نیت واقعی یا مظهر عصیان؟!

نیت واقعی یا مظهر عصیان؟!

روزنو: سوءقصد به مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق در ساعات اولیه بامداد یکشنبه واکنش های بسیاری را برانگیخت. اگرچه تقریباً تمامی کشورهای جهان، از ایران گرفته تا ایالات متحده، ترور مصطفی القاظمی، نخست وزیر عراق را محکوم کرده اند، اما بررسی این رویداد نشان از اختلاف نظر بسیار عمیق دارد، در حالی که همه بازیگران منطقه، بین المللی و جهانی سیاست اصل موضوع را محکوم کرده است، اما در زمان محکومیت، طرف مقابل ذی نفع یا عامل مؤثر در آن واقعه است. تصور کن.

داستان از این قرار است که …

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق از یک سوء قصد نافرجام جان سالم به در برد. ماجرا از این قرار است که با سه پهپاد که دو فروند از آنها توسط نیروهای امنیتی سرنگون شد، تلاش برای ترور نخست وزیر عراق صورت گرفت. شش تن از محافظان نخست وزیر بر اثر انفجار پهپاد در محل اقامت وی ​​در منطقه سبز زخمی شدند. اما نخست وزیر آسیبی ندید. ترور نافرجام الکاظمی پس از آن صورت گرفت که انتخابات پارلمانی جنجالی این کشور اعتراضاتی را برانگیخت. الجزیره در گزارشی در 7 نوامبر نوشت که برخی منابع به رویترز گفتند که اگرچه نخست وزیر آسیبی ندیده است، اما حداقل شش محافظ وی در حمله پهپادی روز یکشنبه (7 نوامبر) مجروح شدند. الجزیره همچنین می نویسد که نیروهای امنیتی دو پهپاد را در این منطقه سرنگون کردند. اما سومین پهپاد موفق شد وارد منطقه سبز شده و عملیات خود را انجام دهد. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را که القاظمی آن را “بزدلانه” توصیف کرد، بر عهده نگرفته است.

روزنامه های صبح ایران

«حمله پهپادی به اقامتگاه نخست وزیر عراق» موضع خاصی ندارد. این روزنامه تنها به تشریح این حادثه پرداخته و به واکنش ها به این حادثه پرداخته است.

> “توطئه نظامی قبیله ای قصد ترور نخست وزیر را دارد”

در کنار روزنامه های سازندگی، همشهری، فرهیختگان و هفت صبح که اساسا واکنشی به این خبر نشان ندادند. روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با حسن هانی زاده نوشت: توطئه برای جنگ قبیله ای با ترور نخست وزیر. هانی زاده، تحلیلگر مسائل خاورمیانه به آرماند ملی گفت: در آستانه تشکیل پارلمان عراق و احتمال اجرای قطعنامه سال گذشته برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، آمریکایی ها قصد دارند نوعی درگیری فیزیکی در خیابان ها ایجاد کنند. و در شهرهای عراق ایران نیز به قدرت نزدیک است، بنابراین به نظر می رسد آمریکا و برخی رژیم های منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی در پس حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق قرار دارند. آمریکایی ها تجربه زیادی در راه اندازی جنگ فرقه ای در منطقه دارند. اتفاقی که در افغانستان افتاد
در حال حاضر در عراق اجرا می شود. در واقع آمریکایی ها سناریوهای مشابهی در منطقه از جمله دخالت اقوام مختلف در عراق و حذف جریان های اقتدارگرا و مرتبط با ایران از عرصه عملیاتی و سیاسی در منطقه ایجاد کرده اند و اکنون اتهاماتی علیه جریان های نزدیک به ایران مطرح شده است. که سناریوی جنگ فرقه ای و تفرقه توسط آمریکا و برخی رژیم های منطقه ایجاد شده است.»

آفتاب یزد به نقل از محسن جلیلوند می گوید: «شاید خود بازی الکاظمی باشد» و در متن مصاحبه به دو احتمال یعنی ساختگی یا واقعی بودن ماجرا اشاره می کند.

اعتماد با تیتر: «ترور نافرجام امن ترین نخست وزیر» بر دو عبارت «شکست خورده» و «امن ترین» تاکید می کند و مخاطب خود به خود انگیزه های لازم را از این عنوان و عبارات موجود دریافت خواهد کرد.
ایران در تیتر خبری «عراق در آستانه یک بحران بزرگ» است که بحران اخیر عراق را مقدمه ای برای یک «بحران بزرگ» می نویسد.

چرا حمله مشکوک است؟

کیهان با اینکه تیتر «ترور نافرجام نخست وزیر عراق» را انتخاب کرد، با افزودن دو عبارت «واقعی» یا «دراماتیک»، خواننده را به خواندن متن تحلیلی این خبر تشویق کرد.

این روزنامه با طرح این سوال که چرا این حمله مشکوک است؟ او پاسخ داد: اما چرا این حادثه مشکوک است؟ برخی از رسانه های نزدیک به عربستان از همان ابتدا مقاومت عراق را مقصر دانستند در حالی که هرگونه ناامنی و بی ثباتی در عراق آشکارا در تضاد با منافع مقاومت است که برای تامین امنیت این کشور ده ها شهید و جانباز تقدیم می کند. واکنش سریع برخی از عناصر غربگرا، رسانه ها و گروه های پهپادی به منزل القاظمی و اتهامات گروه های مقاومت درگیر در عملیات، سوالی است که بر ابهام این رویداد مشکوک می افزاید، به ویژه اینکه اظهارات مشابه در رسانه های منطقه در سطح بین المللی بازتاب پیدا کرده است. . این نکته نیز حائز اهمیت است که سرکوب خونین اعتراضات به نتایج انتخابات که مصطفی کاظمی را تحت فشار قرار داد، با این اتفاق حاشیه ساز شد! معترضان در عراق تاکنون به صورت مسالمت آمیز خواستار نتایج انتخابات شده اند، اما نیروهای امنیتی در تظاهرات روز جمعه به حمله و کشته و زخمی شدن گروهی از مردم پرداختند که نشان داد برخی از آنها تمایلی به گوش دادن به اعتراضات مسالمت آمیز نداشتند و با شلیک گلوله پاسخ دادند. اما این به اصطلاح هجمه کل بحث انتخابات را تحت الشعاع قرار می دهد. علاوه بر این، در حالی که کمیسیون حقیقت یاب برای بررسی وقایع خونین روز جمعه بغداد و تلاش برای شناسایی عاملان و عاملان کشتار معترضان تشکیل شده بود، حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق قطعاً حوادث روز جمعه را حذف کرد و معترضان را نادیده گرفت. این نتیجه انتخابات خواهد بود و به نفع آنها نخواهد بود. علاوه بر موارد ذکر شده، انفعال پدافند آمریکایی «سیرام» که در سفارت عراق در بغداد مستقر است و با کوچکترین تحرکی در آسمان پایتخت عراق واکنش نشان می دهد نیز از سوالاتی است که بر این موضوع می افزاید. ابهام در این حادثه همه این دلایل تهمت حمله را تقویت می کند و بر ادعاهای حزب الله تأکید می کند. »

> هدف؛ آیا ایران را مقصر بدانم؟!

جام جم می نویسد: «نقش ارتش مخفی در بحران عراق» اما شرق از زاویه دیگری به آن نگاه می کند.
– ایران و زلزله پیش از انتخابات عراق
– حمله به کاظمی مقصر ایران بود
– تلاش ناموفق برای برکناری نخست وزیر عراق در حمله پهپادی
– قتل یا نمایش قصد
حسن رویوران، کارشناس عراق و خاورمیانه گفت: «فکر نمی‌کنم سه گزینه دیگر برای این حمله وجود داشته باشد».
یکی از گزینه ها این است که حریفان کاظمی وارد عمل شوند. اما اکنون مخالفان آقای کاظمی کاملا قانونی عمل می کنند و به انتخابات اعتراض می کنند و به کمیسیون انتخابات می گویند که اعتراض کرده اند و در اطراف منطقه سبز نشسته اند. علیرغم اینکه دولت آمد و خیمه های آنها را آتش زد و با سلاح به آنها حمله کرد و کشته و زخمی شد، آنها همچنان از حقوق خود طبق قانون استفاده می کنند و هیچ کار غیرقانونی انجام نداده اند. به همین دلیل این عمل ناروا نمی تواند از جانب آنها باشد.
گزینه دوم این است که آیا آقای کاظمی ممکن است خودکشی کرده باشد؟ ممکن است؛ علاوه بر این، آقای کاظمی اکنون مرتکب اعمال غیرقانونی بسیاری شده است. به مردم ظلم کرد. این حق اعتراض مردم است و قانون اساسی آن را تضمین کرده است. در شرایطی که او در مقابل مردم قرار دارد می توان موضوع را تحت الشعاع این واقعه پوشاند و تحت الشعاع قرار داد و برای سرکوب مردم و اراده مردم برای عدم تمکین اقدامات بیشتری انجام داد. اکنون معترضان پیش از انتخابات چیزی جز سرشماری دستی نمی خواستند. چرا شمارش دستی انجام نمی شود؟ چرا مردم نباید واکنش نشان دهند و اعتراض کنند؟ بنابراین ممکن است این حادثه برای توجیه همه این رفتارهای غیرقانونی دولت اتفاق افتاده باشد. مثلاً دادن سه میلیارد دلار برای اقلیم کردستان، خارج از بودجه و با این عنوان که در اربیل سیل و باران آمد. منظورش را نمی فهمم اصولا این دولت خارج از قانون بودجه نمی تواند این پول را بدهد. بودجه باید به تصویب مجلس برسد.

  • سناریوی سومی که ممکن است اتفاق بیفتد این است که آقای کاظمی مأموریت هایی داشته و انجام داده است و حالا کسانی که این مأموریت ها را به او داده اند می خواهند او را برکنار کنند. همانطور که در مورد حریری اتفاق افتاد، بسیاری از افراد مأموریت پس از اعدام حذف شدند و حذف آنها به شورش منجر شد. این هم یک فرصت است. بنابراین آنچه در حال رخ دادن است قطعاً نوعی تلاش برای ایجاد شورش در عراق است و این رفتار یعنی رفتار حذفی، چندان رفتار تدافعی نیست. نیروهایی که به اصول اخلاقی پایبند هستند، بعید است که چنین رفتاری را تأیید یا تأیید کنند.
  • شلیک پهپاد به خانه خالی القاظمی!

  • ابتکار تیتر: «نمایش ترور یا شورش جدید» مناسب است و روزنامه جوان با افزایش «خانه خالی» این تیتر را انتخاب کرد: شلیک پهپاد به خانه خالی القدیمی منطقه سبز هدف قرار گرفت. توسط سه پهپاد انفجاری در ساعات اولیه صبح یکشنبه؛ این حمله یک روز پس از حوادث مشکوک مربوط به تجمعات انتخاباتی در عراق صورت گرفت. مصطفی القدیمی از حمله تروریستی نیمه شب جان سالم به در برد زیرا در زمان حمله در محل اقامت خود نبود. این موضوع باعث گمانه زنی هایی در مورد ترور نخست وزیر 54 ساله شده است که برای تمدید دوره دوم ریاست جمهوری خود بلند شده است. همه گروه های عراقی، همسایگان، ایران و ایالات متحده این قتل را محکوم کرده اند. ».
  • > ترور برای معترضان خوب نبود!

  • خراسان در یادداشتی با عنوان «قتل و چند سناریو» گفت: واقعیت این است که حمله پهپادی به قظمی در شرایطی صورت گرفت که سران گروه های سیاسی بیت شیعه در پی حوادث خشونت آمیز روز جمعه هستند. از حوادثی که منجر به بی‌ثباتی و ایجاد فضای متشنج برای استثمار عراقی‌ها توسط بیگانگان و دشمنان می‌شود، اجتناب کنید.
    آنها مواضع بسیار روشن و حتی احتمال توطئه ای برای تضعیف منافع عراق و روند صلح داشتند.
    اعتراضات دموکراتیک مردم اعلام شد. بنابراین، طرح ترور نخست وزیر نه تنها در نتیجه انتخابات نتوانست از منافع معترضان برای پیگیری مسالمت آمیز شکایات آنها محافظت کند، بلکه حتی با اهداف معترضان برای ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم کاملاً در تضاد بود. خواسته های تقلبی آنها. شمارش آرا به صورت دستی از سوی دیگر، علیرغم اعتراض به نتایج انتخابات و ادعای تقلب در روند حفظ و شمارش آرا، جنبش های مقاومت همچنان با نتایج کنونی جایگاه قدرتمندی در مجلس آینده خواهند داشت، بنابراین امکان تشکیل دولت بدون احتساب آرا وجود دارد. آی تی. از سوی دیگر، الکاظمی که در روزهای اخیر از نخست وزیری فاصله گرفته است، ممکن است علاقه شخصی به این تحرکات خطرناک داشته باشد. علاوه بر این، رویداد اخیر را می توان در زمینه تحریک بی قانونی و هرج و مرج توسط گروه های مقاومت ارزیابی کرد.
  • > “شب های هالیوود در بغداد”

  • روزنامه رسالت با تیتر «خطاب انحرافی در بغداد» مسیر خاصی را دنبال می کند. روزنامه شهروند تیتر یک «شورش جدید در عراق» است. قدس نوشت: «قتل یا فرار» و البته قتل را مشکوک تشخیص داد. دموکراسی روزنامه دیگری است که با تیتر «ظن ترور الکاظمی» به این موضوع پرداخته است. اما «شب های بغداد در بغداد» عنوانی چند لایه و چند وجهی است که هم شب های مرموز و معروف بغداد و هم هالیوود را بررسی می کند که به این نتیجه می رسد که یک نمایش تماما آمریکایی است. این روزنامه در بخشی از گزارش خود ضمن تمسخر «عربستان سعودی» با تیتر: «کارگردان نمایش مشکوک!» محمد الحمد، تهیه کننده و مجری شبکه ماهواره ای آفاق در توییتر خود به طور مستقیم به عربستان اشاره کرد: اولین رسانه ای که این حادثه را پوشش داد، شبکه سعودی الحدث بود که تلاش کرد با اظهارات قیس الخزعلی در مخالفت با دولت الکاظمی مقابله کند. العربیه نیز قبل از هر رسانه دیگری سعی کرده عراق را اغوا کند، پس باید دید چه کسی سود خواهد برد و آنگاه خواهید فهمید که این یک نمایش ارزان قیمت بوده است. اتفاقی که در منطقه سبز افتاد، نمایشی بود با کارگردانی معروف و دلیلش واضح، اما دوست من کارگردان! پهپاد وارد منطقه سبز شد اولین رسانه ای که به این موضوع پرداخته، حدیث سعودی است، آژیر سفارت آمریکا (پس از حمله) به صدا در می آید… نه! توصیه می کنم با بالیوود قرارداد ببندید! »
    سیاست روز روزنامه دیگری است که به صورت تحلیلی به این موضوع پرداخته و تیتر «از اتهامات مقاومت تا پروژه جنگ داخلی» را برگزیده است.

دیدگاهتان را بنویسید