توسعه متوازن و عادلانه در تمام نقاط کشور مورد نیاز است/ نگرانی های دانش آموزان نسبت به آینده باید برطرف شود

رئیس جمهور افزود: اولویت دولت سیزدهم تلاش برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است و بر اساس این اعلامیه پیشرفت و توسعه کشور را دنبال خواهیم کرد. علاوه بر این، اقدامات دولت پس از مدتی بر اساس این سند مکتوب قابل ارزیابی است. بنابراین اولویت های دولت کاملاً مشخص است و در این زمینه موضوع مبهم وجود ندارد.

آیت الله رئیسی در تشریح جهت گیری های اصلی دولت با تاکید بر اینکه عدالت به طور عام و عدالت اقتصادی از جمله موضوعاتی است که در آن عقب ماندگی وجود دارد، گفت: تامین رونق مناطق مختلف کشور؛ از آنجا که بخش هایی از کشور مورد توجه نسبی و برخی از نقاط کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. حتی در استان‌های به ظاهر ثروتمندی مانند تهران، مناطق محرومی وجود دارد که مصمم هستیم صادقانه به آنها نگاه کنیم.

رئیس جمهور ویژگی های اصلی بودجه امسال را بر اساس گفتمان دولت بررسی کرد و افزود: محور اصلی بودجه 1401 را عادلانه کرده ایم و بودجه سازوکار لازم را برای عدالت اجرایی فراهم می کند. در این راستا در هر استان صندوقی ایجاد شده است که وجوه حاصل از فروش اموال مازاد دولتی و مالکیت معادن هر استان را به صندوق همان استان واریز می کند تا از آن برای تکمیل پروژه های ناتمام استانی خود استفاده کنند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: با اتمام سفرهای استانی، اتمام پروژه های نیمه تمام آغاز می شود و وزرا و استانداران نباید برای تامین منابع برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خود به پایتخت و هیئت دولت مراجعه کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت در بودجه امسال رشد اقتصادی 8 درصدی را پیش بینی می کند، خاطرنشان کرد: در حالی که در سال های گذشته نرخ رشد حدود 4 درصد بود، اما امسال در نظر داریم هزینه ها را کنترل کنیم و درآمد و بهره وری را 8 درصد افزایش دهیم.

آیت الله رئیسی در این خصوص تاکید کرد: افزایش یارانه ها نمی تواند مشکل اقتصادی مردم را به صورت پایدار حل کند و لازمه افزایش رشد اقتصادی و رونق صنعتی در کشور است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع عدالت مالیاتی اشاره کرد و گفت: پیش از این دولت تنها 4 میلیون مؤدی داشت اما در 7 ماه گذشته با شناسایی فرار مالیاتی و افزایش بیش از 2 میلیونی مودیان. ، درآمد حدود 110 درصد افزایش یافته است ما مالیات داشتیم.

رئیس دولت سیزدهم اقدام مهم دیگر دولت را برای اجرای قانون تسهیل در اخذ جواز کسب عنوان کرد و گفت: این قانون 13 سال پیش تصویب شد اما هنوز اجرایی نشده است و دولت نقش این تسهیلات را در افزایش آن می شناسد. اشتغال و تولید چند هفته اخیر به شدت تحت آزار و اذیت قرار گرفته است و پیشرفت های ملموس و خوبی داشته است.

وی همچنین به موضوع افزایش حجم صادرات و تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: حجم صادرات تجاری در ماه های اخیر حدود 43 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که رکورد ترانزیت ریلی در سال های اخیر شکسته شده و سهم کشورمان در ترانزیت کالا در منطقه بهبود یافته است.

آیت الله رئیسی در پایان این بخش از سخنان خود افزود: با همت همه فعالان تولید و تجارت کشور و عزم جوانان خلاق و همکاران دولت در صنعت نفت و افزایش تولید و فروش نفت، فصل جدیدی از شکوفایی است. در شرایط تحریم در کشوری که می خورد; تا آنجایی که سخنگوی کاخ سفید اذعان می کند، آمریکا در اعمال فشار حداکثری بر مردم ایران به طرز فجیعی شکست خورده است و این نتیجه تلاش و مقاومت مردم و اقدامات انجام شده برای خنثی سازی تحریم ها است.

وی همچنین به موضوع ارز ترجیحی و نگرانی دانشجویان در این زمینه اشاره کرد و گفت: تمام 8 میلیارد دلاری که در قانون بودجه 1400 برای خرید کالاهای اساسی تخصیص داده شده بود، قبل از روی کار آمدن دولت و در شهریورماه تکمیل شد. اما دولت تلاش کرده است تا اقداماتی را انجام دهد که در این زمینه به مردم فشار نیاید و کالاهای اساسی مردم را بدون دغدغه تامین کند.

رئیس جمهور با اشاره به کار کارشناسی و جلسات متعدد با اقتصاددانان تصریح کرد: در مورد ارز ترجیحی دو دیدگاه وجود دارد. برخی آن را فاسد می دانند، در حالی که برخی دیگر حذف آن را باعث مشکلات اقتصادی می دانند. اما دولت تصمیم گرفته است که با درایت و حداقل کارمزدها کار خود را ادامه دهد و ارز 4200 دلاری باید ادامه پیدا کند یا باید به مردم غرامت بدهیم تا مشکلی پیش نیاید.

وی در خصوص شبهه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال گفت: استان ها شروع شده است. بنابراین وعده ساخت 4 میلیون خانه در 4 سال قطعی و امکان پذیر است و در این زمینه کسانی که در سال های گذشته رفتند باید پاسخگو باشند.

آیت الله رئیسی با اشاره به سخنان یکی از طلاب درباره ساماندهی نظام بانکی کشور گفت: دولت با جدیت پیگیر انضباط نظام بانکی است و همه شاهد هستند که تغییرات در نظام بانکی به تدریج آغاز شده و ادامه خواهد داشت. “

وی در خصوص ریشه کنی فقر مطلق گفت: با توجه به تولیت آستان قدس رضوی، تجربه موفقی در زمینه مبارزه با فقر مطلق در حاشیه شهر مشهد و با توجه به ظرفیتی که در کشور وجود دارد و با هماهنگی دولت و نهادهای انقلابی داریم. فقر مطلق را در کشور ریشه کن کرد.

رئیس جمهور سیزدهم با استقبال از انتقاد از سند تحول دولت و ارزیابی اینکه دانشجویان آن را مطالعه کرده اند، گفت: می توانید بررسی کنید که کدام یک از دولت های گذشته سند تحول یا برنامه مدون ارائه کرده است؟ سند تحول دولت; ضمناً برای نقد و بر اساس آن به صورت علنی منتشر کرده ایم تا اصلاحات نهایی را انجام دهیم تا به سندی فاخر و موثق برسیم.

آیت الله رئیسی همچنین به موضوع خودرو پرداخت و گفت: در این زمینه تاخیرهای جدی وجود دارد و اصلاح حکمرانی و کیفیت و شکستن انحصار در این حوزه از برنامه های دولت است و تصمیم گرفتیم در این حوزه سهمی را به دولت پیشنهاد کنیم. بورس اوراق بهادار».

رئیس جمهور بر لزوم استفاده از ظرفیت جوانان و دانشجویان تاکید کرد و گفت: به استانداران و وزرا اعلام کردم که طیفی از مشاوره ها و مشورت های نخبگان و دانشجویان را داشته باشند.

وی تاکید کرد: روند دانش آموزی و آینده دانشجویان باید قابل پیش بینی باشد و وزیر علوم موظف است به دغدغه های دانشجویان در این حوزه رسیدگی کند تا دانشجو بداند آینده اش تضمین شده است.

رئیس جمهور امروز بیش از سه ساعت میزبان فعالان و تشکل های دانشجویی بود. پیش از سخنرانی وی، 14 دانشجو به نمایندگی از سازمان ها سخنرانی کردند. سپس آیت الله رئیسی به ایراد سخنرانی پرداخت و در نهایت حواریون به اقامه نماز و افطار پرداختند.

در این دیدار ارشا نامدار و محمد رمضانی به نمایندگی از بسیج دانشجویی، امین توکلانی و روشنک مرادی از انجمن های علمی، محمدحسین کاظمی و تینا حاج محمدی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان، محمد صالح ترکمان و فاطمه سادات محمد دانشجو کمادم از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مهدی رحمتی و محدثه قربانی از گروه‌های جهادی دانشجویی، امیرحسین پناهی و زینب شوندی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و مجتبی منگلی و فائزه فاتحی از دفتر تحکیم وحدت در رفع دغدغه‌ها، علمی، اقتصادی و فرهنگی آنها یک جمهوری مشترک داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید