هدف اصلی دولت بازگرداندن اعتماد عمومی به اقتصاد است

ساعت: 16:44
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1797967

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مردم هشت سال است که به گونه ای مذاکره می کنند که اعتماد مردم را خدشه دار می کند. وی گفت: هدف لایحه بودجه بازگرداندن اعتماد مردم به اقتصاد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدمسعود میرکاظمی در نشست هم اندیشی لایحه بودجه سال 1401 که با حضور نمایندگان فراکسیون جنوب مجلس برگزار شد، گفت: در چهار دهه اخیر سرمایه گذاری های زیادی برای توسعه زیرساخت ها انجام شده است. اما امروزه بیشتر شاخص های کلان اقتصادی در وضعیت بدی قرار دارند. دولت در حال حاضر 50 هزار میلیارد حقوق و 11 هزار میلیارد اوراق در اوراق دولت قبل پرداخت می کند و واقعاً نمی تواند مشکلات کشور را حل کند.

وی افزود: در بودجه 1401 منابع طرح های عمرانی را 43 درصد افزایش دادیم. اما اگر بخواهیم به روش دولت های گذشته این پول را بین هزاران خط تقسیم کنیم، 28 سال دیگر برنامه ها تکمیل نمی شود. پروژه ها باید در اولویت پروژه هایی قرار گیرند که تأثیر بیشتری بر رشد اقتصادی دارند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه با فراکسیون ها، گروه ها و مجامع مجلس برای تعیین اولویت ها موافق است، تاکید کرد: طرح های عمرانی مهم است اما برخی معتقدند با اتمام پروژه های عمرانی مشکلات کشور حل می شود. اما آیا واقعا مسئله این است؟ با فرض اتمام تمام پروژه های عمرانی آیا مشکلات مردم حل می شود؟

میرکاظمی مهمترین معضل اقتصادی در حال حاضر را بیکاری بالا در کشور دانست و گفت وی افزود: هدف گذاری به درستی انجام نشده است چرا که زیرساخت های زیادی در کشور ایجاد شده است اما هیچ فکر و تصمیمی برای اشتغال و افزایش سطح درآمد اندیشیده نشده است. بنابراین، در چند سال آینده باید تمرکز بر راه اندازی و رونق کسب و کار باشد.

وی با اشاره به اینکه اکثر استان های کشور با تنش آبی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: وی افزود: منابع آب را در لایحه 1401 با 130 درصد افزایش از 116 هزار میلیارد ریال به 268 هزار میلیارد ریال رسانده ایم که در صورت ادامه این روند چندین سال می توان مشکلات این بخش را مدیریت کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح برخی دیگر از مشکلات اساسی و موروثی دولت سیزدهم گفت: برنامه ریزی برای این مسائل به معنای عدم حل مشکلات نیست. اتفاقا راه حلی وجود دارد و آن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت های بزرگ است.

وی ادامه داد: مردم هشت سال است که مذاکره می کنند، بنابراین اعتماد مردم خدشه دار شده است، بنابراین در لایحه بودجه تلاش می شود اعتماد مردم به اقتصاد بازگردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، هدف اول بودجه 1401 را بازگرداندن ثبات و اعتماد مردم به اقتصاد دانست و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اگر تورم کنترل شود، اقتصاد در تصمیم گیری ها ثبات خواهد داشت. طرز کار؛ با استفاده از منابع دولتی از جمله منابع صندوق توسعه و عدالت می توان سرمایه های خصوصی و دولتی را برای ایجاد رشد اقتصادی بسیج کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید