شفافیت مالی مهمترین موضوع در محیط اقتصادی / حسابداری مدرن است. شکل جدیدی از ارتباطات اقتصادی

ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789714

کودرتولا برزگر گفت: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد جهانی به طور پیش فرض شفافیت اطلاعات مالی و اقتصادی است که برای همه مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کودراتلا برزگر به مناسبت هفته جهانی حسابداری در گفتگو با بالا; وی بیان کرد: حسابداری یا به عبارتی زبان تجارت، روش های قراردادی است که توسط اساتید، کارشناسان و یا انجمن های حرفه ای حسابداران تدوین شده و به تدریج توسط همه پذیرفته شده و قابل تنظیم و تغییر است.
وی افزود: حسابداری فرآیند شناسایی، اندازه گیری و گزارش اطلاعات اقتصادی است که به استفاده کنندگان از این اطلاعات امکان قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه را می دهد و در واقع حرفه ای است که اطلاعات مالی مورد نیاز مدیران، مودیان، مدیران و سایرین را فراهم می کند. تصمیمات آگاهانه بگیرید.
استاد دانشگاه مازندران گفت: امروزه نظارت بر چشم انداز اقتصادی و مالی در حسابداری موضوعی مهم و کلیدی تلقی می شود چرا که حرفه حسابداری با مقوله اقتصادی و مالی بیگانه نیست.
برزگر گفت: عوامل زیادی در شفافیت اطلاعات مالی دخیل هستند که مهمترین و موثرترین آنها مولفه های مالی است.
وی ادامه داد: شفافیت مالی محور تصمیمات اقتصادی بالقوه سرمایه گذاران بالقوه و واقعی است، چرا که یکی از الزامات رقابت سالم دسترسی به اطلاعات شفاف برای تمامی فعالان بازار است.
استاد دانشگاه مازندران گفت: به همین دلیل شفافیت اطلاعات را می‌توان پدیده‌ای اجتماعی دانست که تأثیر شدیدی بر روابط اجتماعی متقابل افراد در بازار دارد. طبیعتاً در بازاری که اطلاعات مالی و اقتصادی از شفافیت لازم برخوردار نیست، تصمیم گیری درست برای سرمایه گذاران و فعالان تجاری دشوار است.
حسابداری جدید؛ شکل جدیدی از ارتباطات اقتصادی
برزگر گفت: در دنیای امروز که هر روز شکل های جدیدی از روابط اقتصادی در حال ظهور است و افراد، شرکت ها و موسسات با یکدیگر در ارتباط هستند، تغییرات مالی آنها به هم وابسته است و این فعالیت ها روز به روز پیچیده تر می شود.
وی گفت: این عوامل نقش حسابداری را به عنوان ارائه دهنده اطلاعات مالی با استفاده از استانداردهای حسابداری برای مصرف کنندگان روشن تر می کند.
مدرس دانشگاه مازندران تاکید کرد: نیاز روزافزون موسسات و سازمان ها به اطلاعات دقیق و به موقع برای استفاده در فرآیند تصمیم گیری مدیران یک مقوله اجتناب ناپذیر است و سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان مهمترین زیرگروه این سامانه اطلاعات مالی متنوعی را ارائه می کند. برای کاربران این نوع اطلاعات به خصوص مدیران هر سازمانی.
برزگر گفت: در واقع حسابداری یک فناوری و مجموعه قوانینی است که همه سیستم های مالی بر آن استوار است و هر اتفاقی در جامعه به نظام مالی بستگی دارد.
وی گفت: حسابداران (حسابداران رسمی) کارشناسانی هستند که از قوانین و مقررات به عنوان مرجع رویدادهای مالی استفاده می کنند و امروزه نقش موثر حسابداران تقریبا در تمامی تصمیمات داخلی و بین المللی غیرقابل انکار است.
مدرس دانشگاه مازندران افزود: مشاوران قابل اعتمادی برای کارهای اجرایی هستند و از انواع ویژگی های مورد نیاز برای موفقیت در این زمینه می توان به خلاقیت، حل مسئله، تفکر استراتژیک، اخلاق، تسلط و مهارت در روابط شخصی اشاره کرد.
جایگاه حرفه حسابداری در سازمان ها و شرکت ها نهادینه نشده است
برزگر ادامه داد: متاسفانه جایگاه حرفه حسابداری در سازمان ها و شرکت ها نهادی نیست. اکثر مدیران به دلیل ناآگاهی قادر به استفاده از ظرفیت علمی و عملی حسابداران در سازمان خود نیستند و حسابداری را به عنوان یک فعالیت خدماتی معمولی می دانند، در حالی که حسابداری توانمند با تولید اطلاعات استراتژیک و ارائه خدمات مالی موثر، نقش تعیین کننده ای در تصمیم گیری ایفا می کند. پایداری و موفقیت تجاری
وی گفت: حسابداری بدون شک یک موضوع فنی است و البته فراتر از بحث های صرفا فنی است. نحوه و نحوه حسابرسی ما بر زندگی همه ما در جامعه تأثیر می گذارد. یعنی منافع عمومی در رویه های حسابداری ما در خطر است.
استاد دانشگاه مازندران گفت: امروزه حسابداران در تمامی این حوزه ها دارای استانداردهای گزارشگری هستند و در بسیاری از کشورها مجبور به گزارش رفتار زیست محیطی شرکت هستند.
برزگر گفت: توسعه پایدار یعنی ثبات در همه چیز نیازمند منابع و جایگزینی سریع و برابر است. برای این منظور حسابداران نقش بسیار مهمی در حفظ توسعه پایدار بخش صنعت دارند.
وی تصریح کرد: حسابداری توسعه پایدار مانند حسابداری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکت ها و گزارشگری مالی و غیرمالی، ارائه یک واحد اقتصادی به سایر اعضای این واحد از قبیل مالکان، سهامداران، طلبکاران و سایر مسئولان است. “
حسابداری برای توسعه پایدار به عنوان یک ابزار در نظر گرفته می شود
استاد دانشگاه مازندران گفت: در بسیاری از کشورها گزارش هایی به صورت صورت های مالی تهیه می شود که می توان آن را با سایر سازمان ها مقایسه کرد و به عنوان سه بخش توسعه پایدار بین محیط زیست، اقتصاد و جامعه زمینه مشترک ایجاد کرد.
برزگر گفت: حسابداری توسعه پایدار ابزاری تلقی می شود که سازمان ها از آن برای تبدیل شدن به وضعیت توسعه و پایداری استفاده می کنند و از مفاهیم و اصول شناخته شده تری نسبت به سازمان و محیط آن استفاده خواهند کرد.
وی بیان کرد: سنجش و حسابداری پایداری سازمان ها به عنوان یکی از اصول مهم تجارت امروز، وظیفه و محصول حسابداری شناخته شده است. این نقش اطلاعات مالی و غیرمالی نشان می دهد که چگونه حسابداری مدرن با بهبود شفافیت و پاسخگویی با ارائه حساب بهتر از سه اصل و عامل جامعه، محیط زیست و اقتصاد به عنوان حسابداری شناخته می شود.
استاد دانشگاه مازندران در پایان گفت: چشم انداز حرفه حسابداری در صنعت حسابداری بدیهی است. تمامی واحدهای اقتصادی، بنگاه ها، شرکت ها و دستگاه های دولتی برای ثبت و گزارش گیری اطلاعات مالی به حسابدار نیاز دارند و فرصت های شغلی زیادی برای گسترش حرفه حسابداری وجود دارد و این امر توصیه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید