نمی‌توانیم درباره مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مجلس دخالت کنیم/تنظیم‌گری صدا و سیما را به رای نمی‌گذارم

«ب- سازمان صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پنجره واحد بارگذاری صوت و تصویر فراگیر در حوزه خود را حداکثر ظرف شش ماه پس از اجرائی شدن این قانون ایجاد کنند. تمام رسانه‌های ناشر محور دارای مجوز از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند محتوای در حیطه اختیارات تنظیم‌گری صدا و سیما را از طریق این پنجره واحد بر روی سکوی خود بارگذاری کنند.

بندالحاقی۱- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای طرح نشانک(سیگنال)رسانی درطول سالهای برنامه امکان متنوع‌سازی روش‌های انتقال نشانک (سیگنال) را فراهم نماید.»

 

قالیباف: نمی‌توانیم درباره مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مجلس دخالت کنیم

قالیباف درباره تصمیم خود با تاکید بر اینکه موضوع بند مورد اشاره، در بند ۲ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شده است، گفت: در این بند از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که «مستند به تفسیر شورای نگهبان در خصوص اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی، مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های «کاربرمحور» و «ناشرمحور» (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صدا و سیما است»؛ بنابراین روشن است که نظارت بر این مجموعه‌ها بر عهده صدا و سیما است.

وی اظهار کرد: آنچه در گزارش کمیسیون تلفیق آمده را شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده و این مصوبه ابلاغ شده است؛ بنابراین بنظرم ضرورتی در تصویب بند ب وجود ندارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه «بدون شک مجلس از صداوسیما میخواهد که این بخش‌ها[رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر] بدون صاحب باقی نماند و نقش تنظیم گری نیز بر عهده صدا و سیما است»، در پاسخ به اعتراض نماینده‌ای درباره سازوکار نظارتی صدا و سیما بر این رسانه‌ها تاکید کرد: این موضوع روشن است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد بحث گرفت؛ صدا و سیما میتواند از این مجموعه‌ها شکایت و قوه قضاییه برای آنها حکم صادر کند.

قالیباف در پایان گفت: ما نمی‌توانیم دومرتبه در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را در مجلس دخالت کنیم بنابراین من این بند را به رای نمی‌گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید