تخلف عمده دفاتر اسناد رسمی در اخذ حق چاپ

هزینه دفاتر اسناد رسمی از 24 اسفند سال گذشته برای اکثر اسناد درخواستی و خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی 100 درصد افزایش یافته است، اما دفاتر اسناد رسمی تا 8 برابر هزینه رسمی برای اجاره اسناد از شهروندان دریافت می کنند!

این اتفاق در حالی رخ داد که به نظر می‌رسد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تحت تأثیر اصرار قاطع اتحادیه سردفتران، بین این دو تصمیم، «اجرای صحیح مصوبه توزیع اسناد و دستورالعمل سقف درآمد» را انتخاب کرده است. دفاتر اسناد رسمی» که از طریق خودتنظیمی منجر به افزایش حق الزحمه خدمات کم درآمد می شود و «او با افزایش نرخ ها قبل از مهلت قانونی در اسفند 1402 و با این استدلال که تورم کوبنده سه سال گذشته باقی مانده است، دومی را انتخاب کرد. او چاره ای جز افزایش قیمت حق خدمات در ادارات نداشت و توانست موافقت مقامات عالی قضایی را جلب کند.

در نهایت نامه ای با امضای معاونت امور اسنادی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه جدول اصلاح نرخ حق الامتیاز و ابلاغ برای اجرا در دفاتر اسناد رسمی صادر شد که طی آن حق کپی رایت اکثر اسناد و خدمات ثبتی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی به دو برابر مبلغ قبلی افزایش یافت، اما در این میان، در کمال تعجب، هزینه تنظیم سند اجاره که عموماً در جدول تغییرات ذکر شده در بالا لحاظ نشده بود، ناگهان به وقوع پیوست. 8 برابر گران شد!

این خطای فاحش با قرار دادن اسناد اجاره در «اسناد موضوع جدول الف-3» یعنی. معاملات ملکی؛ منجر به افزایش چندین برابری هزینه ثبت این اسناد شد. زیرا مبالغ واقعی اجاره که مبنای محاسبه بهای سند است، با مبالغ غیر واقعی بسیار پایین و یا به اصطلاح ارزش معاملاتی املاک با فرمول اشتباه جایگزین شد.

البته ظاهر این خطا به اندازه تداوم آن تعجب آور نیست. از آنجایی که وقوع این خطا محرمانه نیست و اصلاح آن در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد، فرآیند پیچیده و دشواری به نظر نمی رسد، اما خودداری کانون سردفتران از پیگیری موضوع و عدم اقدام اصلاحی. سازمان ثبت در این خصوص شبهاتی را مطرح کرد.

علیرغم اینکه بر اساس برخی گزارش‌ها، اسناد اجاره سازمان وقف در تهران و برخی شهرستان‌های کشور اغلب به برخی دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند، اما در صورت تعدیل نشدن قیمت این اسناد توسط دستگاه‌های نظارتی، مازاد قابل‌توجهی است. میلیاردهای دریافتی از این گروه از دفاتر از حادثه به ضرر مشتریان اطلاعی نخواهد داشت.

قصور مراجع مسئول و امتناع از اصلاح این اشتباه تا چند روز پس از ابلاغ این تعرفه اشتباه در اسفند ماه 1401 اتفاق افتاد و کانون سردفتران استان آذربایجان شرقی با انتشار اطلاعیه ای نسبت به اصلاح و رفع آن اقدام مسئولانه ای را انجام داد. ایجاد تغییراتی در کاهش هزینه های تهیه اسناد اجاره در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد نزد دفاتر اسناد رسمی درج می شود. ضمناً اداره کل ثبت استان در دو نوبت موضوع سازمان ثبت اسناد را اعلام کرده است. اما تا زمان نگارش این گزارش خبری مبنی بر تغییر فرمول هزینه یابی به نفع مردم دریافت نشده است!

وقوع اشتباه محاسباتی و ثبت اضافه تا 8 برابر توسط سامانه ثبت نام و عدم تصحیح از سوی مسئولین نیز از نظر نظارتی قابل توجه است. زیرا این امر طبیعتاً بهانه ای برای اجتناب از تعقیب قضایی در اختیار برخی از دفاتر اسناد رسمی قرار می دهد.

باید در نظر داشت که بخش عمده ای از محدوده جغرافیایی شهرهای زیارتی کشور مانند مشهد مقدس را اراضی وقفی تشکیل می دهد. مشکلی که باعث می شود مردم برای تهیه اسناد اجاره به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و هر بار که اقدام به نقل مکان یا تمدید اجاره می کنند هزینه های مربوطه را از جیب خود بپردازند. ثبت این اسناد خسارت سنگینی به مستاجران وارد کرد.

با این حال انتظار می رود سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سریعا این اشتباه را اصلاح و سیستمی را که مدیریت می کند اصلاح کند تا از ضرر و زیان بیشتر مردم جلوگیری کند.

به گزارش تسنیم، اتحادیه سردفتران و دفتریاران به عنوان نهادی مسئول و کنترل کننده فعالیت دفاتر اسناد رسمی همانگونه که تغییر دستی تعرفه کپی رایت اسناد مشمول افزایش توسط دفاتر اسناد رسمی را قبل از اجرای آن بلامانع می داند. سیستم الکترونیکی، آرزو می کنم با حداقل وجدان کاری، کاهش هزینه ها. وی همچنین خطای اضافه شده را تعهد خود دانست و اصلاح آن را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد که تاکنون از این تکلیف شرعی و قانونی طفره رفته بود، پیگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید