نگرانی گروسی در مورد پیشرفت هسته ای ایران/روابط ایران و آژانس باید برطرف شود

نگرانی گروسی در مورد پیشرفت هسته ای ایران/روابط ایران و آژانس باید برطرف شود

رافائل گروسی که در کنفرانسی از رم، ایتالیا سخنرانی می کرد، از عدم تعامل چشم به چشم آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در مورد موضوعات ادعایی پادمان ابراز تاسف کرد و گفت که مذاکرات بین دو کشور به بن بست رسیده است و از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود ندارد. شتاب لازم برای قرار گرفتن روی ریل

گروسی این را در حالی بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر شورای حکام نسبت به پیامدهای تصویب قطعنامه ضدایرانی هشدار داد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، چهارم آبان ماه گفته بود که در صورت تصویب مصوبه شورای حکام، علاوه بر اقدامات جبرانی ایران، برنامه سفر تیم فنی آژانس نیز زیر سوال خواهد رفت.

یک روز بعد، در 26 نوامبر، شورای حکام قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کرد. در واکنش به این قطعنامه، ایران اقداماتی را با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام داد که مهمترین آن تولید اورانیوم 60 درصد در نیروگاه فردو است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی با انتشار گزارشی محرمانه در تاریخ یکم آذر ماه، اعضای شورای حکام را در جریان اقدامات ایران قرار داد. وی در همایش امروز نیز از آغاز غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد در نیروگاه اتمی فردو ابراز نگرانی کرد. وی افزود: ایران به ما اطلاع داده است که ظرفیت خود را برای تولید اورانیوم با غنی‌سازی 60 درصد سه برابر می‌کند، نه دو برابر.

مدیرکل آژانس در آن زمان گفت: این موضوع جزئی نیست و پیامدهایی دارد. زیرا مجموعه ای از مواد اتمی را در اختیار آنها قرار می دهد که قابل حذف نیستند. ما باید برویم (به ایران) و بررسی کنیم.»

مناقشه اصلی آژانس و ایران که یکی از موانع دستیابی به توافق وین تلقی می شود، بر سر ادعای فعالیت های هسته ای اعلام نشده دو دهه پیش در ایران است. این ادعا ابتدا توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد و سپس رسانه ها و مذاکره کنندگان غربی به آن دامن زدند.

جمهوری اسلامی ایران با رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که تعهدات امنیتی کشورها نامحدود نیست.

دکتر محسن نظیری عسل، سفیر دائمی کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان یکی از شفاف‌ترین برنامه‌ها در میان کشورهای عضو این آژانس است.

وی با تاکید بر اینکه ادامه اجرای پادمان‌ها و فعالیت‌های راستی‌آزمایی گسترده آژانس در ایران طی دو دهه گذشته تنها در سایه همکاری و حسن نیت ایران امکان‌پذیر بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به اصل وفاداری به تعهد در اجرای برجام پایبند است. تعهدات بین المللی در حفظ منافع و حقوق کشور و مقابله با فشارها و زیاده خواهی های آمریکا و کشورهای غربی قاطع و پایدار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید