نیازهای روانی و اقتصادی مهمترین عامل فرار دختران از خانه است

ساعت: 14:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۰
کد خبر: 1791240

علی عسگر مهری گفت: بسیاری از دختران فراری فرار را عاملی برای «دیده شدن» می دانند و از این عامل به عنوان اهرمی برای تحت فشار قرار دادن خانواده استفاده می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این کارشناس خانواده به تیتریک گفت: یکی از اصلی ترین معضلات اجتماعی که در سال های اخیر بسیاری از جوامع را با خطر جدی مواجه کرده است، پدیده فرار دختران از خانه است.

علی عسگر مهری ادامه داد: بسیاری از دختران فراری در مصاحبه ها نشان می دهند که در محیط خانواده جایی ندارند.

وی افزود: بسیاری از این دختران فرار را عاملی برای «دیده شدن» می دانند و از این عامل به عنوان اهرمی برای فشار بر خانواده و جلب محبت اعضا استفاده می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: بسیاری از دختران فضای خانه را قفسی تنگ و تاریک برای خود می بینند و معتقدند با فرار از خانه می توانند شرایط بهتری را از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تجربه کنند؛ به همین دلیل است که دخترانی که با فقر عاطفی مواجه هستند. در خانواده بسیار بیشتر از دیگران انگیزه فرار از خانه دارند.

مهری گفت: برخی از دختران به دلیل عدم موفقیت در تحصیل و برآورده نشدن توقعات والدین فرار می کنند. این امر به ویژه در خانواده هایی که کودکان به طور مداوم با دیگران مقایسه می شوند صادق است.

وی ادامه داد: تبعیض جنسیتی بین کودکان و “ترجیح پسران به دختر” نیز یکی از عوامل گرایش دختران به فرار از خانه است.

این کارشناس تاکید کرد: با توجه به اینکه طیف وسیعی از دخترانی که در حال فرار هستند در گروه سنی 14 تا 18 سال قرار دارند، به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش مسئولیت زیادی در قبال این گروه دارد.

مهری افزود: توزیع مشاوره در مقطع متوسطه اول و استفاده از مشاوران توانمند و مجرب در مقطع متوسطه دوم می تواند تا حد زیادی از معضل دختران فراری جلوگیری کند.

وی ادامه داد: از طرفی اگر نیازهای عاطفی و روحی دختران خانواده برطرف شود، هیچ گاه به فکر فرار نخواهند بود.

این کارشناس گفت: خانواده هایی که دختران مستعد دارند به مراکز مشاوره مراجعه کنند و از کارشناسان این حوزه بهره مند شوند.

مهری در خاتمه خاطرنشان کرد: مسئولان باید مراکز مشاوره رایگان برای این گروه سنی در شهرستان راه اندازی کنند چرا که علت مراجعه نکردن بسیاری از خانواده ها به این مراکز هزینه بالا است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید