می رسد نحوه رسیدگی فدراسیون فوتبال به جلسه انتخابات و ثبت نام کاندیداها آینده روشنی برای فوتبال ایران باقی نخواهد گذاشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ بر اساس اعلام رسمی دبیرکل اتحادیه فوتبال، از اواسط هفته جاری به مدت یک هفته، مراحل ثبت نام افرادی که حق رقابت در انتخابات ریاست و هیئت مدیره اتحادیه فوتبال را دارند به خیابان ساختمان سئول رفته و اعلام نظر خواهند کرد. کاندیداتوری رسمی تا اینکه افراد واجد شرایط نهایتاً در 8 سپتامبر مبارزات انتخاباتی را آغاز کنند.

ورود فوتبال ایران به فضای انتخابات به خودی خود تب حساسیت ها و جنجال ها را تا حد زیادی بالا می برد، اما چالش های طبیعی انتخاباتی محور اصلی این کارزار نیست. هر چه جلوتر می رویم، تناقضات و درگیری ها از گوشه و کنار این فضای درهم تنیده بیرون می آید و آتش دعواهای انتخاباتی را دامن می زند.

اولین موضوع حضور سید میرشاد مجدی، سرپرست فعلی و عضو هیئت مدیره فدراسیون فوتبال در انتخابات ریاست جمهوری است. وی که در انتخابات 19 اسفند 1397 موفق به کسب 20 رای از مجمع فدراسیون فوتبال شد، پس از برکناری شهاب الدین عزیزکادم، سکان هدایت این فدراسیون را به دست گرفت و به عضویت هیات رئیسه در آمد.

با اعلام رسمی کاندیداتوری وی در مصاحبه اینترنتی برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، حداقل 2 سوال مبهم مطرح می شود؛ یکی بحث نحوه حضور رئیس فعلی فدراسیون بدون کناره گیری از سمت فعلی و دیگری جای خالی دیگری در ترکیب هیئت رئیسه پس از انتخاب احتمالی وی به عنوان رئیس.

از آنجایی که وظیفه رئیس یک فدراسیون ورزشی صرفاً اداره امور در موعد مقرر و تأمین شرایط برگزاری انتخابات است، معلوم نیست مجدی چگونه نتوانسته از ریاست استعفا داده و در انتخابات ریاست یک فوتبال شرکت کند. فدراسیون موضوعی که بر ابهام می افزاید و خالی از تعارض نیست.

ورود یکی از اعضا و مسئولین رسمی فدراسیون فوتبال به ستاد انتخاباتی آن بدون استعفا از سمت خود، شبهات بسیاری را ایجاد می کند. علاوه بر این، علناً اصل برابری حقوق و اختیارات متقاضیان را در بین خود نقض خواهد کرد. چرا که قطعا در ترکیب و دستور مجمع، رئیس فدراسیون نسبت به یک مدیر باشگاهی یا یک فرد غیرفوتبالی اختیارات بیشتری خواهد داشت.

اخبار رسیده به اتحادیه فوتبال انگلیس حاکی از آن است که مجدی در زمان آغاز فعالیت های انتخاباتی قصد استعفا از سمت خود را ندارد و تا پایان جلسه 17 شهریور در سمت خود باقی خواهد ماند. این موضوع قطعا با خواست و مقررات نهادهای نظارتی و امنیتی مطابقت ندارد و قطعا هزینه هایی را برای فوتبال ملی به همراه خواهد داشت.

هر چند اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال که حاصل فعالیت ها و فعالیت های یکی دیگر از اعضای هیات مدیره فدراسیون فوتبال در دوران ماموریت کمیته تدوین و اجرای قوانین است، همچنان مملو از قوانین و مقررات است. شکاف های مبهم در این زمینه، اما بر کسی پوشیده نیست که نامزدی برای ریاست فدراسیون بدون استعفا به نوبه خود منجر به تضاد منافع و کاهش شفافیت می شود.

از سوی دیگر، اگر مجدی به نحوی به ریاست مجلس هشتم شهریور برسد، یک صندلی دیگر در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال خالی و بلاتکلیف می ماند. چرا که خود رئیس قانوناً در هیئت مدیره جایگاه دارد و مجدی خود عضو واقعی و کارشناس هیئت مدیره بود.

طبق اعلام فدراسیون فوتبال در هفته جاری فقط سمت های ریاست، نایب رئیس اول و دوم و عضویت هیئت مدیره از بین نمایندگان باشگاه ها ثبت می شود.درج ردیف ثبت نام از سایرین. عضو انتخابات

از آنجایی که ادامه این روند در مورد ریاست مجدی، پس از انتخابات، عضویت هیات مدیره را به 10 نفر می رساند، موضوع عضویت فردی باطل خواهد شد و مصوبات هیات مدیره با چالش ها و بلاتکلیفی های بسیاری مواجه خواهد شد. بنابراین حضور نامزد احتمالی تنها پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری در مجلس عالی الزامی است.

آخرین موضوع مبهم در این زمینه، وضعیت نامعلوم سیده شهره موسوی، یکی از اعضای هیات مدیره و نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال است. او که به اتهام پولشویی و فساد در بازداشت به سر می برد، مدت هاست در فدراسیون حضور ندارد و تکلیفش حتی برای انتخابات و مجالس آتی هم مشخص نیست.

نکته جالب اینجاست که اساسنامه فدراسیون در این زمینه مبهم و مبهم مانده و راه حلی برای آن ارائه نشده است. اگر این مرد برای همیشه در بازداشت بماند معلوم نیست چه بلایی سر فوتبال بانوان و ترکیب هیئت حاکمه فدراسیون می آید. آن هم در ماه های منتهی به جام جهانی 2022 قطر.

از سوی دیگر اگر رئیس جدید خارج از مجموعه فعلی فدراسیون باشد، طبیعی است که فرد مورد نظر خود را برای توسعه فوتبال بانوان انتخاب کرده و سمت نایب رئیسی سوم این نهاد را به خود اختصاص دهد. . یقیناً رئیس بعدی با نایب رئیس متهم، دستگیری دائم و غایب در تمامی جلسات هیئت مدیره نمی تواند فوتبال بانوان را توسعه دهد.

با این تفاسیر، بهتر است دبیرکل و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به تعارفات و ارتباطات شخصی علاقه مند نبودند و در زمان برگزاری جلسات، غیبت موسوی را تا آزادی رسمی اعلام می کردند و وظایف این پست مهم نیز در انتخابات 17 شهریور مشخص شد تا رئیس جمهور در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد و پست جدید بازتر شود و فدراسیون از وضعیت نامعلوم فوتبال بانوان خارج شود.

در پایان باید گفت ادامه این روند مبهم و مبهم تنها به ضرر تیم ملی فوتبال ایران در آستانه جام جهانی خواهد بود و مشخص نیست چه مشکلاتی در فدراسیون و در نهایت به وجود خواهد آمد. در صورت اختلاف و یا حتی تخلف در مقابل تیم ملی خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید