نمایشگاه های مشاغل خانگی فرصتی برای توسعه صنایع دستی است


ساعت: 14:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856284

برگزاری نمایشگاه برای مشاغل خانگی علاوه بر ارائه محصولات وی با برگزاری کارگاه ها و کارگاه های آموزشی رایگان برای علاقه مندان، به دنبال نمایش و آشنایی شهروندان با این هنر و هنرمندان قزوینی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین; امروزه مشاغل و مشاغل داخلی به عنوان یک راه مهم برای خوداشتغالی و ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان به شمار می روند.

توانایی انجام این نوع کسب و کار در منزل مزایای بی شماری را برای کارمندان خود ایجاد کرده است که می توان بین مسئولیت های خانوادگی زنان، اشتغال آنان، حذف هزینه های خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد به محل کار تعادل ایجاد کرد. سایر اعضای خانواده وی ایجاد فرصت برای کار خانوادگی، امکان انتقال تجربه از طریق آموزش غیررسمی معلمان و دانش آموزان و بسیاری از مزایای دیگر را برشمرد.

لازم به ذکر است که در سال های اخیر با توجه به تغییرات عمده در حوزه فناوری اطلاعات در جهان و ایجاد مشاغل جدید، فرصت اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در حوزه فناوری اطلاعات یا فناوری اطلاعات فراهم شده است.

طرح نوین مشاغل خانگی یکی از کارهای مهمی است که توانسته به ایجاد امید و نشاط در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان و جوانان کمک کند. هرچه به مشاغل خانگی توجه بیشتری شود، بیکاری و کاهش آسیب ها بهتر می شود، به طوری که در 10 سال گذشته وزارت کار این موضوع را در دستور کار قرار داده و در 5 سال گذشته همکاری بین جهاددانشگاهی و دفتر طرح ملی مشاغل خانگی با دستاوردهای بیشتری اجرا می شود.

از مجموع 54000 نفری که در ابتدا هدف طرح ملی مشاغل خانگی کشور قرار گرفتند. حدود 1500 نفر در استان قزوین بودند.



در راستای بهبود این طرح، گروه منسجمی از دفاتر کار، سازمان صمت، تکنسین حرفه ای، بسیج سازندگی، جهاد دانشگاهی تشکیل و در سه فاز اجرا شد. پس از مصاحبه و بررسی توانمندی های مردم، موضوع ارتباط تولیدکنندگان با بازار در دستور کار قرار گرفت و تعاونی هایی برای فروش محصولات ایجاد شد.

فاز سوم این پروژه که مهمترین مرحله خواهد بود، ارائه محصولات در بازار نمایشگاهی به منظور ارائه و حمایت از فروش آنها می باشد. مواد غذایی، کیف و کفش، گیاهان دارویی و … که به مناسبت هفته صنایع دستی محصولات خود را در نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی امام خمینی (ره) به نمایش گذاشتند.



خانم برخورداری کارمندی است که در یکی از غرفه های این نمایشگاه هنر خود را به نمایش گذاشته است.

پس از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته صنایع دستی در سال 1372 با هنر قلم زنی آشنا شد و اکنون به عنوان هنرمند و مدرس این هنر زیبا فعالیت می کند.

او گفت: قلم زنی از آن هنرهایی است که به دلیل سروصدا نیاز به کارگاه دارد، اما من چند سالی است که مشغول انجام تکالیف هستم.

وی ادامه داد: گاهی به دلیل سر و صدای این کار مجبور می شدم بالش ها را ببندم و به آنها ضربه بزنم تا صدای همسایه ها مزاحم نشود و دستوراتم را از این طریق اجرا می کردم.

1655284433741 خبر خاکستری




در حکاکی همسرم را هم همراهی می کند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت مس بسیار گران است قیمت ظروف حکاکی شده نیز رو به افزایش است، مردم عادی برای تهیه و سفارش کالای حکاکی باید هزینه زیادی بپردازند اما من زیاد به فروش محصولاتم فکر نکرده ام. برهوردی ترجیح می دهم برای ارائه این هنر بیشتر در نمایشگاه شرکت کنم.

وی با بیان اینکه در زمینه قلم زنی همسرم را همراهی می کردم، افزود: به دلیل محدودیت فضا فقط باید به صورت خصوصی این هنر را تدریس کنم اما خوشبختانه با صحبت هایی که با جهاددانشگاهی داشتم تصمیم بر این شد که تدریس کنم. “برو سر کار.

این هنرمند ادامه داد: با توجه به گرانی نیروی کار و شرایط اقتصادی جامعه; امید چندانی به فروش محصولاتم ندارم، آموزش و تعامل و همکاری با جهاد دانشگاهی بهترین حمایتی است که انتظار دارم.

خانم باقری یکی دیگر از بانوان شاغلی است که به عنوان غرفه دار در این نمایشگاه حضور دارد.

او بیش از 4 سال است که به پخت قمارخانه های مختلف شیرینی سنتی مشغول است و بخشی از درآمد خانواده خود را از این طریق تامین می کند.



حفاری ها گفتند: من در محل سکونتم در نصرت آباد کارگاه کوچکی دارم که به صورت خانوادگی اداره می کنیم.

وی در خصوص فعالیت های خود گفت: محصولات تولیدی ما شامل کلوچه های سنتی قزوینی مانند نان چهارهی، نخود نخودی، پادرازی، نان شکری و برنجی و نان چای است که به صورت کاملا سنتی و خانگی پخت می شود.

1655284377788 خبر خاکستری




گرانی مواد اولیه شرایط را سخت کرد

حفاری ها فصلی بودن شغل شیرینی پزی را یکی از سختی های کار خود می دانند و می افزایند: درآمد اصلی ما در طول سال مربوط به عصر عید است که تقاضا برای شیرینی های سنتی خانگی افزایش می یابد. در غیر این صورت، در فصول دیگر سال، پخت با چند سفارش محدود می شود.»

وی ادامه داد: گرانی آرد، شکر و روغن که مواد اصلی قنادی هستند شرایط ما را بسیار سخت کرده و مجبوریم قیمت محصولات خود را بالا ببریم.

حفاری بیان کرد: عمده فعالیت ما در محل سکونت و منطقه نصرت آباد است که یکی از فقیرترین مناطق است و مردم قدرت خرید پایینی دارند به همین دلیل در فروش محصولات با مشکل مواجه هستیم. امیدواریم بتوانیم با حمایت کارکنان و اختصاص سهمیه آرد و روغن با قیمت کمتر کمک کنیم. «الان ما هم تولیدکننده داخلی و خرد هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در هفته صنایع دستی چندین نمایشگاه مشاغل خانگی به ویژه در حوزه صنایع دستی استان برگزار شد که می توان از آن به عنوان نمایشگاه تخصصی مشاغل خانگی در نمایشگاه بین المللی نام برد.



برگزاری نمایشگاه برای مشاغل خانگی علاوه بر ارائه محصولات وی با برگزاری کارگاه ها و کارگاه های رایگان برای علاقه مندان به دنبال نمایش و معرفی این هنر و هنرمندان کاسوینی به شهروندان است تا نشان دهد برای رسیدن به یک محصول چه تلاش هایی می شود و چه خراش هایی انجام می شود.

هم اکنون نمایشگاه مشاغل خانگی در شهر الوند و چند منطقه روستایی در حال برگزاری است. اگر این نمایشگاه به صورت فصلی و شهر به شهر برگزار شود، می تواند سود زیادی برای این تولیدکنندگان داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید