نهضت سوادآموزی یک جنبش غیررسمی است/ یک میلیون و هفتصد هزار نفر داریم که کاملا بی سواد هستند


ساعت: 12:22
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1919175

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی یک نهضت غیررسمی است؛ وی گفت: نهضت سوادآموزی در بحث تعریف سواد ایستاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی صبح امروز در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.

عبدی با اشاره به تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی گفت: یکی از کم نظیرترین پیام ها در عرصه علم و دانش پیام حضرت امام در تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی بود. پیامی که یک گرایش عمده در سوادآموزی را آغاز کرد و سواد را در راستای سلامت و مسکن و سواد قرار داد، توسط مردم به عنوان پایه و وظیفه محور تعریف شد.

عبدی افزود: حضرت امام تاکید داشتند که تشکل ها در روند سوادآموزی به سوی مردم بشتابند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 55 48 درصد مردم باسواد بودند. وی گفت: نرخ باسوادی در حال حاضر حدود 98 درصد است. در سال 1955، شکاف بین سواد زنان و مردان 24 درصد بود که امروزه به 6 درصد رسیده است. شکاف بین سواد شهری و روستایی از 34 درصد به 11 درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: از کسانی که بی سواد یا کم سواد هستند می خواهم به سرعت وارد جامعه باسواد شوند. سازمان نهضت سوادآموزی آستین ها را بالا زده و بی سوادان را در سراسر کشور پیدا می کند و به آنها کمک می کند. هر جا بی سوادی باشد آماده عرضه کتاب و لوازم التحریر هستیم. ما حاضریم برایش معلم بفرستیم. آماده حمایت از فرزند او برای کمک به تحصیل والدینش هستیم.

زندانیان بی سواد زندان برنامه های خوبی در پیش دارند

وی با اشاره به همکاری سازمان ها و جریان های مختلف در موضوع سوادآموزی گفت: هیچ بی سوادی نیست که امروز وارد چرخه خدمت وظیفه عمومی شود و آن را با سواد رها نکند. زندانیان بی سواد یا بی سواد در زندان برنامه های خوبی برای سوادآموزی در پیش دارند.

عبدی بیان کرد: در سواد کارکردی، بی سوادان آنچه را که مطابق با نیازهای زندگی آنهاست، می خوانند. وی با اشاره به کتاب های جدید منتشر شده در حوزه سواد کارکردی گفت: کتاب هایی با عناوین شیرزنان عشایر، مهمان جدید ایل، بیماری هایی که زنان عشایر باید بدانند، شناخت خانواده عشایر از جمله کتاب هایی است که جدا از از سواد، نکات مورد نیاز زنان است، او آن را آموزش می دهد و عشایر.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی یک نهضت غیررسمی بود، گفت: وی گفت: نهضت سوادآموزی در بحث تعریف سواد ایستاده است. سازماندهی نهضت سوادآموزی اولین گام را به سوادآموزی مطلق خواهد برد. باید بررسی کنیم که گام دوم این سازمان چه خواهد بود.

ما با کسی قرارداد کار رسمی نداریم

وی خاطرنشان کرد: ما با کسی قرارداد کار رسمی نداریم. وی گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته در کنار فرهنگیان گذشته به اقدامات خود ادامه می دهند. اگر بر اساس استخدام از طریق آزمون; مجلس باید آن را تصویب کند.

عبدی با اشاره به اینکه جریان رسانه ای می تواند مردم را در موضوع سوادآموزی تشویق کند، گفت: گفتمان سازی و ارتقای سوادآموزی شرط لازم گام دوم نهضت سوادآموزی است.

عبدی با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم در این دولت پایان بی سوادی را جشن بگیریم، گفت: بی سوادی مطلق یک میلیون و هفتصد هزار نفر است و در بین تازه باسوادان یا افرادی که فقط تا مقطع ابتدایی تحصیل کرده اند؛ بی سوادی مطلق است. دو میلیون و پنجاه هزار نفر.

وی با اشاره به جریان سوادآموزی دانش آموزی گفت: برای دانش آموزانی که می خواهند سواد خود را از طریق فضای مجازی بالا ببرند یا ما را در سوادآموزی یاری کنند; ما این جریان دانشجویی را ایجاد کردیم. همچنین بازی های رایانه ای را طراحی می کنیم تا مردم بتوانند با این بازی ها سواد خود را ارتقا دهند.

دیدگاهتان را بنویسید