نکاتی برای احیای حقوق بازنشستگان

نکاتی برای احیای حقوق بازنشستگان

یوسف مرتضایی: مهرماه امسال نمایندگان مجلس به تشکیل فراکسیون «تأمین اجتماعی و مسائل بازنشستگان کشوری و لشکری» رای مثبت دادند. در این اقدام سردار عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی با وجود بار سنگینی که بر دوش کمیسیون اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی تحمیل شده بر دوش این کمیسیون بود، با اکثریت آرای نمایندگان، ریاست فراکسیون را پذیرفت تا آنان می تواند با حمایت و حمایت مجلس بخشی از مشکلات اقشار آسیب پذیر را پیگیری کند تا پرونده بازنشستگان و بازنشستگان کشوری و لشکری ​​را پیگیری کند. اکنون این فراکسیون برای نشان دادن قدرت نفوذ خود بر جامعه هدف، در اولین آزمون با لایحه افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان مواجه شده است.

لایحه «اصلاح قانون بودجه سال 1401 و اعاده حقوق کارکنان کشوری و مستمری بگیران کشوری و لشکری».

دولت در نظر دارد با ارائه یک فوریت لایحه دو ماده ای هفت بند، حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران را یک میلیون تومان، مددجویان کمیته مددکاری و رفاه اجتماعی را حدود 60 هزار تومان در ماه افزایش دهد. و اعتبارات جاری موسسات دولتی 20 درصد افزایش یابد. پس از اعلام وصول و تصویب این لایحه در مجلس، شورای حکومتی برخی از بندهای این لایحه را برای بررسی به کمیسیون اجتماعی و برخی از بندهای آن را به کمیسیون بودجه ارجاع می دهد. این لایحه در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت، تغییراتی در محتوا و تعداد بندها (10 بند) ایجاد شد و کلیت آن در اتاق پذیرفته شد. پس از ارسال این تغییرات به شورای حکام، کمیته بودجه بدون توجه به تغییرات کمیته اجتماعی و با نظر دولت، لایحه جدید را برای تصویب بندهایی ارائه می کند که با اعتراض شدید رئیس سازمان مواجه می شود. کمیته اجتماعی و فراکسیون با توجه به اینکه موضوع حقوق و مستمری از وظایف کمیسیون اجتماعی است و عدم توجه به نظرات این کمیسیون به ویژه با حذف افزایش مستمری مددجویان کمک اجتماعی در کشور و حذف تناسب حقوق مستمری بگیران از محل بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه (نه از محل استیفای حقوق) موجب اعتراض این ماده در قانون اساسی و آیین نامه می شود و به صحن باز می گردد. تصویب در 8 نوامبر

متقاضیان کمیته امداد

یکی از پیشنهادات کمیسیون اجتماعی افزایش 50 درصدی مستمری مددجویان این کمیسیون مانند آسیب پذیرترین اقشار جامعه است که به تازگی از لیست انتظار 2 میلیونی کمیسیون عبور کرده و از این حداقل برخوردار هستند. حقوق بازنشستگی. مجموع خانوارهای تحت پوشش این مستمری در کمیته مددکاری حدود یک میلیون خانوار و به تعداد اندک بیش از دو میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد. به طور متوسط ​​با توزیع تعداد خانوارهای خانوار ماهیانه حدود 550 هزار تومان برای هر خانوار پرداخت می شود و بنا به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی این مبلغ به بالای 800 هزار تومان رسید که صرف نظر از با نظر کمیسیون اجتماعی این مبلغ با نظر دولت و کمیسیون بودجه کاهش یافت. افزایش مستمری های بهزیستی که در لایحه دولت 10 درصد و با نظر کمیسیون تامین اجتماعی 30 درصد است، به طور کامل حذف می شود که نشان می دهد کمیسیون بودجه برخلاف اهداف مجلس در تشکیل سازمان های اجتماعی عمل کرده است. امنیت. کسر.

مستمری بگیران کشوری و لشکری

پیشنهاد کمیسیون اجتماعی در چارچوب بودجه پیشنهادی دولت و با توجه به عدم وجود نقدینگی برای افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​برای همه مشمولان و 5 درصد افزایشی به اضافه پیشنهاد 900 هزار تومانی دولت در لایحه، پیشنهاد کمیسیون اجتماعی است که میزان افزایش حاصل از نظرات کارشناسی و پیشنهادات مستمری بگیران در کمیسیون است، اما بدون بررسی پیشنهاد کمیسیون اجتماعی، تنها پنج درصد افزایش به اضافه 900 هزار تومان در لایحه آورده شده است که پنج درصد به دلیل تاخیر یک ماهه در تاریخ اجرا می باشد.

فراکسیون تامین اجتماعی و امور بازنشستگان کشوری و لشکری

نکته مهم در خصوص فراکسیون و نمایندگان مردمی که به تشکیل آن رای دادند؛ قرار دادن این جناح در اولین و مهمترین آزمون خود پشت مانع کار سیاسی یعنی لابی گسترده دولت با چند نماینده مجلس است. این ارتباطات همیشه خارج از پروتکل های مندرج در آیین نامه داخلی مجلس با دولت برقرار می شود و عموماً بخشی از تصمیمات را متوجه گروه خاصی می کند. چنین رفتاری نشان می دهد که هنوز فراکسیون مورد قبول کمیته بودجه نیست.

سه تذکر برای اصلاح لایحه

نمایندگان مجلس و بویژه کمیسیون بودجه باید به چند موضوعی که در روند تدوین قانون بودجه سال 1401 به وجود آمد و آثار آن مستقیماً با این لایحه مرتبط است، توجه ویژه داشته باشند، یعنی همان توجهی که تامین اجتماعی دارد. این سازمان در رابطه با اصلاحیه افزایش پرداختی کارگران و مستمری بگیران اخیراً، مجلس باید نکات زیر را در اصلاح لایحه اخیر به دولت تذکر دهد.

جنگ در اوکراین: در تهیه بودجه 1401، پیش بینی های غیرعلمی دولت مبنی بر افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در جهان به ویژه قیمت غلات و دانه های روغنی به دلیل شروع جنگ در اوکراین و ناتوانی دولت در انجام تعهدات خود. برای کنترل تورم و سکوت مجلس باعث تورم 46 درصدی در سال 1400 شد که تنها 10 درصد افزایش دستمزد برای سال 1401 پیش بینی شده بود. اما همانطور که قیمت مواد اولیه از غلات گرفته تا سوخت و فلزات افزایش چشمگیری نداشت، شرکت های خصوصی نیز افزایش چشمگیری نداشت. در کشور قادر به افزایش 38 درصدی دستمزدها است، قطعاً دولت به عنوان بزرگترین بنگاه تجاری کشور از قدرت بیشتری نسبت به این شرکت ها برخوردار است و اشتباهات کارشناسی در این زمینه توسط دولت و مجلس باید با پیگیری فراکسیون ها در این لایحه جبران شود. ، تا بر گروه خاصی تحمیل نشود.

حذف ارز ترجیحی: افزایش قیمت ها با حذف ارز ترجیحی و کاهش قدرت خرید اقشار آسیب پذیر نیاز به کارشناسی ندارد و یکی از پیامدهای بارز این اقدام است، اما کارشناسی اینکه درآمد دولت از این محل به کجا هدایت شده است بسیار مهم است. زیرا قرار است این درآمدها صرف کمک به اقشار آسیب پذیر شود تا با حذف ارز ترجیحی، قدرت خرید آن گروه حفظ شود. اما کاهش روزافزون قدرت خرید کارمندان و مستمری بگیران نشان می دهد که درآمد دولت از این محل به درستی هدف گذاری نشده است و این لایحه با توجه به فشار جناحی باید بتواند بخشی از کاهش قدرت خرید را جبران کند. ماهیت اصلاح بودجه ای که این لایحه دارد.

14 هزار میلیارد تومان (14 همات) بودجه متناسب: معادل قسمت 3 بند (ی) تبصره 2 قانون بودجه سال جاری 9 همات و قسمت 4 همین بند پنج همات یعنی جمعاً 14 همات. قانون‌گذار صرفاً برای تناسب حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​در قانون بودجه سال 1401 مقرر می‌کرد که با گذشت هفت ماه، هیچ اقدامی برای تخصیص آن بودجه به بودجه کشور و ارتش صورت نگرفته بود. تصویب کننده و ناظر قوانین و از سوی دیگر فراکسیون باید برای اجرای 14 تلاش از طریق این لایحه اقدام کنند. امیدواریم دولت و مجلس با عنایت به موارد سه گانه فوق و ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه رفع تبعیض بتوانند به فراکسیون تامین اجتماعی و امور بازنشستگان کشوری و ارتش کمک کنند. آزمون اول، تا ذینفعان این فراکسیون بیشتر به عضویت در این نهاد جدید تشویق شوند.

*عضو کارگروه 31 نفره پیگیری درخواست بازنشستگان کشوری و لشکری ​​و عضویت در هیئت هماهنگی مراکز بازنشستگی مخابرات کشور.

دیدگاهتان را بنویسید