چراغ خاموش برای محدود کردن آزادی

چراغ خاموش برای محدود کردن آزادی

روز جدید : مجلس و دولت انقلابی با جدیت در تلاش برای ورود به عرصه آزادی های سیاسی و مدنی هستند و در صدد تغییر برخی قوانین با سرعت بالا به نفع دیدگاه و تفسیر خود هستند.

دولتمردان و نمایندگان مجلس پس از واکنش های بسیار منفی به تصویب طرح حفاظت در شورای اسلامی، رویه خود را تغییر داده و بی سر و صدا و سریع برخی قوانین را پیش می برند.

تغییر در قانون انتخابات، قانون سازمان های عمومی و قانون احزاب؛ این سه گانه حقوق شهروندی و آزادی های اجتماعی و سیاسی است که پارلمان و دولت در حال انجام اقداماتی برای محدود کردن آن هستند.

قانون انتخابات که همیشه در حال تغییر است

اجرای تغییرات ساختاری در نظام انتخاباتی این کشور یکی از دستور کارهای منظمی است که در چند جلسه گذشته شورای اسلامی بحرین تقریباً ثابت بوده است. طرحی است که به گفته نویسنده آن قرار بود سازوکار برگزاری انتخابات مجلس را به طور اساسی تغییر دهد.

این در حالی است که دولت حسن روحانی لایحه جامع قانون انتخابات را به شورای اسلامی ارسال کرده بود اما هرگز در دستور کار شورای انقلاب قرار نگرفت. شاید یکی از مهم ترین بخش های لایحه انتخاباتی دولت قبل، مسئول رد صلاحیت ها به شورای قانون اساسی بود.

به نظر می رسد مجلس انقلابی که به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، دستاورد چندانی برای مردم و افکار عمومی نداشته است و نمایندگان مردم تنها با تصویب قوانین ویژه سعی دارند عرصه را بر رقبای انتخاباتی و فعالان مدنی مخالف خود تنگ کنند. .

حالا اما دولت رئیسی وزیر کشور می گوید لایحه دولت قبل دارای ایراداتی بود که منجر به تغییر آن شد. وحیدی درباره کلیات لایحه انتخابات و تکلیف این لایحه به وزارت کشور گفت: دولت پیش از این لایحه ای را به مجلس فرستاده بود و طرحی در مجلس وجود داشت که باید تکمیل می شد. مبنای ما سیاست کلی انتخابات است و لایحه باید در راستای آن باشد. لایحه انتخابات شامل انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و شورای اسلامی است و شاید انتخاب خبرگان رهبری در این لایحه چندان مهم نباشد. تلاش می کنیم هر چه سریعتر این لایحه را تهیه و به مجلس ارسال کنیم.

البته نمایندگان نیز ساز خود را می زنند و قانون انتخابات مجلس را به طور جداگانه بررسی می کنند. نمایندگان مردم لایحه انتخابات سراسری را در کمیته تصویب کردند تا در صحن مجلس نهایی شود.

برخلاف دولت، نمایندگان مجلس به نوشتن قانون برای هر انتخابات علاقه دارند. به همین دلیل احمد نادری نماینده تهران با بیان اینکه انتخابات شورای شهر مهمتر از همه انتخابات است و از روند قانونگذاری انتخابات مختلف مجلس خبر می دهد: «اصلاح قانون انتخابات مجلس، قانون انتخابات ریاست جمهوری و مهمتر از آن. ، قانون انتخاب شورا به ترتیب. این کار مجلس بود. در ابتدای انتخابات ریاست جمهوری شروع کردیم و کلیات ایشان را معرفی کردیم. در مورد نکاتی که وجود داشت، من در مخالفت با عوام صحبت کردم و دوباره به کمیته رفت و متوقف شد. چون قرار نبود برخی از بندهای قانون انتخابات ریاست جمهوری تغییر کند اما اصلاحیه آنها به صورت کلی داده شد، شرایط عمومی انتخابات شوراها را هم به مجلس ارائه کردیم اما برای بررسی بیشتر به کمیسیون رفت و متوقف شد. . با وجود همه اینها، ما هنوز جزئیات انتخابات مجلس را اعلام نکرده ایم.

شاید اهمیت اصلاحات انتخاباتی در یک نکته باشد. این تنها انتخاباتی است که شورای نگهبان مسئولیتی در تأیید صلاحیت ندارد. از ابتدای فعالیت شورای پنجم، برخی رسانه ها خبر دستگیری و تخلفات اعضای شورای شهر و شهرداری ها در تمام استان های کشور را با ذوق و شوق منتشر می کردند تا القا کنند که اگر نظارت شورای نگهبان وجود داشت، ما این موضوع را انجام می دادیم. آنقدر رنج نبرده اند نکته ای که نادری به آن اشاره می کند: «در شورای گذشته، یعنی شورای پنجم، شاهد برگزاری جلسات زیادی در حوزه های امنیتی، قضایی و اطلاعاتی بودیم و این نشان می دهد که در ساختار شوراها ضعف جدی وجود دارد. شماری از مقام های امنیتی گفته اند که اگر انرژی ای که نهادهای امنیتی برای دستگیری ها و کنترول شورای پنجم صرف می کنند، صرف دیگر مسائل کشور شود، بسیاری از مسائل حل می شود و در وضعیت بهتری قرار می گیریم.

البته این موازی کاری مجلس و دولت در نوع خود عجیب است. علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه ما همچنان به تهیه لایحه جامع انتخابات ادامه می دهیم و قطعاً تا قبل از پایان سال آینده لایحه جدید را به مجلس ارسال خواهیم کرد. دوره یازدهم گفت: سال آینده انتخابات خواهیم داشت اگر لایحه جامع انتخابات در دولت تدوین شود در اسرع وقت به مجلس ارسال می شود تا در اسرع وقت بررسی شود.

تغییر قوانین انتخابات و تشکل های اجتماعی نشان می دهد که مجلس و دولت انقلابی به طور جدی در تلاش برای ورود به عرصه آزادی های سیاسی و مدنی هستند و تلاش می کنند برخی از قوانین را با سرعت بالا به نفع تفسیر و دیدگاه خود تغییر دهند.

امنیت سازمان های اجتماعی

قانون تشکل های عمومی نیز یکی از قوانینی است که مجلس می خواهد آن را تصویب و اجرا کند. البته روحیه حاکم بر این قانون آنقدر مطمئن است که صدای همه فعالان فعال را بلند کرده است. علی ربیعی سخنگوی دولت قبل در یادداشتی نسبت به امنیت فعالیت های اجتماعی هشدار داد و گفت: شواهد زیادی از محدودیت فعالیت نهادهای علمی در دانشگاه ها، انجمن ها و گروه های علمی و سازمان های مردم نهاد دیده می شود. که با نگاهی سختگیرانه، تنگ نظرانه و توجیهات امنیتی، بسیاری را نه تنها از این روند، بلکه از حقوق شهروندی نیز محروم می کند. در روزهای اخیر قانون مربوط به «سازمان ها» در شورای اسلامی پیگیری شده است. این قانون باعث تشویش سمن ها شد. در حالی که اکثریت سازمان های مردم نهاد نگران این قانون هستند، بی توجهی به مجلس که حتی در حد حداقلی نتیجه رای مردم باشد قابل توجیه نیست.

روزبه کردونی، پژوهشگر سیاست، محتوای این طرح و روح کلی آن را ضد مشارکت و فعالیت های مردمی و موجب تعطیلی سازمان های مردم نهاد دانست و گفت: نقش سازمان های مردم نهاد به عنوان نهادهای میانجی و میانجی گری در کاهش و کنترل تعارضات و پیشبرد سیاست های عمومی و گسترش اعتماد عمومی و همبستگی ملی امری اجتناب ناپذیر است.» وی با انتقاد صریح از متنی که در مجلس تهیه شده و در حال تبدیل شدن به قانون است، تاکید کرد: «متن فعلی طرح بسیار است. غیرحرفه ای، نامشخص و متناقض است و بسیار منفی تر و نامطمئن تر از مقررات و قوانین موجود است». مطالعه دقیق متن نشان می‌دهد که با تقویت امنیت و نگاه منفی، سخت‌گیری و چند مرحله‌ای شدن فرآیند صدور مجوز، ایجاد و فعالیت گروه‌های غیردولتی و ارائه رویه‌های اداری پیچیده برای فعالیت‌های مدنی، اصولاً صدور مجوز روند بسیار سخت و دشوار شده است.

قوانین فراگیر تنها دستاورد مجلس انقلاب است

رفتار مجلس و دولت نشان می دهد که چراغ کاهش آزادی را خاموش می کنند و هر روز که می گذرد نقش نهادها و دستگاه های امنیتی بیشتر ملموس می شود. مجلس حتی پیش نویس قانون احزاب را تهیه کرد که تا سال 1405 اعتبار داشت و قوانین سختگیرانه ای برای فعالیت احزاب در نظر گرفته بود. به نظر می رسد مجلس انقلاب که به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، دستاورد چندانی برای مردم و افکار عمومی نداشته است و نمایندگان تنها با تصویب ویژه ای تلاش می کنند عرصه را بر رقبای انتخاباتی و فعالان مدنی که هر روز با آنها مخالف هستند تنگ کنند. قوانین

دیدگاهتان را بنویسید