نقض عمده قانون در انجام معاینه اسناد رسمی 1401

نقض عمده قانون در انجام معاینه اسناد رسمی 1401

طبق قانون، کارمندان مراکز دولتی، وکلا و تجار مجاز به ثبت نام در آزمون سردفتری نیستند. اما تعدادی از این کارمندان در آزمون 25 آذر شرکت کردند!

پس از گذشت چندین سال و بر اساس تکلیف قانونی مندرج در قانون تسهیل صدور پروانه کسب، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آذرماه سال گذشته با حضور حدود 52 هزار داوطلب آزمون سردفتری انجام داد.

این آزمون در حالی برگزار شد که آخرین دوره آن پس از 11 سال تاخیر و وقفه در سال 1396 برگزار شد و با انتقادات و ایرادات فراوان در نحوه برگزاری و جذب، ظرفیت بسیار محدودی برای پذیرش گزارش شد و همچنین دوره قبلی در سال 1395 برگزار شد. .

اما پیگیری های تسنیم نشان می دهد که عده ای بدون توجه به شرایط قانونی در این آزمون ثبت نام کردند و برگزارکننده برای آنها کارت شرکت در آزمون صادر کرد و در نتیجه این دسته از داوطلبان بدون مشکل در آزمون حاضر شدند، آذر حضور یافت! لذا بر اساس متن راهنمای ثبت نام آزمون سردفتری ۱۴۰۱ که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، تخلفاتی در برگزاری این آزمون وجود دارد. .

نکته این که در بند 7 ابلاغیه فوق، موارد ممنوعیت قانونی استخدام داوطلبان سردفتری در مشاغل ممنوعه برای «لحظه صدور سردفتر» مشخص شده است. در حالی که او – احتمالاً ناخواسته – «شرایط تخصصی متقاضیان در زمان ثبت نام» مندرج در مفاد قانون دفاتر اسناد رسمی را نادیده گرفته است!

بر اساس تبصره 3 ماده 3 این آیین نامه (مصوب 1398 رئیس قوه قضائیه) که به موضوع پذیرش سردفتری اختصاص دارد، داوطلبان سردفتر نباید در هیچ یک از سمت های مقرر در ماده 15 سردفتر استخدام شوند. حقوق عمومی هنگام ثبت نام در آزمون.

بر این اساس، داوطلبان در هنگام ثبت نام در آزمون سردفتری که 4 آذرماه برگزار می شود نباید قاضی، وکیل، عضو دولت و موسسات و شهرداری های مرتبط، عضو هیئت مدیره و مدیر شرکت های تجاری و بانک ها یا مؤسسات باشند. در بخش بیمه و همچنین عضویت در کادر آموزشی دانشگاه مشغول به کار بودند.

گزارش های دریافتی خبرنگار تسنیم مبنی بر حضور افراد شاغل در مشاغل مغایر با شرایط ثبت نام شدگان در آزمون سردفتری 4 آذر 1401 و این خطای فاحش حاکی از تخلف از این قسمت الزامی آیین نامه مصوب رئیس قوه قضاییه

این تبصره که مشمول آیین نامه فوق می باشد به صراحت مشکلات ناشی از حضور مسئولین ثبت نام نشده در آزمون های قبلی را مد نظر قرار داده و به درستی در جهت پیشگیری از اختلافات و مفاسد احتمالی آتی بوده و از نظر عدالت اجتماعی فرصت های بیشتر برای نامزدهای واجد شرایط نیازمند کار.

این ماجرا از این نظر نیز قابل بررسی است که حضور داوطلبان احراز سمت های مذکور در آزمون سردفتری می تواند میانگین نتایج یک درصدی بالاترین نتایج موضوع ماده 5 قانون سردفتری را افزایش دهد. کانون سردفتران و دفاتر اسناد رسمی (اصلاح قانون تسهیل صدور مجوز) که به موجب آن افرادی که 70 درصد از این میانگین را کسب کنند پروانه سردفتری اعطا می شود. مشکلی که منجر به نقض گسترده حقوق شهروندی داوطلبان واجد شرایط آزمون سردفتری می شود، زیرا در این صورت تعداد داوطلبان پذیرفته شده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

همچنین این اتفاق، بحث و تردید را در مورد این آزمون، مشابه آنچه در آزمون چالشی 2017 مطرح شد، باز خواهد کرد.

بدیهی است با استعلام از سازمان اداری و کار کشور، کانون های وکلا، مرکز وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی قوه قضائیه، وزارت علوم و سایر مراجع ذیصلاح و مراجعه به اداره ثبت تجارت (برای بازرگانان موضوع به ماده 16 قانون تجارت) و سایر موارد موجود این امکان برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وجود دارد که به راحتی افراد شاغل در کار خلاف دفاتر اسناد رسمی و البته افرادی که فاقد آن هستند را شناسایی کند. شرایط قانونی ثبت نام در آزمون به همین دلیل ضروری است تا احراز ضوابط مندرج در آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب رییس جمهور بررسی و احراز شود و مقام قضایی قبل از اعمال حد نصاب و اعلام نتیجه آزمون اقدامات لازم را انجام دهد. .

همچنین سازمان های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند تا برگه های امتحانی کسانی که صلاحیت های قانونی آنها – به دلیل کارشان – برای ثبت نام و شرکت در آزمون مخدوش است، از فرآیند سنجش و ارزشیابی خارج شوند و آن افراد به از مسابقه با کسانی که واجد شرایط هستند حذف شوند

دیدگاهتان را بنویسید