نیاز به اصلاح روش ها و ایجاد تغییرات جدی

نیاز به اصلاح روش ها و ایجاد تغییرات جدی

روز جدید : حمید شجاعی: شاید کمتر کسی فکر می کرد که برخی جلسات گشت ارشاد با دختران و بانوان به جایی برسد که در این بین یک نفر جان خود را از دست بدهد و شرایط جامعه به هم بریزد. اما آنچه امروز در جامعه می بینیم، نگرانی های خاصی است که توسط مردم در مورد روندها، رویکردها و عملکردهای خاص مطرح می شود. در چند وقت اخیر برخی از روحانیون، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و اجتماعی، کارشناسان و اهل فن بحث هایی را درباره رویکرد گشت ارشاد و لزوم یا عدم حضور آن در جامعه مطرح کرده اند که همگی بر ناکارآمدی این نیرو تاکید می کنند. همچنین بسیاری بر این باورند که مسائلی مانند حجاب و حجاب در صلاحیت نیروی انتظامی نیست و کارشناسان باید در این امر ورود کنند. البته جای این انتقاد نیست که چرا نهادهای فرهنگی جامعه که کم نیستند به وظایف خود به درستی عمل نکنند و در نهایت در میان همه ایرادات پلیس هم می خواهد وارد شود. آنچه مسلم است جامعه امروزی دغدغه های خاص خود را دارد و شاید مهمترین آنها وضعیت معیشتی است که تعریف چندانی ندارد اما با همه اینها اگر رویکردهای مناسبی به مقوله حجاب و حجاب صورت گیرد، جامعه به این موضوع دست خواهد یافت. قبول کن. کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه متفق القول هستند که مشکلات فرهنگی و اجتماعی منعکس کننده رفتار اجباری نیست. بنابراین به نظر می رسد باید تغییرات جدی و اساسی در روند اقدامات و رویکردها ایجاد شود و پس از ارزیابی نحوه و نتایج کار گشت ارشاد، رویکرد صحیح تری در این مورد اندیشیده شود تا مبادا برانگیختن بدبینی جامعه، بلکه برای انجام کاری که قرار است انجام شود

ما نباید مردم را از عقایدشان بیگانه کنیم

اتفاقات اخیر در جامعه و اطراف پیرامون گشت توجیهی و کارکردهای آن باعث شد تا گفت و گوی ویژه خبری شبکه خبر برنامه ای را با عنوان «بایدها و نبایدهای حجاب و گشت توجیهی» به این موضوع اختصاص دهد. تلفنی مجلس و فعال سیاسی اصولگرا محمدصادق کوشکی و دو مهمان حجت الاسلام جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر و حجت الاسلام بیاتی، پژوهشگر حوزه عفاف و حجاب. در همین راستا پس از بحث مسعود المدیقیان مجری برنامه در مورد جایگاه گشت ارشاد و بحث انذار و امر به معروف، اظهار داشت: هر که می خواهد نیکی کند باید از مناسب ترین و علمی ترین روش استفاده کند. که اساس آن اسلام است.» این است که دین را به گونه ای ترویج کنیم که فرزندان ما از دین متنفر نباشند.وی افزود: باید سعی کنیم مردم را از عقایدشان بیگانه نکنیم، وقتی قانونی شرایط را بدتر می کند باید آن قانون تغییر کند. نماینده تبریز در مجلس با اشاره به درگذشت مهسا امینی گفت: باید به مردم به صراحت گفته شود که این موضوع چیست و ما مقصر نیستیم و شرایط را توضیح دهند، اینطور نیست که با هرکسی که می‌خواهد صحبت کند اینطور رفتار شود. مسعود مزیکیان اظهار داشت: اکنون اتفاقی افتاده است که باید به صراحت گفته شود، هرکس چیزی می گوید یا اعتراض می کند را نباید ضد نظام خواند و آن را به اروپا و آمریکا نسبت داد. بالا بدون توضیح، او گفت: “در جایی اتفاقی افتاد که در نهایت باعث ناراحتی مردم شد.” دولت تیمی را برای ارزیابی تعیین می کند و سپس نتایج را به وضوح به مردم اعلام می کند. وقتی شن و ماسه روی کفش کسی نیست، لازم نیست از شفافیت بترسید. اگر با این زن برخورد نشده است باید به صراحت بیان شود تا مردم از این التهاب خارج شوند و هیچ بهانه ای به دست رسانه های ضد انقلاب نیفتد.

گفتند گشت ارشاد صدای رئیسی را کم می کند

پس از پزشکان، محمدصادق کوشکی گفت: واقعیت این است که این قانون در حال حاضر پاسخگو نیست و فشار زیادی را به نیروی انتظامی وارد می کند، یعنی. نیروی انتظامی و قوه قضاییه به تعهدات خود در این قانون عمل نمی کنند. این فعال سیاسی اصولگرا خطاب به پزشکان گفت: کار نماینده مجلس سخنرانی نیست، قانون گذاری است. اگر نمایندگان دغدغه داشتند، سخنان خود را به طرح تبدیل می کردند و راه بهینه این بود که آن طرح را به پژوهشگاه سفارش دهند و سپس طرح را تصویب و تبدیل به قانون کنند. در آن زمان، پلیس از انجام این بحث کنار گذاشته شد. و افزود: مشکل اینجاست که وقتی نمایندگان به وظیفه قانونی خود عمل می کنند صحبت می کنند و کلی گویی می کنند. پس از سخنان مهمانان برنامه نوبت به عمرو به معروف منشی سابق ستاد و ناهی منکر رسید تا نظرات خود را در مورد بحث گشت ارشاد و مسائل مربوط به آن بیان کنند. خجت الاسلام جلیل محبی بیان کرد: سیاست در کشور ما به گونه ای است که اتفاق ناگواری مانند فوت خانم امینی رخ می دهد و بعد شروع به صحبت می کنیم و اینطور نیست که تصمیم بگیریم و همان تصمیم را اجرا کنیم. گفت: این اصلا امر به معروف و نهی از منکر نیست. نیروی انتظامی وظیفه انتظامی دارد و زیر نظر مدعی العموم فعالیت می کند. امر به معروف و نهی از منکر شرایط خود را دارد و ما صد بار به مردم گفته ایم که امر به معروف در اولویت است. دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: در سال 98 جلسه ای در دفتر رئیس قوه قضاییه تشکیل شد که در این خصوص تصمیماتی ارائه شد. وی تصریح کرد: وقتی اتفاقی می افتد و بر اساس آن اتفاق صحبت می کنید، تصمیم گیری ها و تصمیم گیری ها لحظه ای، آنی است و در بحران ها حرفی شنیده نمی شود.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید