نماینده مجلس: سال آینده شوک های عجیب اقتصادی نخواهیم داشت

به گزارش تسنیم، لایحه بودجه 1401 از سوی دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. مبنای اصلی بودجه سال آینده دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی است. از یک سو با توجه به وعده های رئیس جمهوری اسلامی در انتخابات سال گذشته و از سوی دیگر با توجه به اینکه بودجه سال آینده اولین بودجه ارائه شده توسط دولت جدید است، بررسی آن اهمیت بیشتری یافته است. . کارشناسان اقتصادی در مورد کلیات لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت نظرات متفاوت و بعضا متناقضی دارند که نشان از تغییر مسیر بودجه نسبت به سال های گذشته دارد. در همین راستا با حسینعلی حاجی دلیگانی از اعضای ممتاز هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که سابقه چندین ساله حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد، برای بررسی کلیات بودجه 1401 گفت و گو کردیم.

وی گفت: بودجه عمومی سال آینده متناسب با معیشت مردم و در چارچوب سیاست های کلی نظام است.

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح ساختار بودجه کشور در کوتاه مدت به دولت و مجلس سابق با بی توجهی به آن گفت: نگرانی های مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه افزایش درآمد پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی یکی از اساسی ترین موضوعات در اصلاح ساختار بودجه است، گفت: این مهم با اصلاح نظام مالیاتی و گمرکی در بودجه سال آینده و همچنین هزینه های اضافی است. نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره یکی از مهم ترین و بحث برانگیزترین موضوعات بودجه یعنی لغو ارز 4200 گفت: در مورد کارت سوخت در منازل، مهر و امثال این رویکرد هم وجود دارد. در خبرگان این جریان، به عبارت دیگر، مانند برجام که بسیاری از حامیان نظام پذیرش آن را به نفع نظام نمی دانستند تا اینکه ما همه امتیازات را دادیم و حرکت آنها نتوانست به وعده ها انتقاد کند. جنبش انقلابی به دنبال نقد این وعده های اعتباری است، می گویند شما که مخالف برجام بودید، چرا برای احیای آن مذاکره می کنید.

اگرچه واضح است که پذیرش یک توافق بین المللی از ابتدا امکان پذیر است، اما مراحل بعدی در چارچوب این توافق مشخص می شود. با توجه به نیت بد طرف مقابل، طرف ایرانی از قبل طلبکار است و از سرگیری مذاکرات به معنای دریافت درخواست هایی است که امتیازات زیادی به طرف مقابل داده شده تا خروج عواقبی داشته باشد.

حاجی دلیگانی افزود: با توجه به این نکته، اکنون بسیاری از کارشناسان مختلف اقتصادی، توزیع نیم ارز را ناعادلانه می دانند، بنابراین کل موضوع برای اقتصاد کشور یک موضوع حیاتی است، اما نحوه اجرای آن برای مجلس شورای اسلامی بسیار مهم است. “زیرا این می تواند عواقبی برای معیشت مردم داشته باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیامدهای حذف 4200 ارز که برخی کارشناسان و دلواپسان در شرایط کنونی کشور که میراث بسیاری از شرارت های دولت سابق و حجم نقدینگی است باعث تورم افسارگسیخته شد. مجلس شورای اسلامی گفت: ارز 4200 بسیار حساس است و دولت باید مشخص کند که چه برنامه ای برای اجرای این موضوع می خواهد.

حاجی دلیگانی افزود: در واقع مجلس شورای اسلامی اگر بتواند مجلس را قانع کند اجازه این عملیات را توسط دولت می دهد. این عملیات کمترین آسیب را به ملت عزیز ایران اسلامی وارد می کند چرا که دولت قبل اقتصاد کشور را به شدت بیمار کرد و گفت: «و اقتصاد کشور توان انجام عملیات پرخطر را ندارد، بنابراین باید با دقت و حساسیت بیشتری تصمیم گیری شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورت توزیع صحیح یارانه های پنهان و آشکار رشد اقتصادی 8 درصدی که دولت در نظر دارد محقق می شود، گفت: قطعا وضعیت معیشتی مردم در سال آینده بهبود می یابد و باید گام های مهمی برداشته شود. برای رفع مشکلات اقتصادی اتخاذ شده است.»

وی با بیان نظر مجلس درباره کلیات لایحه بودجه و میزان تطابق آن با نظر مجلس گفت: ایشان لیسانس هستند.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه توافق کامل دولت و مجلس وجود دارد و چالشی در این زمینه وجود نخواهد داشت، گفت: کار کارشناسی و تغییرات احتمالی لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی برای اقناع و خدمت بهتر دولت مردم. بنابراین استفساریه های مجلس مانعی برای ارائه خدمات از سوی دولت تلقی نخواهد شد.

یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیگر مزایای لایحه 1401 را بی توجهی به رفع تحریم ها دانست و افزود: برخلاف بودجه سال گذشته که برای رفع تحریم ها تدوین شده بود، این بودجه نوشته شده است. بدون در نظر گرفتن این موضوع به مردم ایران قول می دهم که اگر موافق یا مخالف باشیم، شوک قبلی را نخواهیم دید.

وی با تقدیر از اینکه اقتصاد جدا از اقتصاد و معیشت در نظر گرفته شده است، افزود: خوشبختانه دولت در بودجه سال آینده اقتصاد را جدا از آن در نظر گرفته است، بدون اینکه گرهی از شورای عالی کشور ببندد. امنیت: «برنامه ریزی خوب بودجه، ثبات اقتصاد کشور را در سال جاری تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید