کرونا چگونه یادگیری زبان مادری را در مدارس به چالش کشید؟ / سعی کنید چراغ های کلاس را خاموش نکنید

ساعت: 15:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799207

ظهور تاج در جهان به ویژه در کشور ما جدا از آفات و ضربات مخربی که بر حوزه های مختلف وارد می کند، بیشترین آسیب را به حیطه فرهنگ و نظام آموزشی به گفته کارشناسان وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ در کشور ما نزدیک به دو سال بود که درهای مدارس در تمامی مقاطع و حتی دانشگاه ها بسته بود و روند یادگیری بر اساس مشکلات موجود در فضای مجازی و پیام رسان ها بود که اصلاً برای اهداف آموزشی معلمان و دانش آموزان برنامه ریزی نشده بود.

اما معلمان گرانقدر در گذران وقت اهتمام قابل تحسینی به خرج دادند و از هر جهت برنامه درسی را از هر لحاظ رعایت کردند و اجازه تعطیلی کامل مدارس را ندادند.

در آغاز بحران تاج، یعنی. در روزهای پایانی سال 1398 امید می رفت با شروع فصل تابستان و گذشت یکی دو ماه از این بحران و بیماری نوپدید غلبه کرده و کلاس ها به حالت عادی بازگردد.

2aa10d5b 039f 4c26 a1e1 eb2b024e2efc خبر خاکستری

متاسفانه این امید تا دو سال جواب نداد و با تحقق واردکنندگان واکسن و واکسیناسیون گسترده در کشور، رفته رفته از تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کاسته شد و در نهایت با آبی شدن همه شهرهای کشور و تعداد جان باختگان کرون. زیر پنجاه نفر در روز کلید بازگشایی مدارس در اوایل دسامبر بودند و تقریباً تمام کلاس‌ها بازسازی شدند.

با این حال، پنج روز پس از بازگشایی مدارس سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیانیه‌ای از شناسایی سویه Omicron خبر داد که در آفریقای جنوبی کشف و گزارش شد.

اما موج دیگری از نگرانی از سوی اولیای دانش آموزان و اولیای مدرسه به وجود آمد. مخصوصاً زمانی که مهمترین شاخص این سویه تشریح شد و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که omicron بیشتر در گروه سنی 20 سال دیده می شود و بیماران مبتلا به سویه omicron در کشورهای آفریقایی معمولا افرادی هستند که در برابر سویه های مختلف واکسینه نشده اند. تاج به هر دلیلی

e3a2e9be 0214 4335 a80e 9956fc737a38 خبر خاکستری

این اطلاعات در واقع بسیاری از خانواده ها را از فرستادن فرزندان خود به مدرسه منصرف می کند. حتی در این روزها که امتحانات پایه هفتم تا دوازدهم برگزار می شود، گاهی والدین آنقدر ترسیده اند که نمی خواهند فرزندان خود را به امتحان بفرستند.

ممنوعیت حضور دانش‌آموزان در مدرسه و شرکت در امتحان زمانی اتخاذ شد که پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانش‌آموزان از طریق آموزش مجازی و آزمون امکان‌پذیر بود، اما واقعیت این است که اندازه‌گیری‌های پیرامون داده‌های آموزشی و آزمون‌های مجازی در محدوده است. تعطیلی 20 ماهه مدارس نشان دهنده کاهش وحشتناک آموزش است که تقریبا اکثر کارشناسان آموزش و پرورش به آن اذعان دارند. حتی هشدارهای کارشناسان و پژوهشگران نظام آموزشی پیش از بازگشایی مدارس اخیر بارها در رسانه ها منتشر شده است.

این در حالی است که کمبود سخت افزار و امکانات اولیه آموزشی برای دانش آموزان مشکلی انکارناپذیر است، در حالی که گرانی گوشی و تبلت و عدم آنتن دهی در برخی نقاط کشور گریبان گروه دیگری از خانواده ها و دانش آموزان را گرفته است. دسته سوم خانواده هایی هستند که به دلیل مشغله کاری والدین و نداشتن سواد دیجیتال نمی توانند به فرزندان خود کمک کنند. اما مجموعه این بهانه ها باعث شده تا دانش آموزان به ویژه کلاس اولی ها در این سختی ضربه سخت تری بخورند. ضرباتی که اگر به فکر جبران آن نباشید، متوجه دانش آموزانی نمی شود که متأسفانه در زمانی که مصادف با ظهور پدیده خانه سوزی به نام تاج بود، اولین سال تحصیلی خود را نوشتند.

در همین راستا دیروز دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش وی بار دیگر نسبت به خطر جبران ناپذیر آموزش الکترونیکی و افت تحصیلی دانش آموزان هشدار داد.

b22368ca dd98 4090 adb7 85d55b3ac0f7 خبر خاکستری

حکیم زاده دلیل این تذکرات را اینگونه بیان کردوی ادامه داد: در پایش خود نتایج سنجش سال تحصیلی آخر دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی با نتایج سنجش دو سال گذشته مقایسه کردیم که مشکلی از نظر تاج نداشت. ما با کاهش قابل توجهی در کسب مهارت های پایه سوادآموزی مواجه هستیم.

او اضافه می کند: در درس بسیار مهمی مانند فارسی، پایه اول دبستان که مبنای سواد دانش آموزان است، درصد دانش آموزانی که نتایج «بسیار خوب» کسب کرده اند نسبت به دو سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. درصد دانش آموزان دریافت کردند آنها نیاز به تلاش دارندو هنگامی که نتایج تکرار کلاس اول دبستان را با سال قبل و دو سال قبل از آن مقایسه می کنیم، دوباره متوجه می شویم که میزان تکرار کلاس اول دبستان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که نشان دهنده چالش های جدی در یادگیری دانش آموزان است. “به خصوص مهارت های سواد ابتدایی.”

این نگرانی مهم است زیرا دانش آموزان کلاس اولی باید در سال های بعد درسی را بگذرانند که در سال های گذشته آموخته اند. معاون وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: وی ادامه داد: پس از بازگشایی مدارس، معلمانی که شخصاً با دانش‌آموزان پایه دوم و سوم کار کرده‌اند، گزارش داده‌اند که دانش‌آموزانی که در دو سال گذشته در کلاس اول و دوم بوده‌اند بدون ارتباط با معلم یا مدرسه در فضای مجازی حضور داشته‌اند. تحصیلکرده‌اند، در مهارت‌های خواندن و نوشتن، به‌ویژه در مهارت نوشتن، ضعف‌های اساسی دارند.»

5ae48e3f 7bd3 4d90 b240 fb343a9373a4 خبر خاکستری

چه کار باید بکنیم

میرحمایت میرزاده، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو سابق کمیسیون مشورتی آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری دانا، در حال حاضر با توجه به شرایطی که قابل تامل است، گفت: همه تضادها : وزارت آموزش و پرورش باید اختیاراتی را به مدیران مدارس و مدیران معلمان تفویض کند تا در نهایت معلم بتواند با دانش آموزانی که باید در کلاس حضور داشته باشند و معلم به صورت چهره به چهره با آنها همکاری کند. شناسایی شوند و دانش آموزانی که امکان ادامه آموزش مجازی را دارند نیز از فضای آموزشی استفاده کنند.

اما با تأیید چنین نظریه ای می توان برخی از کاستی ها و عیوب را برطرف کرد. و کلاس ها را با استانداردهای تعیین شده در پروتکل های وزارت بهداشت رودررو کرد.

از سوی دیگر خانواده ها باید هر چه زودتر فرزندان خود را برای اطمینان از سلامتی واکسینه کنند. زیرا با ظهور انواع گونه ها و انواع تاج در هر لحظه ممکن است اتفاق غیرقابل جبرانی به دلیل عدم وجود واکسن رخ دهد. نگاهی دقیق تر به میزان مرگ و میر عروق کرونر در چند سال گذشته ممکن است اثربخشی واکسیناسیون را زیر سوال ببرد و آنها را به تصمیم گیری برای واکسینه کردن فرزندانشان سوق دهد.

سؤالی که نباید فراموش شود این است که داوطلبانه یا غیرارادی; آگاهانه و ناخودآگاه آینده فرزندان ما در خطر است و تاریخ هفت هزار ساله علم و فناوری کشور علیرغم خواست و تلاش دشمنان در آستانه نابودی، تهدید و نابودی قرار دارد. به ویژه زبان مادری ما شرایط سختی را پشت سر می گذارد که کشورهای جهان برای حفظ هویت ملی خود سعی در تعریف و نامگذاری روزها در قالب حفظ و احترام به زبان مادری خود دارند.

9a24fd5a 6b77 4a6e aa2a 9946dd7178c3 خبر خاکستری

بنابراین درست نیست که به دلیل بروز بیماری و سهل انگاری و سهل انگاری در برخی از الزاماتی که از سوی هر پدر و مادر و خانواده ای برمی آید، در مدارس، هرچند ناخواسته، کوچکترین افتی را شاهد باشیم.

بنابراین باید تصور کنیم که مدارس به کمک تک تک افراد، حتی شهروندانی که در مدرسه بچه ندارند، نیاز دارند. چون می دانیم وزارت آموزش و پرورش در این جنگ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارد پس بی شک می توانیم در کنار هم منبع تاثیرگذاری باشیم و پاسخگوی نیازهای مدارس باشیم به امید روزی که فرزندان ایران هم مثل همیشه باشند. میراث فرهنگ، هنر و علم مدرن جهان باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید