نمایندگان مجلس به دنبال کسب امتیاز هستند نه نظارت

نمایندگان مجلس به دنبال کسب امتیاز هستند نه نظارت

روز جدید مدتی است که بسیاری از مسئولان کشور از نفوذ و دخالت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصاب یا عزل برخی از مسئولان اجرایی به ویژه در استان ها و شهرستان ها انتقاد کرده و نسبت به این گونه اقدامات و تبعات آن هشدار داده اند.

اخیراً مدیرکل انتخابات هیات امنا درباره دخالت معاونان در روند عزل و انتصاب کارکنان دولت گفت: نمایندگان از دخالت در انتصابات، عزل و انتصابات خودداری کنند، زیرا این انحراف از قانون است. زمانی، مدیرکل انتخابات شورای نگهبان، در همایش اعضای شبکه دیده بان شورای نگهبان کرمانشاه، گفت: «نباید از مسئولیت سوء استفاده کرد زیرا سوء استفاده از مقام، فساد ایجاد می کند.» عزل و نصب. مدیرکل هیأت امنا افزود: اگر نماینده ای در بحث عزل و انتصاب دخالت کند، انحراف از اختیارات نماینده و مغایر با توصیه صریح مقام معظم رهبری است. زمانی گفت: بر اساس سوگند نمایندگان برای دفاع از قانون اساسی، اگر نماینده ای بخواهد در عزل و نصب ها مشارکت و دخالت کند، خلاف استقلال قوا و موضوع اصل 57 قانون اساسی و حتی اوست. پایبندی عملی به قانون اساسی «این یک سؤال است».

در چند ماه گذشته بارها ائمه جمعه و مسئولان استانی از دخالت نمایندگان در روند انتصاب استانداران گلایه کرده و این اقدامات را مخرب برای امور استان ها و شهرستان ها دانسته اند. چندی پیش حجت الاسلام سید نصیر حسینی امام جمعه یاسوج در جلسه شورای وحدت اصولگرایان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از این موضوع گفت: آنها هم باید سکوت می کردند که این خودداری از رعایت است. حسینی افزود: مهمترین وظیفه نماینده نظارت است و دخالت نمایندگان در موارد عزل و انتصابات اشتباه بزرگی است و باید جلوی چنین روندی در کشور گرفته شود. امام جمعه اردبیل نیز با انتقاد از این موضوع گفت: مداخله معاونان باعث تاخیر در انتصاب مدیران برخی ادارات شد که باید دلایل آن برای مردم توضیح داده شود. در همین راستا، عابدین عابدی مقدم، رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای نگهبان خراسان شمالی، «به برخی از نمایندگان مجلس برای دخالت در موارد اجرایی و انتصابات تذکر داد» و تأکید کرد که «پیشنهادها و نظرات حق مجلس است». علیرغم اینکه نمایندگان مجلس حق اظهار نظر و پیشنهاد دارند، اما دخالت و اصرار بر نظر آنان در حوزه انتصابات صحیح و قابل قبول نیست.وی همچنین با ممنوعیت دخالت نمایندگان در امور اجرایی کشور گفت: دخالت و اصرار نمایندگان در حوزه انتصابات یکی از مواردی است که از جمله مواردی است که می تواند در رد یا تصویب دولت موثر باشد.» اما نمایندگان مجلس باید به وظایف نظارتی خود عمل کنند.

رئیس سازمان نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس نیز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه «صلاح نیست نمایندگان مجلس در موضوعاتی مانند عزل و انتصاب‌ها دخالت کنند، گفت: این کار به ضرر کار نماینده است». و نمایندگان با قانون بیعت کرده اند، بنابراین چنین دخالتی توسط ولی آن خلاف قانون است». عباس زاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خرداد ماه امسال گفت: یکی از آسیب هایی که گفته می شود دخالت نمایندگان مجلس در امور قوه مجریه است و ایشان تلاش برای تفویض مسئولیت به شهرستان ها و استان ها را به دستگاه های اجرایی می دانند. افراد مورد نظر از نمایندگان».

جلال جلالی زاده نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی در گفت و گو با همدلی به تشریح پیامدهای مشارکت نمایندگان در عزل و انتصابات دولتی می پردازد و می گوید: اداره کشور را به سمت سلطنت های فرقه ای سوق می دهد.

وی افزود: این گونه اقدامات با تأثیرگذاری، تشکیل و تقسیم بندی، تقویت پایگاه سیاسی و اجتماعی نمایندگان، نمایندگان را در استان ها و شهرستان ها تقویت می کند.

جلالی زاده گفت: چنین نماینده ای با دخالت در عزل، انتصاب و انتصاب افراد تحت تکفل خود و حتی اعمال نفوذ برای چندین دوره متوالی به عنوان نماینده، فرماندار یا وزیر، سعی در کنترل شهر و حوزه انتخابیه خود دارد.

این فعال سیاسی گفت: دخالت نمایندگان در عزل و انتصاب کارمندان، نوعی دخالت در کار سایر قوا است و باعث ایجاد نوعی هرج و مرج، بی نظمی و تضعیف بیشتر قدرت می شود.

جلالی زاده «ضعف دولت» را یکی از دلایل نفوذ نمایندگان مجلس در روند آزادسازی و تجمیع دولت خواند و گفت: متاسفانه رهبران و نمایندگان قوی نداریم و حفظ قدرت، نفوذ، اعتبار و ثروت است. از هر چیزی مهمتر است.» مجلس امتیاز می دهد تا بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.»

وی گفت: نظارت مجلس بر کار دولت، نظارت ملی و مردمی نیست.
وی گفت: وقتی نماینده ای در مجلس می نشیند و رقبا را حذف می کند، هدف چنین نماینده ای حفظ جایگاه خود و تامین هزینه هایی است که برای رسیدن به مجلس متحمل شده است.

جلالی زاده «حکومت قانون» را تنها راه جلوگیری از تداوم نفوذ نمایندگان در ادارات مختلف دولتی خواند و گفت: این قانونی است که سیاستمداران و روشنفکران در دوره قاجار به اهمیت آن پی بردند. داشتن قانون، حاکمیت قانون و حاکمیت قانون، و در نهایت کسی که قانون را زیر پا نگذارد. «اگر قانون به طور کامل اجرا نشود و همه به جای خود به تعهدات خود عمل نکنند، چیزی تغییر نمی کند.
این نماینده سابق گفت: «مشکل این است که وقتی قانونی وجود دارد، آن قوانین اجرا نمی شود و مردم خود را موظف به اجرای قانون نمی دانند.

دیدگاهتان را بنویسید