هزینه های خاموش کردن چراغ شفاف روز جدید

هزینه های خاموش کردن چراغ شفاف روز جدید

رضا صادقیان – اجاره یک ملک رهنی و یک دامداری بزرگ وابسته به آن در شهر قزوین از عروس خجت الاسلام خمیشی از پرده بیرون آمد; رئیس سازمان خیرین در کشور در شبکه های اجتماعی و رسانه ها جایگاه گسترده ای داشت.

تردیدی نیست که دلایل پیدایش رانت، رانت خواری و رانت خواری خاص و خاص به چرایی ظهور آن در ساختار اقتصادی مربوط می شود. نکته اینجاست؛ زمینه های رانت خواری از قبیل ملک، زمین، دام، کوه، جنگ، قیر، طلا، دلار، خودرو، لاستیک، کاغذ، مرغ و گوشت قرمز، لوازم خانگی و… در چه شرایط اقتصادی شکل می گیرد؟

اول: نه تنها مشکل املاک رهن شده در شهر قزوین، بلکه اینکه آیا زیرساخت های لازم با تاکید بر نظارت بر جریانات مالی، ثبت کامل قراردادها و اسناد مالی نهادهای مختلف در اختیار مردم قرار می گیرد و می توان نظارت بر جزئیات برای کارشناسان و نهادهای نظارتی؛ هیچ یک از سازمان ها نمی توانند زمین، کارخانه ها و ساختمان های موقت یا اداری را با تعیین حیاط های کوچک و بزرگ به بهانه های واهی برای چاق شدن آقازاده ها و سایر رانت خواران به حراج بگذارند و در دفاع از این اخاذی ها و زیاده خواهی ها با زبانی آشکار و بی پروا اظهار نظر کنند.

پس از آن هیچ یک از بانک ها قادر به پرداخت وام بدون بهره به کارکنان خود و انباشت خانه های خالی نخواهند بود.

.
مشکل مهم در ساختار مالی و قراردادی سازمان ها و مؤسسات مهم، عدم شفافیت در مبادلات مالی و غیرمنقول است، مشکلی که باعث می شود حتی اشخاص حقوقی نیز به دنبال سود و منفعت برای نزدیکان خود باشند.

ثانیاً: چندی پیش وزیر اقتصاد در نامه ای به رئیس هیأت تشخیص نظام و هیأت نگهبان در خصوص تصویب و اجرای «طرح مالیات بر درآمد سرمایه» و پیامدهای مؤثر حذف، تذکرات لازم را داده بود. وثیقه از معاملات ملک، زمین و اتومبیل. این طرح در حال حاضر برای بازنگری به مجلس بازگشته است.
اما واقعیت این است که تعداد زیادی از فعالان بازار تمایل به عدم شفافیت، مخفی نگه داشتن میزان دارایی و اجتناب از پرداخت مالیات با ترفندهای قانون دارند.

سوالی که سندی به نام قرارداد را حتی بر روی کاغذ بی نام و نشانی می چرخاند و اعتبار قانونی دارد و اساس سفته بازی و میانجی گری و دلالی را تقویت می کند. این در مورد خانه های خالی به وضوح قابل مشاهده بود. افرادی که خانه های خالی داشتند و گاه صاحب بیش از 100 ملک بودند، در کمتر از یک هفته با ارائه سوگندنامه ها از پرداخت مالیات در روز روشن فرار کردند.

مهمترین چیز هنگام نوشتن یک قول، مخفی نگه داشتن آن است. به تصویر برگه های تعهد ملک قزوین نگاه کنید. ارتباط اموال معامله شده از نقطه نظر مشارکت مالی بسیار بالا است.

علاوه بر این، افرادی که امضای آنها به آن چسبیده است، تأثیرگذار هستند، اما تا زمانی که مشکل مشخص نشد، هیچکس جز کارمندان از آن و چرایی آن خبر نداشت، گویی اساساً معامله ای صورت نگرفته است. همه اینها به معنای عدم شفافیت است، یعنی توزیع رانت و شکل دادن به فسادی که وجود دارد اما در زمان وقوع قابل مشاهده نیست.

سوم: یکی از برنامه های مسکوت مجلس یازدهم «طرح شفافیت مالی در کشور» است. نتیجه این طرح و نحوه اجرای آن در ساختار اجرایی و نظارتی کشور هنوز مشخص نیست، طرحی که با اجرای آن از طریق سامانه های یکپارچه، امکان نظارت بر روابط علی، مالی، ملکی و میزان آن فراهم می شود. دارایی های واقعی اشخاص حقیقی

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی و ناظران بازار، اجرای چنین طرحی در کشور بیش از نان شب اجباری است. برای ایجاد شفافیت مالی نیاز به چنین طرحی است نه اجرای قوانین حمایت از افشاگران که در مقایسه با سطح مفاسد اقتصادی طرحی بسیار ناچیز، کوچک و ناکافی است. پیگیری طرح هایی مانند افشاگری و حمایت از افشاگران برای برداشتن گام هایی در جهت شفافیت مالی، شوخی بیش نیست.

چهارم: هزینه های محقق نشده این گونه طرح ها در نهایت پای ساختار سیاسی نوشته می شود. شاید و احتمالاً اخباری مبنی بر تخریب ویلاهای غیرمجاز، دستگیری مدیران کل موسسه خیریه، دستگیری مدیران سازمان صمت، دستگیری بیش از حد بدهکاران بانک، محاکمه و اعدام شیطان ساکه، … دلار و قیر و حبس یکی از جویندگان رانت و مصاحبه و برگزاری همایش نظام سلامت از دید فعالان رسانه ای چند صباحی شاید مفید باشد اما گرفتن هر کدام از این مسیرها راه برون رفت از شرایط امروز نبوده و نیست.
دستیابی به شفافیت از طریق دستگیری، تعقیب و زندانی کردن مجرمان مانند گذشته مفید نخواهد بود. لازم است با رصد دقیق اطلاعات و تراکنش های مالی اشخاص حقیقی و کلیه سازمان های مرتبط با ساختار دستگاه های اجرایی، حقوقی و قضایی در راستای شفاف سازی، حذف دلالی، واسطه گری، حذف وعده ها و اسناد دروغین و جلوگیری از احتکار گام برداشت. در غیر این صورت با تغییر افراد و حتی نصب تمیزترین و ضدفسادترین مدیران ارشد تا زمانی که دروازه های فساد و رانت بسته نشود راه به جایی نخواهیم برد.

پنجم: برای درک بهتر شرایط امروز و هزینه عدم شفافیت کافی است به شاخص های جهانی نگاه کنیم.
اطلاعات منتشر شده توسط سازمان شفافیت بین‌الملل درباره «شاخص ادراک فساد ۲۰۲۲» و رتبه ۱۴۷ ایران در بین ۱۸۰ کشور بسیار نگران‌کننده است. یادداشت مهم؛ شاخص ادراک فساد، فساد را اندازه گیری نمی کند زیرا فساد یک پدیده پنهان است و وقوع آن را نمی توان به راحتی شمارش یا اندازه گیری کرد. شاخص CPI یا Corruption Perception Index به سادگی درک عمومی از فساد را اندازه گیری می کند.

گاهی تصور فساد بیش از واقعیت موجود است و گاهی کمتر از آن. آنچه از اطلاعات این شاخص به دست می آید نامطلوب و نسبتاً بحرانی بودن آن در کشور است. از اوایل دهه 1980 که جایگاه ایران در بین کشورها 78 بود (هر چه تعداد کشور کمتر باشد، شاخص فساد کشور مساعدتر و به عبارتی فساد کمتر) این جایگاه در سال های 88 تا 90 و در اوج سود نفت بود. به بالاترین سطح رسید و در رتبه 168 قرار گرفت.

بر اساس آخرین آمار، ایران در جایگاه 147 قرار دارد. درک این موضوع زمانی دشوارتر می شود که متوجه شویم پس از ایران کشورهایی مانند افغانستان، کامبوج، گواتمالا، هندوراس، تاجیکستان، عراق، سودان، کنگو، زیمبابوه و غیره قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید