نیازهای صنعتی نباید از منابع آب آشامیدنی تامین شود


ساعت: 14:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904214

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به مصرف آب شرب در بخش صنعت به ویژه در صنایع و کارخانجات اطراف استان تهران گفت: نیاز صنایع نباید از منابع آب شرب تامین شود و این امر بر وزارت نیرو ضروری است. تعیین ضرب الاجل برای این صنایع برای تامین منابع در بازه زمانی تعیین شده، تامین آب جایگزین مانند فاضلاب به جای آب آشامیدنی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه بررسی مسائل آب، وزارت نیرو را موظف کرد برای جلوگیری از بحران کم آبی در شهرها و مناطق پرآب، طرح ها و برنامه های احتیاطی را به همراه اقدامات لازم تدوین کند. تمکن مالی برای اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بحران کم‌آبی این موضوع را مد نظر قرار دهید.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به مصرف آب شرب در بخش صنعتی به ویژه در صنایع و کارخانجات اطراف استان تهران اشاره کرد و تصریح کرد: نیاز صنایع نباید از منابع آب شرب تامین شود و این امر بر عهده وزارتخانه است. انرژی برای تعیین مهلت برای این صنایع در بازه زمانی تعیین شده تامین منابع آب جایگزین مانند پساب به جای آب آشامیدنی. در بخش کشاورزی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که استفاده از منابع آب آشامیدنی به حداقل ممکن کاهش یابد و اشتغال و تولید در این بخش تحت تاثیر قرار نگیرد.

مخبر از زحمات و اقدامات وزارت نیرو در دولت سیزدهم مردم برای مدیریت مطلوب بخش های تولید و مصرف آب و برق قدردانی کرد و تصریح کرد: برنامه ریزی وزارت نیرو به گونه ای است که مشکلی در حوزه تولید نداشته باشیم. برق رسانی در سال گذشته و موارد مربوط به تنش با آب مواجه شدیم که با تدابیر این وزارتخانه و همکاری مردم این موضوع حل شد. برای جلوگیری از کم آبی و استرس باید برنامه ریزی کرد که البته این امر مستلزم همکاری و همکاری جدی مردم است و جامعه باید بداند که خشکسالی مستمر مدیریت و برنامه ریزی را با مشکل مواجه کرده است.

در این جلسه که وزرای نیرو، کشاورزی، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشتند، وزیر نیرو گزارشی از خشکسالی سال های اخیر ارائه کرد و گفت: میزان خشکسالی در سال گذشته بی سابقه است. در سالهای اخیر و شرایط تداوم خشکسالی اثرات منفی کم آبی را به صورت تصاعدی نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، بر اساس پیش بینی های هواشناسی وارد سومین سال متوالی خشکسالی شده ایم و پاییز گرم و خشکی خواهیم داشت. بر این اساس اگرچه مخازن سدهای کشور در استان های مجاور رشته کوه های البرز و زاگرس از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند، اما برنامه ریزی های لازم برای غلبه بر خشکسالی مطابق با واقعیت های اقلیمی و با اولویت انجام شده است. آب آشامیدنی کشاورزی از ضروریات است.

همچنین در این جلسه گزارشی از تغییرات منابع آب تجدیدپذیر کشور در بازه های زمانی مختلف و تغییرات کسری مخزن تجمعی آب زیرزمینی ارائه شد. در این جلسه همچنین گزارشی از اقدامات وزارت نیرو در مدیریت منابع آب در سال گذشته و اقدامات جهادی برای تامین آب در بخش کشاورزی ارائه شد که بر اساس این گزارش با وجود خشکسالی و کمبود آب منابع در سال زراعی گذشته با مدیریت بهبود داشته است، محصولاتی مانند گندم و برنج تولید می کنیم و در تولید ذرت خوراکی به خودکفایی رسیده ایم.

ارائه گزارش وضعیت سدهای مهم کشور از دیگر بخش‌های این جلسه بود که بر لزوم مدیریت صحیح سدها در کشور با توجه به وابستگی آب شرب شهرها به آب‌های سطحی تاکید شد.

دیدگاهتان را بنویسید