کرونا سخت ترین درس های عملی را می زند/ مقابله با چالش های یادگیری مجازی

ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790288

با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاه ها، روش آموزش مجازی جایگزین کلاس های دانشجویی شده است که پس از گذشت دو سال آنچنان که باید موثر و رضایت بخش نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریک; از زمان شیوع ویروس کرونا در دو سال پیش، محیط آموزش عالی کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و دانشجویان و معلمان را در معرض فضای جدیدی قرار داده است.
برخی از دانش آموزان فکر می کنند که آموزش الکترونیکی برای آنها مشکل دارد، در حالی که برخی دیگر این روش را مطلوب می دانند.

با توجه به تداوم این تعطیلات در سال جاری دانش آموزان روز دانشجویی متفاوت را تجربه خواهند کرد و عملا تعطیلی برای بزرگداشت این روز نخواهند دید.

در همین راستا با حرفه ای گری چند دانشجوی کشور به دنبال تجربه آن ها در یادگیری مجازی در این دو سال نشستیم.

مقابله با مشکلات آموزش الکترونیکی

محمد افتخاری دانشجوی شیمی دانشگاه خوارزمی کرج در گفتگو با خبرنگار تیتریک از سختی خارج شدن از فضای دانشگاه در دوران تاج نشینی خبر داد و گفت: دادم.

وی ادامه داد: سیستم های دانشگاه مجازی کیفیت لازم و کافی را ندارند تا بتوانند در شرایط عروق کرونر جایگزین آموزش حضوری شوند.

این دانش آموز توضیح داد: با گذشت زمان وضعیت کمی بهتر شده و برخی از مشکلات آموزش الکترونیکی برطرف شده است، اما همچنان مشکلاتی مانند اینترنت ضعیف، دوره های طولانی دروس آنلاین وجود دارد که به نظر می رسد کارساز نیست.

افتخاری گفت: در ابتدای آموزش آنلاین خود معلمان با چالش هایی مواجه بودند اما به مرور زمان مشکل حل شد و وضعیت بهتر شد.

وی افزود: آزمون های مجازی کاستی های زیادی داشته است، اما امروزه پس از گذشت نزدیک به دو سال، ارزیابی های آنلاین از ظرافت و دقت بیشتری برخوردار است.

تاج بیشترین ضربه را به دروس عملی وارد کرد

زهرا جمشیدی دانشجوی الکترونیک دانشگاه آزاد کرج در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: تاج بزرگ ترین ضربه را به درس عملی زده است، بیشتر درس های ما سمینار است و در فضای مجازی یادگیری حاصل نمی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری دوره های سمینار دانشگاهی به صورت حضوری ضروری است، ادامه داد: امکان مطالعه آنلاین دروس عملی وجود ندارد و از طرفی ساعات محدود شخصی پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست.

وی گفت: بسترهای آموزشی آنلاین دوره های سمینار بسیار ضعیف است و مسئولان باید به آن توجه کنند.

جمشیدی در خاتمه خاطرنشان کرد: برخی اساتید از فیلم های آموزشی به صورت آنلاین استفاده می کنند اما هیچ آموزشی واقعا جای کارگاه های حضوری را نمی گیرد.

آسیب جدی به آموزش و یادگیری دروس عملی در دانشگاه

محمد سینا حاجه زاده، دانشجوی رشته نقشه کشی دانشکده فنی خوارزمی کرج در گفتگو با خبرنگار تیتریک اظهار داشت: اکثر دانشگاه های دنیا با وجود ظرفیت محدود، دوره های تخصصی را به صورت حضوری برگزار می کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از دانشگاه های کشور حتی در ترم هم نمی توانیم استاد خود را ببینیم و کارگاه های نقاشی به صورت آنلاین برگزار می شود.

وی گفت: این روزها قوانین دانشگاه های دولتی سخت گیرانه تر شده است، برخی از دانشجویان حتی دانشگاه خود را ندیده اند و همه فعالیت ها به صورت آنلاین انجام می شود.

خواجه زاده گفت: در حال حاضر طبق ابلاغیه وزارت علوم برای هر واحد از دوره یک ساعت آموزش آنلاین لازم است یعنی برای برخی از دوره های خود باید 6 ساعت آموزش مجازی داشته باشیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: 6 ساعت آموزش آنلاین ثمربخش نیست و اصلاً بازخوردی وجود ندارد، هم معلم به عنوان معلم خسته است و هم دانش آموز گاهی آنلاین است و دانش علمی بسیار کاهش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید