مهمترین دلیل فرار مالیاتی در کشور عدم شفافیت اطلاعات اقتصادی است


ساعت: 13:38
تاریخ انتشار: 1401/02/11
کد خبر: 1835892

در نشست کارکنان سازمان امور مالیاتی و سازمان بازرسی تاکید شد:

رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور باید در نظر داشته باشد که دستگاه های اجرایی داده محور که موظف قانونی در ارائه اطلاعات به نظام مالیاتی هستند، اطلاعات اقتصادی به افراد ارائه نکند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، داود منظور و هیئت همراه با ذبیح الله هدیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و جمعی از مدیران این سازمان و کشورهای فرار مالیاتی کشور دیدار و گفتگو کردند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور در این نشست گفت: نظام مالیاتی در دوره جدید تحول برای بهبود نظام مالیاتی و افزایش شفافیت اقتصادی نیازمند آگاهی از حاکمیت و اشراف اطلاعاتی بر فعالیت های اقتصادی در کشور است.

منظور با اشاره به ظرفیت گسترده سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری با نظام مالیاتی گفت: افزایش همکاری های نظارتی و هم افزایی بیش از پیش کشوری، شفافیت اقتصادی را افزایش داده و درآمدهای مالیاتی را افزایش می دهد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: رویکرد نظام مالیاتی به تغییر در دوره جدید مبتنی بر حکمرانی است و گذار به سیستم مالیاتی هوشمند مبتنی بر اطلاع رسانی دقیق و شفاف از فعالیت ها و مبادلات اقتصادی و کاهش تعارضات است. سلایق و نظرات شخصی در فرآیند اخذ مالیات و ارتباط چهره به چهره ممیز و مودی در سطوح مختلف.

وی گفت: اگر اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته باشد، در معرض تکانه‌ها و نوسانات اقتصادی قرار می‌گیرد، باید بودجه‌ای داشته باشید که کاملاً متکی بر درآمدهای مالیاتی پایدار باشد.

منظور با تاکید بر اهمیت نقش ساماندهی امور مالیاتی کشور در رویکرد اقتصاد کلان، بر لزوم استفاده از تمامی فرصت های قانونی برای وصول عادلانه مالیات اشاره کرد و گفت: از جمله این فرصت های قانونی که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، ظرفیت 169. «قانون مالیات های مستقیم رایج است که از این نظر عدم همکاری برخی دستگاه ها در ارسال اطلاعات کامل و دقیق به این سازمان قابل توجه است.

رئیس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به همکاری رو به رشد و بدیهی با برخی دستگاه های اجرایی با نظام مالیاتی در زمینه کسب اطلاعات لازم، گفت: تقویت شود; به عنوان مثال دسترسی آنلاین و مستقیم به ساماندهی امور مالیاتی تراکنش های بانکی افراد و رفع بوروکراسی های موجود و همچنین دسترسی مستقیم و مستقیم به سامانه دفاتر ثبت مشاغل، بانک های اطلاعاتی نقل و انتقال املاک و مستغلات. و مسکن در نظام کشور، توانایی سازماندهی مسائل مالیاتی برای دستیابی به سیستم مالیاتی هوشمند و افزایش نفوذ به لایه‌های پنهان اقتصاد است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تغییر در نظام مالیاتی و موفقیت این سامانه در اخذ پایه های جدید مالیاتی مانند مالیات بر خانه های خالی و مالیات منازل و خودروهای لوکس، اطلاعات دقیق و به موقع را در اختیار دستگاه ها قرار داد. شهرداری ها را شامل می شود.

وی همچنین به دو چالش مهم پیش روی نظام مالیاتی یعنی شرکت های صوری و همچنین سوء استفاده از کارت بازرگانی فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: این اقدام مبتنی بر سازوکارهای ملی و همکاری ارکان مختلف نظام به ویژه نظارتی و نظارتی است. نیروی انتظامی.شرکت ها.«شرکت ها باید ثبت شوند، دفاتر اسناد رسمی و… باشند و باید تمام تلاش خود را برای حذف چنین پدیده ای از اقتصاد انجام دهند و همه سازوکارها را برای جلوگیری از تشکیل شرکت های ساختگی فراهم کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با استقبال از تقویت همکاری ها و روابط بین نظام مالیاتی و سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل فرار مالیاتی در کشور نبود اطلاعات شفاف اقتصادی است و نظام مالیاتی باید دسترسی داشته باشد. به همه اطلاعات و ایجاد داده های اقتصادی.

«ذبیح الله خدائیان» با تاکید بر لزوم ارتقای نظام مالیاتی کشور، گفت: شفاف سازی هوشمند نظام مالیاتی با همکاری همه ارکان سامانه و دستگاه های ذیربط برای دسترسی کامل به اطلاعات اقتصادی افراد انجام می شود.

وی با بیان اینکه همه کشورها بر اساس مالیات اداره می شوند، گفت: وابستگی به نفت یک بیماری مزمن است و به حاکمیت، امنیت و ثبات اقتصادی کشور بستگی دارد. بنابراین بودجه کشور باید کاملا متکی بر درآمدهای مالیاتی باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: قرائت بودجه کشور از روی مالیات باعث می شود اقتصاد ملی از نوسانات قیمت جهانی نفت و تحریم ها و فشارهای بین المللی مصون بماند و فعالان اقتصادی در فضایی با ثبات، آرام و برنامه ریزی بلندمدت سرمایه گذاری کنند. “سرمایه گذاری کنید، تجارت کنید و درآمد ایجاد کنید.

هودیان موضوع فرار مالیاتی را یکی از مهم ترین معضلات اقتصادی کشور خواند و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برخی افراد با درآمدهای بسیار بالا از پرداخت مالیات فرار می کنند، در حالی که جریان اصلی جامعه که طبقه متوسط ​​رو به پایین است پرداخت می کند. مالیات های خود را به موقع پرداخت می کنند.

وی گفت: اشراف اطلاعاتی نظام مالیاتی باید فعالیت های اقتصادی و درآمد افراد را افزایش دهد و تا زمانی که به این اشراف اطلاعاتی دست پیدا نکنیم شاهد فرار مالیاتی و داد و ستد در بازارهای مختلف خواهیم بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اینکه در کشور شاهد نوسانات ارز، سکه، مسکن و خودرو هستیم، به دلیل عدم شفافیت اقتصادی و بلاتکلیفی پول ملی، دائماً فضای نامطمئنی را برای فعالان اقتصادی و مردم ایجاد می کند. . از این عدم شفافیت و بی نظمی اقتصادی.»

هدیان عدم شفافیت در اقتصاد را مهمترین دلیل فرار مالیاتی در کشور دانست و گفت: سازمان نظام مالیاتی باید به تمامی اطلاعات و داده های اقتصادی دسترسی داشته باشد و برای این منظور بر جریان نقدینگی در کشور نظارت داشته باشد. سازمان.

وی همچنین بر لزوم اجرای هر چه سریعتر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در کشور تاکید کرد و گفت: سازمان مالیاتی کشور باید به سامانه های مرتبط با این قانون و همچنین درگاه های الکترونیکی و تراکنش های بانکی در کشور متصل شود. به منظور اجرای هر چه بهتر این قانون به صورت مستقیم و آنلاین وجود دارد.

خدائیان خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی نیز باید به زیرساخت های فناورانه و الکترونیکی و مدرن ترین سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری در این حوزه مجهز شود.

وی در بخشی از سخنان خود به موضوع بدهی های مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: وصول بدهی های مالیاتی به شدت منوط به شفافیت اطلاعات اقتصادی افراد است و در صورت دقیق و شفاف بودن اطلاعات به سازمان امور مالیاتی، رسیدگی به پرونده های معوق انجام می شود. سریعتر خواهد شد و دادخواست وصول مطالبات معوق کاهش می یابد.

وی گفت: تاخیر در رسیدگی مالیاتی یکی از مشکلات اساسی است و باید با ایجاد فرآیندها و تشریفات جدید رسیدگی به پرونده های مالیاتی در شوراهای حل اختلاف به حداقل برسد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به پدیده تشکیل شرکت های صوری اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل توجهی برای شناسایی و برخورد با این شرکت ها انجام شده و دسترسی سازمان مالیاتی دسترسی به اطلاعات خاص در این حوزه را افزایش داده است. . «دسترسی به سامانه ثبت شرکت یکی از آنهاست.

خدائیان ادامه داد: زمانی که یک شرکت به ثبت رسید باید نظارت دقیقی بر عملکرد آن انجام شود و این نظارت پس از آن به سازمان مالیاتی کمک می کند تا با شرکت های کاذب همکاری کند.

هودیان همچنین گسترده و ناخواسته بودن برخی معافیت های مالیاتی در کشور را یکی از معضلات نظام مالیاتی برشمرد و گفت: معافیت های گسترده زمینه را برای عدم پرداخت مالیات توسط بخش عمده ای از اقتصاد، مالیات ایجاد کرده است. .

وی افزود: نظام مالیاتی باید به سمتی برود که بتواند بر تمامی فعالیت های اقتصادی نظارت داشته باشد، بر گردش پول و همچنین بر تمامی مبادلات کالا و خدمات در کشور نظارت داشته باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر تقویت ارتباط سازمان بازرسی کل کشور با سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در زمینه شفاف سازی فعالیت برخی صنوف مانند صرافی ها، پذیرایی ها، قطعه سازان و غیره. همکاری بین این دو سازمان صورت گرفته است.

هدیان در پایان خواستار همکاری هر سه قوه و ارکان مختلف نظام برای کمک به تغییر نظام مالیاتی و تکیه بر بودجه کشور برای درآمدهای مالیاتی شد.

وی همچنین با تقدیر از زحمات مسئولان مالیاتی و حمایت از مدیران پرتلاش و صادق کشور بر ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران برای ارتقای مدیریت و شایسته سالاری در انتصابات تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید