نهضت سازندگی برای آبادانی روستاهای جنوب/ جهادگران بسیجی به دنبال گره گشایی از مشکلات مردم هستند


ساعت: 12:17
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878676

بسیج سازندگی در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری در جهت توسعه و غبارروبی روستائیان گام برداشت و این اقدام را با آبرسانی به محرومان جهت فراگیری سوادآموزی انجام داد تا بتواند فرمان امام خمینی (ره) را برای تشکیل تشکیلات بپذیرد. جهاد سازندگی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; جهاد سازندگی یکی از سازه های بعد از پیروزی انقلاب است که با شروع جنگ تحمیلی این نهاد مقدس با نیروهای مردمی وارد جنگ شد و با اخلاصی که در اعضای این نهاد بود موفق شد کلید بزند. نقشی در پیروزی ارتش‌های اسلامی به‌عنوان شاخصی در تمامی عرصه‌های جهاد گردانی داشته و نتیجه‌گیری می‌شود که نهاد انقلابی جهاد سازندگی می‌تواند به عنوان الگو در تمامی عرصه‌های جهاد گردانی مورد استفاده قرار گیرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357، به دلیل لزوم تغییر وضعیت گذشته و سازماندهی اداری، اقتصادی، نظامی در جامعه، نهادهای انقلابی یکی پس از دیگری ایجاد شدند.

با شروع جنگ عراق و ایران در 31 شهریور 1359، این نهادها به دلیل مأموریتی که در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی داشتند، به سرعت با نیرو و تجهیزات خود به مقابله با متجاوزان شتافتند و نقشی کلیدی و تعیین کننده در این امر ایفا کردند. جبهه ها.شاعر جهاد سازندگی که در 26 خرداد 1358 به دستور حضرت امام خمینی (ره) تأسیس شد، به عنوان یک نهاد انقلابی (در سال 1362 به وزارت رسید) با شروع جنگ، داوطلبانه نیروها و تجهیزات دفاعی خود را تأمین کرد و از مرزهای کشور و انقلاب اسلامی عبور کنید و به سرعت. به یکی از طرف های اصلی جنگ تبدیل شد.


نقش جهاد سازندگی در جنگ

با تشکیل واحد پشتیبانی مهندسی جهاد سازندگی، این نقش سازماندهی و مؤثرتر شد و از همان لحظه فعالیت جهاد سازندگی وارد مرحله جدیدی شد که تا پایان جنگ ادامه داشت. فعالیت جهادگران در جبهه ها بسیار گسترده بود. در هر عملیات سه مرحله عملیات را قبل، حین و بعد از عملیات انجام دادند و همچنین در موضوعاتی مانند جمع آوری کمک های مردمی و رفع نیازهای رزمندگان در جبهه ها خدمات ارزنده ای ارائه کردند.

بسیج به عنوان یکی از الگوهای حضور مردم در صحنه های انقلاب و تجلی حضور آنان در برهه های حساس اجتماعی و سیاسی، تا به امروز بی بدیل ترین نقش را ایفا کرده و نمونه ای از رسالت و رسالت اوست. بار. در تاریخ انقلاب اسلامی نیازهای جامعه را دریافت و از ظرفیت خود استفاده کرد.


حضور پویا مردم در رده های مختلف بسیج


8786a1b6 d078 4133 8b64 190d36aecef3 خبر خاکستری



حضور مردم در نقاط مختلف بسیج از محلات و ادارات گرفته تا مهندسان، پزشکان و همچنین هنرمندان و ورزشکاران ظرفیت هایی را در این نهاد مردمی ایجاد کرده است که با توجه به نیاز کشور می توان آنها را فعال کرد. به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی تلقی می شود.

دفاع مقدس اولین حوزه ای بود که بسیج باید در آن نقش آفرینی می کرد. انقلاب نوین اسلامی هنوز فرصتی برای تنظیم اوضاع داخلی خود پیدا نکرده بود. همین مردم انقلابی دعوت پیر جماران را پذیرفتند و برای شرکت در مبارزات به صف داوطلبان بسیج پیوستند.

اولین خشت های این بنا در سخت ترین شرایط کشور ریخته شد و مهمترین ماموریت آن حفاظت از انقلاب و کشور تعریف شد. این صحنه آزمایشی برای نیروی مردمی که با نام بسیج تشکیل شده بود، نقش اساسی در تعیین سرنوشت و افق آینده آن داشت، از این رو موفقیت در آزمون دفاع جهانی مشوق چنین الگویی برای حضور مردم در مناطق حساس مورد نیاز انقلاب است. ماموریت ها در دستور کار بوده است، اما مسائل دفاعی و نظامی همواره یکی از برنامه های تفکیک ناپذیر او بوده است.


بسیج بهترین گزینه برای محرومیت زدایی است


12d578c5 2a9d 4886 a761 3d46d9059a5c خبر خاکستری



بسیج بهترین گزینه برای ماموریت های محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی است. همانطور که بعد مردمی بسیج آن را از سایر سازمان ها متمایز می کند. موفقیت و توسعه فعالیت های بسیج تنها تحقق آمارهای برنامه ای نیست، بلکه بسیج می تواند کارهای مهمی انجام دهد که فرهنگ و فضیلت جهادی را نهادینه کند. این فرهنگ جهادی دستاوردی بود که در کار بسیج درخشید.

رویکرد علمی بسیج سازندگی یکی از مزیت هایی بود که در سخنان سردار نکدی رئیس سابق سازمان بسیج مستضعفین به آن اشاره شد: این امر تنها با تحقیقات کشاورزی و دامپروری در روستاها محقق می شود. برنامه های اجرایی باید متناسب با شرایط و ظرفیت های بومی تدوین شود و نقش مهم و همه جانبه بسیج سازندگی در اجرای طرح علمی دامپروری و کشاورزی در روستاها با استفاده از ظرفیت های بومی و محلی شناسایی شود.

در این راه بسیج سازندگی رودان نیز با اقدامات مختلف در راستای محرومیت زدایی و به زودی گرد و غبار محرومیت از چهره روستاها گام برداشت.


ماموریت بسیج استفاده از ظرفیت های مختلف است


4a00dc71 a986 4a44 a731 e7709f556762 خبر خاکستری

محمد ماهری مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: همانطور که از طرف بسیج مشخص است، ماموریت بسیج استفاده از توانمندی های مختلف برای کمک به انقلاب است.

ادامه وی ادامه داد: بسیج سازندگی در 15 اردیبهشت 1379 به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و در آن زمان ماموریت بسیج سازندگی در حوزه کشاورزی بود و زمانی که تعدادی از دانشجویان به صورت خودجوش به دنبال رفع مشکلات بودند. کشاورزان در زمان آزاد خود قدم برداشتند و شروع به بسیج سازی کردند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان گفت: گروه های پزشکی و آبفای در وزارتخانه های مختلف با انعقاد تفاهم نامه هایی به دنبال گره گشایی از مردم شریف ایران اسلامی هستند.


فعالیت جهادی با تملک متفاوت است


e14f3d7f 56cf 40d0 ae57 3d2d50b967c6 خبر خاکستری



وی یادآور شد: در بسیج سازندگی نه به دنبال اقدام و نه به دنبال کسب ریالی به نفع سازمان هستیم. از سال گذشته تاکنون به بیش از 40 نفر کار حمایتی لازم انجام شده است.

ماهری با اشاره به ارائه برخی خدمات توسط جهادگران شهرستان رودان در قالب بسیج سازندگی گفت: جهادگران رودانی در جریان سیل سال گذشته و با حضور مستمر و به موقع روی صحنه در نقاط مختلف آسیب های شهرستان خوش درخشیدند. ، به عنوان کمک های مرکزی و جگین که با حمایت مسئول بسیج سازندگی هرمزگان و فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان محقق شد.


55 گروه جهادی وارد رودخانه می شوند


b73cbb6c 0e5c 4d0b a01d 66a62b13d027 خبر خاکستری



مسئول بسیج سازندگی سپاه رودان گفت: در این راه دستگاه های سنگین راه سازی و خدمات رسانی به کمک جهادگران آمدند که با 55 گروه جهادی در زمینه امدادرسانی به سیل زدگان به میدان آمدند.

وی افزود: در حال حاضر عملیات بازسازی منازل تخریب شده در حال انجام است و در این مسیر آستان قدس رضوی نیز در کنار جهادگران است چرا که ایزوگام منازل به صورت جهادی و رایگان انجام می شود.

ماهری ادامه داد: تهیه جهیزیه و ازدواج آسان یکی دیگر از کارهای جهادی بسیج سازندگی این شهرستان بود که 18 زوج جوان که توانایی تامین هزینه های زندگی خود را نداشتند با تامین معاش زندگی خود را آغاز کردند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان با اشاره به برگزاری مراسم عروسی آسان این شهرستان گفت: تاکنون 32 مرحله کمک های مردمی به نیازمندان و بیش از 23 هزار سبد غذایی از ابتدای شیوع تاج گذاری توزیع شده است.

وی همچنین از ساخت چندین منبع بهداشتی خبر داد و گفت: همچنین تفاهم نامه ای با وزارت رفاه داشتیم که 10 منبع سلامت نیز با مشارکت خیرین و جهادگران ساخته شد.


فعالیت گروه جهادی معلمان در شهرستان


2b810ed1 f85f 4161 a9b2 c03beb26ba5e خبر خاکستری



این مسئول همچنین از ورود بسیج سازندگی به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در حال حاضر چهارشنبه هر هفته گروهی جهادی از معلمان مقطع ابتدایی به محله ای سر می زنند و به عقب ماندگان و کسانی که آموزش ندیده اند آموزش و مشاوره می دهند. “

محمد ماهری با اشاره به موضوع آبرسانی به روستاهای بالای 10 خانوار گفت: روستاهای برزد، گروسیا و سیاه مغان بالا و پایین متاسفانه آبرسانی نشدند و از آب آشامیدنی سالم محروم شدند. شبکه آبرسانی عمرانی این روستاها به آب شرب بهداشتی متصل است.

وی جلوگیری از بازگشت مهاجران را مهمترین رکن این مهم کار نیروهای نظام و انقلاب دانست.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان نیز از آمادگی خود برای راه اندازی کارگاه های کسب و کار کوچک با توجه به ظرفیت روستاها خبر داد و گفت: بازارهای استان و سایر استان ها با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.


احداث کمپ گردشگری روستایی

وی گفت: در بحث صنایع دستی و گردشگری در برخی از روستاهای دارای زمینه گردشگری کمپ های گردشگری در حال احداث است و با کمک ظرفیت و منابع بسیج سازندگی این کار در روستاهای با این ظرفیت با جدیت ادامه خواهد یافت.

ماهری خاطرنشان کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی با برقراری ارتباط با قرارگاه جهادی جنوب شرق کشور در بازدید فرمانده این قرارگاه از منطقه فرآوری گیاهان دارویی به عرقیات لازم در شهرستان 50 گونه تحقیقات خوبی در مورد فرآوری مغز خرما داریم که به مرحله کارگاهی هم می رسد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه رودان همچنین از راه اندازی کارگاه سنگ تراشی، زنبورداری و کشت گیاهان دارویی خبر داد و گفت: به دنبال ایجاد بازارهای هدف برای عرضه آنها هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید