هتل کوبورگ در حال خاموش کردن یک روز جدید است

هتل کوبورگ از کار افتاده است

روز جدید مذاکرات در وین برای احیای برجام از ماه مارس گذشته متوقف شده و تاریخ جدیدی برای دور بعدی آن تعیین نشده است. این در حالی است که واشنگتن در آخرین ارزیابی خود از سرعت فعالیت های هسته ای ایران، زمان فرار هسته ای ایران را چند هفته تخمین زده است. در عین حال، برخی ناظران سیاسی بر این باورند که با ادامه روند کنونی و به بن بست رسیدن مذاکرات، تعامل برای احیای برجام ممکن است برای همیشه از بین برود. در حال حاضر از سرگیری مذاکرات هسته ای و لغو تعلیق مذاکرات ایران با غرب به منظور بازگشت به توافق هسته ای به شدت با موضوع حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی آمریکا مرتبط است. . این چالش اساسی به حدی جدی شده است که به گفته برخی رسانه‌ها، اگرچه پس از چندین دور مذاکره دیپلمات‌های مذاکره کننده در وین برای بازگشت به برجام به توافقی اساسی دست یافتند، اما اختلافات بین دو طرف بر سر موضع سپاه پاسداران، نتیجه نهایی را با مشکل مواجه کرده است. و عملاً نتیجه همه تلاش ها را در آستانه شکست کامل و امکان پیشرفت بیشتر قرار می دهد. بر این اساس، ممکن است ادامه روند پایان مذاکرات، توافقات اولیه در این زمینه را به حاشیه ببرد و با افزایش فضای تنش میان ایران و آمریکا، الزامات جدید دیگری را بر کشورهای احتمالی تحمیل کند. در همین حال، پولیتیکو اخیراً به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که مذاکرات هسته ای برای احیای برجام به بن بست رسیده و با توجه به بی میلی ایران برای کاهش نگرانی های امنیتی آمریکا و فشار دموکرات ها و دموکرات ها، «بسیار بعید» است. دولت بایدن به عنوان بخشی از مذاکرات، سپاه را از لیست تروریست ها خارج خواهد کرد. پولیتیکو در گزارشی نوشت: دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای، علیرغم دستیابی به توافقی تقریباً 27 جانبه که آماده اجراست، همچنان در مورد آخرین موضوع مناقشه ایران و آمریکا یعنی وضعیت سپاه پاسداران عقب‌مانده هستند. . در گزارش خود به نوشته این نشریه، آمریکا اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی را مشکل پسابرجام می داند و از این رو تهران را عاملی کلیدی در ایجاد بن بست در روند مذاکرات می داند. بر اساس این گزارش، یکی از مقامات آمریکایی مطلع به پولیتیکو گفت: موضع آمریکا این است که اگر ایران با برداشتن گام‌های مشخص برای کاهش نگرانی‌های امنیتی خارج از برجام موافقت نکند، واشنگتن از ایران نیز می‌خواهد نام سپاه را حذف کند. لیست تروریسم را بررسی نخواهد کرد. به گفته این مقام آمریکایی، دولت بایدن نیز با مقاومت سیاسی در داخل است تا سپاه را از لیست تروریست ها خارج کند. بنابراین به گفته این مقام سیاسی، دولت بایدن در این مرحله در چارچوب مذاکرات برجام بسیار بعید است که چنین کاری انجام دهد. پولیتیکو ادامه داد: باید از هدف قرار دادن آمریکایی ها در منطقه خودداری کند و از مقامات سابق آمریکایی که مسئول تصمیماتی مانند ترور قاسم سلیمانی بودند، انتقام بگیرد، اما ایران از دادن چنین امتیازاتی خودداری کرده است.

در همین راستا، پرویز اسماعیلی، سفیر ایران در کرواسی، چند روز پیش در مصاحبه با رادیو ملی این کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران، گفت: وین. روابط ما با آمریکایی ها از طریق اتحادیه اروپا بوده و هست. حدود 11 ماه است که در حال مذاکره فشرده بوده ایم و به متن جدیدی رسیده ایم که تا حد زیادی اجرای کامل برجام و عدم خروج یا نقض آن توسط اعضا را تضمین می کند. ما به دیپلماسی اعتقاد داریم و هنوز ناامید نیستیم. می توان گفت ما، اروپا، چین و روسیه در نقطه توافق هستیم. دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد.»

او همچنین موافق است که قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه آمریکا مانند قرصی سمی برای دستیابی به یک توافق جدید است. او گفت: «شما می گویید «قرص سمی»، من می گویم «حیوانات». این تصمیم تله ای بود که ترامپ برای دولت بعدی گشود. این به رئیس جمهور است که از این تله خارج شود و نشان دهد که او واقعاً بایدن است، نه ترامپ. اسماعیلی افزود: تحریم سپاه پاسداران به عنوان نیروی نظامی رسمی ایران و قرار گرفتن آن در لیست سیاه موسوم به اقدامی عجیب و نقض فاحش قوانین بین المللی بود. دولت آمریکا باید اشتباه دولت آمریکا را جبران کند. بنابراین، دولت آقای بایدن تنها مسئول هرگونه تاخیر در توافق است. ایالات متحده باید به طور کامل به توافق 2015 بازگردد و تمامی اقدامات خصمانه و تحریم های اعمال شده توسط ترامپ از جمله خروج کامل سپاه از لیست سیاه را حذف کند. آنها باید صادق باشند و دیگر به سوء استفاده از اقدامات ترامپ علیه ما فکر نکنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش روسیه در توقف مذاکرات هسته‌ای در تلافی تحریم‌های غرب به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، گفت: مذاکرات چند جانبه با قدرت‌های جهانی موضوع پیچیده‌ای است و طبیعی است که نه تنها روسیه، بلکه همه کشورهای مذاکره‌کننده سازمان ملل برای امنیت باید ابتدا باید مذاکره کنند. منافع ملی خود را دنبال کند. از سوی دیگر، امنیت و ثبات بین المللی روندی تدریجی است و باید قدم به قدم و با حوصله پیش رفت. پیوند برجام به هر بحران دیگری مانند جنگ اوکراین از هر دو طرف گامی در مسیر اشتباه است. این در شرایطی است که تقابل روسیه و آمریکا بر سر اوکراین به یکی دیگر از موضوعات جدید در مذاکرات هسته ای ایران با غرب تبدیل شده است. من روز پنجشنبه از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در خاورمیانه نقل کردم که گفت اجازه دادن به روسیه برای همکاری با ایران در پروژه های غیرنظامی هسته ای نوعی سازش برای ایالات متحده است. وی گفت: «تلاش‌های روسیه برای احیای توافق هسته‌ای با ایران در تضاد با تحریم‌ها علیه این کشور به خاطر فعالیت‌هایش در اوکراین نیست». بلینکن گفت: «آنچه روسیه در رابطه با توافق احتمالی در صورت بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام خواهد داد، با تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین مغایرت ندارد». وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: روسیه پس از توافق می تواند یک رآکتور هسته ای 10 میلیارد دلاری در ایران بسازد که راکتوری اتمی مقاوم در برابر اشاعه هسته ای است. به گفته بلینکن، این بدان معناست که هر چیزی که در راکتور یا از طریق آن تولید می شود، نمی تواند به طور موثر برای ساخت سلاح هسته ای استفاده شود. وی افزود: «این یک موضوع امنیتی بسیار مهم برای ایالات متحده است. از سوی دیگر، موج مخالفت ها در واشنگتن با حذف سپاه از فهرست تروریست های آن کشور نیز گسترش یافته و پنجره کاخ سفید را برای حل این مشکل تنگ کرده است. در این روند، تعدادی از سناتورهای جمهوری خواه و همچنین برخی از سناتورهای ارشد و با نفوذ حزب دموکرات بایدن، کاخ سفید را تحت فشار قرار دادند تا چنین امتیازاتی به ایران ندهد. جو مانسین سناتور دموکرات اخیرا در نامه ای به آنتونی بلینکن نوشت: «مثلاً سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است. وی با اشاره به تمایل متحدان غربی برای استفاده از نفت و گاز ایران به عنوان جایگزینی فوری برای انرژی روسیه، گفت: ما نباید در استفاده از کاهش تحریم ها برای کاهش چالش های فعلی انرژی خود کوته بین باشیم.

هفته گذشته، نمایشگاه واشنگتن فیر بیکن گفت گروهی از اعضای جمهوریخواه کنگره در نامه ای به کاخ سفید گفتند: «دولت بایدن تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران و میلیاردها دلار درآمد به ایران را قبل از دستیابی به توافق کاهش داد. به عنوان مثال، چین از زمان روی کار آمدن جو بایدن 22 میلیارد دلار نفت تحریم شده از ایران خریداری کرده است. در این گزارش همچنین در نامه ای انتقادی آمده است: «بایدن همچنین برخی تحریم ها علیه ایران را لغو کرد و به کشورهایی مانند چین و روسیه اجازه داد تا بخش هایی از زیرساخت های هسته ای تهران را بسازند، اقدامی که برای ایران یک امتیاز است. هدف از این توافق تشویق این کشور است.» ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: «ما هنوز قصد سفر به وین را نداریم. تنها در صورتی که ایران آماده نهایی کردن توافقنامه بدون طرح مسائلی باشد که خارج از چارچوب است. اگر چنین باشد، ما معتقدیم که می‌توانیم در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به بازگشت متقابل به شورای امنیت سازمان ملل برسیم.

از سوی دیگر، ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر کوتاه شدن زمان فرار هسته ای ایران به چند هفته به چالش جدیدی برای کاخ سفید تبدیل شده است. وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که زمان فرار هسته ای ایران تنها چند هفته است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «وزیر خارجه گفت که این موضوع چند ماه نیست، اما متأسفانه چند هفته است. این برای ما به عنوان یک پیشنهاد بلندمدت قابل قبول نیست. به همین دلیل است که ما هنوز در تلاش هستیم تا ببینیم آیا می توانیم به نتیجه ای برسیم یا خیر. اما همانطور که قبلاً گفتیم، ما به یک اندازه برای هر دو آماده هستیم، جهانی که در آن موفق هستیم و جهانی که در آن باید به دنبال ابزارها و روش‌های دیگری باشیم که مطابق با تعهد رئیس جمهور باشد.»

با این حال باید اذعان داشت که موضوع حذف سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی تنها عامل توقف مذاکرات و برخی تحولات اخیر در روابط سیاسی بین الملل در پی حمله روسیه به اوکراین و تحریم های متعدد واشنگتن علیه روسیه نیست. دامنه اختلافات کشور با غرب بر سر میز مذاکره نیز گنجانده شده است. از سوی دیگر، ناکامی ایران در آزادسازی برخی از دارایی های بلوکه شده خود در کشورهایی مانند کره جنوبی، بخشی دیگر از این چالش است. دولت جدید ایران به دنبال کاهش برخی انتقادات و پاسخگویی به افکار عمومی درباره نتیجه مذاکرات با برجام و تلاش های انجام شده در آن دوره با آزادسازی بخشی از آن دارایی است. مذاکرات را توجیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید